Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

81
Toch even weer een update maar nu eens geen negatieve. Koffie wordt niet zuur meer (afkloppen). Weet niet waarom. Wel blijft het een uitdaging die perfecte shot te krijgen. Valt me op dat vooral de branddatum vd bonen en de soort heel bepalend zijn. Niets nieuws natuurlijk, maar toch zijn de verschillen enorm. Een Brazil loopt met een bepaalde maling 60 sec door voor 30 gr koffie. Terwijl een Peru bijv dat in 30 sec doet, of soms nog sneller. Hoe kun je nu het beste met die verschillen omgaan? Moet je dan voor elke soort de maler altijd aanpassen? En mbt branddatum, als bonen ook maar ietsje langer liggen verandert de doorlooptijd ook al aanzienlijk. Zijn daar richtlijnen voor?

82
koffiebert schreef: vr 18 jul 2025, 12:27 Moet je dan voor elke soort de maler altijd aanpassen?
Ja. Sterker nog, kan per dag verschillen, hier merk ik dat de luchtvochtigheid heel belangrijk is en die kan op één dag al ver uit elkaar liggen ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

83
koffiebert schreef: vr 18 jul 2025, 12:27 Toch even weer een update maar nu eens geen negatieve. Koffie wordt niet zuur meer (afkloppen). Weet niet waarom. Wel blijft het een uitdaging die perfecte shot te krijgen. Valt me op dat vooral de branddatum vd bonen en de soort heel bepalend zijn. Niets nieuws natuurlijk, maar toch zijn de verschillen enorm. Een Brazil loopt met een bepaalde maling 60 sec door voor 30 gr koffie. Terwijl een Peru bijv dat in 30 sec doet, of soms nog sneller. Hoe kun je nu het beste met die verschillen omgaan? Moet je dan voor elke soort de maler altijd aanpassen? En mbt branddatum, als bonen ook maar ietsje langer liggen verandert de doorlooptijd ook al aanzienlijk. Zijn daar richtlijnen voor?
Je moet je molen zo instellen dat je een doorloop heb van ca 24sec met verhouding 1:2 - 2,5. Per boon kan dit dus variëren en daar moet je de molen op afstellen.

Welke molen heb je? Ik merk de mijn Philos heel consistent is en zich snel makkelijk laat afstellen
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
  • Profitec Pro700
  • Mazzer Philos i200D/233M/SSP HU
  • Bialetti

85

Koffiedrap schreef:
Je moet je molen zo instellen dat je een doorloop heb van ca 24sec met verhouding 1:2 - 2,5. Per boon kan dit dus variëren en daar moet je de molen op afstellen.

Welke molen heb je? Ik merk de mijn Philos heel consistent is en zich snel makkelijk laat afstellen

Nee, dit is exact afhankelijk van je eigen smaak en voorkeur. 24 seconden is voor mij bijvoorbeeld niet lekker, 35 seconden tot wel 40 wél.
Dus gewoon uitproberen per boon!
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta