Re: Het grote broodbaktopic

892
@3aan schreef:Mijn oven komt van 230 km, een stuk voorbij Brussel, je weet waar ik woon.
Ik had het er graag voorover! ;)
Ik geef jullie groot gelijk dit even in een PB te doen want anders gaat iemand anders ermee vandoor inderdaad. Ik had de molen hier ook pas gepost toen men niet op mijn bod wilde ingaan :) Sommige zaken moet je pas posten als je het niet wilt of het gekocht hebt!
Ben wel heel nieuwsgierig wat voor oven het betreft :) Onze oven (siemens combi oven) heeft na 10 jaar ook zijn beste tijd gehad. Warm van achteren minder warm van voren. Maar om dan specifiek voor een oven geschikt voor brood te gaan zoeken. Ding moet veel kunnen bakken that's it :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

893
Allen, een leuk bericht van het team dat de heavy dough hooks verkoopt. Let wel op als je een Kitchenaid artisan hebt of andere minder zware deegmachine:

Hallo Hans,
van Jan, mijn man, kreeg ik jouw bericht. En natuurlijk ben ik gaan zoeken. Ik wil me niet aanmelden nog want ik heb al heel veel fora waarop ik actief ben.

Maar wat ik wel graag zou willen laten weten is dat voor een Kitchenaid Artisan 1 kilo bloem veeeeel te veeeel is.
In de gebruiksaanwijzing staat 810 gram bloem maximaal. met een maximale mengtijd van 10 minuten. Daarna moet de machine zeker 30 minuten afkoelen.
Ik gebruik ook de Artisan maar de hydratatie bij mij is zeker 65% maar vaker nog 70%. Dan 'bokt' de machine veel minder en draait de motor soepeler.

De spiraaldeeghaak heeft niet alleen een horizontale kneding, maar wat veel belangrijker is, ook een verticale kneding. Hierdoor drukt ie het deeg weer onder in de kom.

We hadden een keer semi-professionele bakker die door te lang kloppen (slagroom) zijn machine naar gort geholpen heeft. Hij wordt dan té warm en de toerenregeling smelt dan. Met als gevolg een hele dure reparatie.
Een nieuwe electromotor etc. Bijna € 300!

Geen idee hoe ik deze informatie op je forum kwijt kan, daarom stuur ik hem maar naar jou.

Met vriendelijke groet,
Fini van Breugel (De Jong)

Dus houd het geluid van je machine en de hitte goed in de gaten. Ik weet van mijn heavyduty kitchenaid dat die soms warm wordt bij veel kneden en voel ook regelmatig en luister idem of de machine het zwaar heeft. Is dit het geval gebruik je of teveel deeg of je hydratie is veel te laag!
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

894
Ik heb nu drie broden van 500 gram gebakken in de broodoven in blikken, echter ik had beter twee van 750 gram kunnen maken de blikken zijn iets te groot, heb die hogere hydra dinges aangehouden, elke keer een paar druppels bijvoegen, mixen ging p.e.r.f.e.c.t! Door dat beetje extra water heerlijk mooi luchtig, water is dus echt beter en geen boosdoener, zachte korst luchtig en soepel makkelijk te snijden en een lekkere smaak, dit was met 9 gram verse gist, heb net lekker 4 bammekes met marmelade verorberd!

Het broodje veert aan alle kanten en komt mooi terug, beste brood ever!

PS Een nieuwe toerentalregeling kost rond de 25 euro kompleet, je moet het wel zelf even plaatsen, een verbrande motor? Komt bij de Professional niet voor, is immers thermisch beveiligd?!
Heb de mijne voor 20 euro op de kofferbakverkoop gescoord, met een versleten regeling, draait nu als een tierelier met onderdelen uit Zeeland.

Ik zal van de week een deegje maken van 1250 gram meel, wel met een desem.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

897
Het valt me op dat beide machines slechts één kleine foto hebben. En dat de machines wel een 'merk' hebben in de titel van de advertentie terwijl er op de foto helemaal niets van merk of logo te zien is.

Op die manier heb ik een blender gekocht die bij nader inzien een knappe kopie (zonder merknaam of logo) bleek.

Die doet het overigens prima, maar een beetje misleidend was de verkoper wel met het doen alsof ik een echte merk-machine zou komen ophalen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

898
Voordeel van een algemene keukenmachine is dat je er jawel deeg mee kan kneden , maar ook meel mee kunt malen (opzetstuk) en nog veel meer. Ik draai er ook zelfgemaakte worsten mee, pasta etc etc. Gisteren tijdens de bd party oudste dochter kon ik het niet laten om een brood te bakken. Dus de gasten zaten in heerlijke verse broodbakgeur :)

899
mutsje schreef: tijdens de bd party oudste dochter
Ik ben van een oudere generatie en heb geen idee wat een "bd party" is. Wat betekent dat?

PS even gegoogled, nu vat ik 'm. Er was iemand jarig!

Vroeger heb ik een paar keer een 'examenfeest' meegemaakt, ook eentje samen met vrienden georganiseerd. Dat was dan na het eindexamen, een avond tot vroeg in de ochtend Pink Floyd plaatjes draaien, pinda's eten, veel praten, blowen en tamelijk veel goedkope rosé drinken. Daarna eigenlijk nooit meer naar een feestje gegaan. Nu ja een enkele keer maar dan stond ik een beetje verbouwereerd om me heen te kijken, probeerde ik erachter te komen wat er gevierd werd maar dat bleef vaak onduidelijk. Nu gaan kinderen al maanden voor het eindexamen naar tropische oorden voor enkele dagen onafgebroken 'feesten'.

En daarna dus 'bd parties' ;-)
Laatst gewijzigd door fransg op ma 16 jan 2017, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

900
Daarom zou ik een spiraalkneder kopen, ik gebruik hem alleen om te kneden.

Zo heb ik er een blender kan bij en die 1x geprobeerd, het is geen goede blender. De Vitamix blender doet het veel beter. De klutser doet het wel goed...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’