Re: Machines met korte opwarmtijd

92
kilo schreef: ma 19 sep 2022, 22:57 . Uit de website van Vattenfall

Tarieven Vattenfall energie

Soort energie Variabel tarief Terugleververgoeding
Stroom € 1,091 € 0,168 per kWh
Gas € 5,089 n.v.t.
Ik heb net voor de grap ook even mijn energieverbruik ingevuld op de website van Vattenfall: €480 per maand t.o.v. €110 een jaar geleden... :o
En dan berichten krijgen over recordwinsten voor energieleveranciers...

Moet overigens wel toegeven dat mijn gasverbruik sinds die prijsstijgingen met 75% is gedaald.
Thermostaat gaat niet warmer dan 17 graden in de winter.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

93
fransg schreef:Een vriend van me heeft het goed voor mekaar, een woning van twee verdiepingen en niet eens zo heel veel verstookt zondag!
pvdl.jpeg
Maar is dit dan om te weerleggen dat er bedrijven en mensen zijn die een hoge energierekening hebben? Alsof het onzin is?
Ik heb hierboven de rekening gedeeld van 2021 tov 2022 van een bakkerij. Ik heb laten zien hoeveel gas kost in afgelopen januari en die is nu ook nog eens nog meer gestegen om te laten zien dat er zich echt wel wat afspeelt. Nederland gaat weer boren naar gas in Groningen en Rusland sluit de afvoer af. Het is wel duidelijk dat dacht ik zo dat velen een torenhoge rekening hebben. En het echte bewijs : je mag en krijgt geen blijven loont korting meer bij Vattenfall!
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

94
Ruben- schreef:
kilo schreef: ma 19 sep 2022, 22:57 . Uit de website van Vattenfall

Tarieven Vattenfall energie

Soort energie Variabel tarief Terugleververgoeding
Stroom € 1,091 € 0,168 per kWh
Gas € 5,089 n.v.t.
Ik heb net voor de grap ook even mijn energieverbruik ingevuld op de website van Vattenfall: €480 per maand t.o.v. €110 een jaar geleden... :o
En dan berichten krijgen over recordwinsten voor energieleveranciers...

Moet overigens wel toegeven dat mijn gasverbruik sinds die prijsstijgingen met 75% is gedaald.
Thermostaat gaat niet warmer dan 17 graden in de winter.
Daarvoor heb ik de laserkachel en schone niet stinkende petroleum gekocht. Daarmee kom ik op stookkosten van ~5 euro per dag ipv ~15 euro. 10 euro per dag bespaart dus heb de aankoop incl petroleum er in een maand uit ongeveer.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

95
Verenjano schreef: ma 19 sep 2022, 19:14 Volgens mijn slimme stekker zit ik tussen de 30 en 40 kWh per maand. Dat is zo’n 10% van het totaal, dat vind ik vrij veel.
Heb me hier ook al eens druk om gemaakt: "Machine 24/7 aan laten staan". Ik verbruik op jaarbasis maar zo'n 1.000-1.200 kWh, wat betekent dat m'n espressomachine met 40-45 kWh per maand ruim 1/3e voor z'n rekening neemt :lol:.

Dat gezegd hebbende, ik leef voor de rest vrij zuinig. Meeste kilometers leg ik af op de fiets en werk hoofdzakelijk vanuit huis. Espresso is een van mijn weinige pleziertjes die iets neemt. Daar voel ik me dan ook niet schuldig over.

Qua energietarieven; ik ben één van de gelukkigen met een vast contract. Dat het nu opeens heel duur wordt is niet de schuld van de espressomachine.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

96
bobbee schreef: di 20 sep 2022, 10:04Maar is dit dan om te weerleggen dat er bedrijven en mensen zijn die een hoge energierekening hebben?
nee tuurlijk niet!

Ik dacht het heel handig aan te pakken door heel zuinig te zijn, blijkt een makker het nog veel slimmer te hebben gedaan.

Voorheen boeide de energierekening niemand, nu wisselt jan en alleman die informatie uit.

Van de bakkers weet ik nog steeds onvoldoende. Ik zag een paar fragmenten van facturen maar wat zij eerst betaalden per m3 of kWh sn nu weet ik nog niet. Het gaat daar over megawattuur, als ik het goed zie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

97
bobbee schreef: di 20 sep 2022, 10:04En het echte bewijs : je mag en krijgt geen blijven loont korting meer bij Vattenfall!
Afbeelding
Ik betaal het graag zodat Vattenfall anderen wat meer korting kan geven, mij hoor je niet mopperen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

98
fransg schreef:
bobbee schreef: di 20 sep 2022, 10:04En het echte bewijs : je mag en krijgt geen blijven loont korting meer bij Vattenfall!
Afbeelding
Ik betaal het graag zodat Vattenfall anderen wat meer korting kan geven, mij hoor je niet mopperen ;-)
Dat was een grapje.
Afbeelding

99

fransg schreef:
bobbee schreef: di 20 sep 2022, 10:04Maar is dit dan om te weerleggen dat er bedrijven en mensen zijn die een hoge energierekening hebben?
nee tuurlijk niet!

Ik dacht het heel handig aan te pakken door heel zuinig te zijn, blijkt een makker het nog veel slimmer te hebben gedaan.

Voorheen boeide de energierekening niemand, nu wisselt jan en alleman die informatie uit.

Van de bakkers weet ik nog steeds onvoldoende. Ik zag een paar fragmenten van facturen maar wat zij eerst betaalden per m3 of kWh sn nu weet ik nog niet. Het gaat daar over megawattuur, als ik het goed zie.
Ja, dat uitwisselen is ook wel een teken dat er wat is. Weet je ook hoe die makker dat voorelkaar heeft gekregen? Heel veel zonnepanelen, warmtepomp etc?

Ik vond dat bericht van de bakkers wel duidelijk eigenlijk. Ze betalen meer. Veel meer.

100
bobbee schreef: di 20 sep 2022, 10:35Weet je ook hoe die makker dat voorelkaar heeft gekregen? Heel veel zonnepanelen, warmtepomp etc?
geen idee, het is een huurhuis maar misschien heeft de woningbouwvereniging voor zonnepanelen gezorgd. Dat lijkt erop aangezien hij negatief kWh had.
bobbee schreef: di 20 sep 2022, 10:35 Ik vond dat bericht van de bakkers wel duidelijk eigenlijk. Ze betalen meer. Veel meer.
Dat zag ik ook, maar zoals eerder ben ik benieuwd wat zij dan al die tijd betaalden. Is hun tarief nu hetzelfde als dat van ons, betaalden ze voorheen maar een fractie van wat wij moesten betalen per m3 etc. Was hun bedrijfsactiviteit voorheen alleen mogelijk doordat alle anderen extra betaalden? Is het na de lockdowns en met dat de meeste consumenten hun afbakbrood in de super kopen een laatste zetje of waren het overigens kansrijke en florerende bedrijven?

Bakkers hebben het sowieso moeilijk denk ik. ze verkopen iets wat de mensen zelf thuis heel goedkoop en doodgemakkelijk kunnen maken (zie het broodbak-deel van het forum) en wat de supers goedkoop voor het grijpen hebben. Misschien zou de overheid ipv bakkers te subsidiëren hen moeten garanderen dat ze komend jaar 2023 hun huis niet kwijtraken, hun gezinshuishouden kunnen blijven bekostigen en dat ze intussen wat anders gaan doen in de arbeidsmarkt die schreeuwt om arbeidskrachten.

Ik las van een grote wasserij die o.a. ziekenhuis lakens, handdoeken etc wast. Zij hebben ook nu een fors hogere rekening. Een deel variabel via contracten, een deel vaste afspraken maar hun marge gaat nu op aan dat variabele deel. De baas betaalt zijn werknemers een stuk meer dan anderen want hij zegt, als ik hen niet compenseer voor de inflatie en ze gaan elders werken dan komen ze niet terug. De zorgautoriteit werkt traag en zal moeten komen met andere verdeling van geld in de zorg zodat de hygiëne van het beddengoed in het ziekenhuis blijft gegarandeerd.