Re: Het grote broodbaktopic

864
Zuurdesembrood met meergranen meel (grove maling) staat nu om te rijzen. De kitchenaid maakt gelukkig geen rare geluiden meer terwijl ik op standje 10 eiwit aan het opkloppen was voor een chocoladetaart (recept kitchenaidboek)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

867
bobbee schreef:Op TV:
Een zoektocht naar verhalen, geheimen en achtergronden van brood.

http://www.omroepmax.nl/brood/

https://www.televizier.nl/categorie/amu ... 3998.lynkx

Donderdag 19 januari aanstaande eerste aflevering op NPO1 om 22:25. Herhaling op zaterdag 21 jan om 11:35 NPO1.
Ja ben benieuwd, Robert van Beckhoven weet wel veel over brood, maar hopelijk wordt het een hoog weetjes programma en niet zo zeer een show entertainment programma.

Voor wie nog een graanmolen zoekt, bij used products in Haarlem staat er een. Ze zakken al tot 300 eur maar vond em te duur.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

868
@3aan schreef:
bobbee schreef:
@3aan schreef: morgen komt m'n nieuwe kneed - spiraalhaak binnen om beter deeg te haken (spiraalhaken) ;)
http://superdoughhook.jimdo.com/spiral-dough-hooks/

Heb je deze besteld? Misschien handige link voor in de startpost! Voor wie het niet weet, de meeste originele kneedhaken hebben het nadeel dat het deeg omhoog kruipt. Ik heb zelf nooit de orginele gebruikt omdat ik deze prof kneedhaak bij mijn kenwood kreeg van de vorige eigenaar maar als je de kuip van de machine te vol gooit kruipt het deeg gewoon nog omhoog....
Ja, ik heb hem direct bij de maker besteld, die z'n broer kon ik van vroeger, helaas te vroeg gaan hemelen.
Nu kon ik mooi verifieeeren welke ik nodig heb voor mijn machine.
Heb hem al gebruikt, alleen een deegje van 800 gram liep niet geheel vlekkeloos, dus aangevuld naar 1500 en dat doet die mooi, na 7 minuten een vliesje trekken, perfect in de kom laten staan voor een korte rijs, perfect, weer gedraaid en nu twijfel ik over portioneren of nog handmatig doorkneden, deeg van gisteren vandaag gebakken in de broodoven met een eigenmaak provisorisch stoombakje erbij, lekker luchtig en een mooie korst kerntemperatuur van 95 op 25 minuten, veel beter dan uit de combi-oven.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

869
1500 gram, dat gaat in mijn kleine kenwood chef niet lukken. Max is 1 kg anders kruipt het deeg echt naar de kop omhoog. Ik denk dat ik hem nog weleens verkoop en dan een spiraalkneder koop.
Tot nu toe nog maar weinig tijd gehad voor mooie desem broden, dus eerst aan de bak. Maar rondkijken en kennis en informatie op doen kan altijd.
Tof van de oven dat die het zo goed doet! Heb zelf ook wat zitten zoeken en wil dan een dek oven kopen die ook geschikt is voor pizza. Heb er nu 2 gevonden die tot 500 graden gaan en een chamotte steen op de bodem hebben. Kost rond 500 euro...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

870
Wie zegt dat wij broodbakkers ons brood niet goed beschermen. Dit is wel erg luxe en nog milieu vriendelijk ook want het is herbruikbaar. Vandaag eindelijk gevonden bij big bazar, ze hadden nog 1 zakje liggen met douchemutsen. Zitten gelijk 8 stuks in Gaat hoop plastic folie schelen.
Afbeelding

@ Adriaan, welke keukenmachine heb jij dat je er 1500 gram deeg in kan jakkeren?