Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

92
In August, we started to make a new version of the Decent Espresso
Machine, numbered v1.43. All our XL/XXL models are now in stock with
this.

We still had about 200 machines of v1.42 DE1PRO to build, which is why
this newer version wasn't immediately available in the DE1PRO model.

Yesterday, I change the "choose a model" page
https://decentespresso.com/model to let you choose v1.42 or v1.43, and
wrote up a page about the difference. The only change is the tablet
stand, and this video shows how it works.

If you're indifferent to the tablet stand improvement improvement, you
can save USD $100 by buying the v1.42 model now.

I've started taking pre-orders now for the DE1PRO v1.43, and they'll
ship toward the end of November.

We've been working extra hard since July to build up stock of machines
for the Christmas season. At the moment, we have stock of all Decent
models.

The barrage of news about chip and parts shortages has spooked me, and
we've been investing virtually all our profits into building up stock
of parts. We're paying a premium, of course, but that's much better
than risking "factory slowed down or closed", which surprisingly many
companies are having to do.

Here’s a video showing the new model:


-john
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

93
Zij die een decent willen kunnen mee beter beslissen, ze hopen tegen oktober terug een doorevolutie te hebben maar met een geschatte prijsverhoging van 10 tot 20%. De basis kost nu al 3443 euro.

Voor de rest vd post met aanpassingen verwijs ik naar de link

https://www.facebook.com/groups/decente ... 905560924/

FAQ on v1.44 DE1 machines and other Decent hardware improvements

....
A PRICE INCREASE IS COMING: it’s our policy to not increase prices during a version run, even if our own costs go up. We’re currently making/shipping v1.43 until (we estimate) October, and so our prices for this version will not change. However, as our suppliers have increased prices across the board, v1.44 will likely see a price increase between 10% to 20%. Other espresso machine manufacturers have been increasing their prices, for the same reason. The exactly % price increase will be decided closer to the launch of v1.44. We have given raises to all our employees at the end of 2021, to share in our success, so that isn’t part of our pricing calculation.
....

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

94
Prijsverhogingen zijn geen verrassing eigenlijk. De kosten zijn enorm opgelopen door covid-19 en nu de inflatie.
De wijzigingen zijn klein voor deze nieuwe versie, interessant is om het inner block te vervangen als het nodig is. De knop op het voorpaneel ben ik al aan gewend, eigenlijk gebruik ik die knop nooit.
Silicone groepsring is ook een universeel iets, die ring vervang je sowieso met regulier onderhoud. Bij mij zit er al een siliconen versie in.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

95
Vreemd genoeg is de Decent juist een machine waarvan ik zou verwachten dat deze met de tijd goedkoper zou worden. Meer (plastic) onderdelen die op grotere schaal geproduceerd kunnen worden, software die in de basis staat maar enkel nog gepolijst moet worden, een assortiment van accessoires die ze met veel winst kunnen verkopen etc.

Een beetje naief natuurlijk. Volgens mij had die eigenaar van Decent al een aardig zakcentje en is Decent daarmee een soort hobby project. Helemaal niets mis mee, integendeel, maar ook hij laat geen kans onbenut om de marges te verhogen en in te cashen op zijn (uitermate gewaagde en semi-geslaagde) onderneming.

Vind wel leuk dat als je zo'n machine besteld; dat je in feite de hardware koopt voor €500 en de software voor €3.000. Dit heeft als voordeel voor de consument dat ze maar over €500 importheffing en belasting hoeven te betalen (en Decent een hogere prijs kan vragen zonder zichzelf uit de markt te prijzen). In principe juich ik dit soort innovaties van harte toe. Je kan het prima leuk vinden zonder zelf echt interesse te hebben. Voor mij heeft een espressomachine een boiler :).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

96
Ik heb niet de indruk dat John er heel rijk van aan het worden is. Er komt best wat kijken bij het in eigen beheer ontwikkelen, produceren en uitleveren van dit soort producten. Dat onderschatten heel veel mensen. Met de schaalgrootte van Decent en de kleine series heb je nog nauwelijks te maken met schaalvoordelen.

Ik kan niet in de portemonnee van John kijken maar als hij dit puur voor het geld zou doen dan verwacht ik minder betrokkenheid bij de ontwikkeling van het product. Er zijn makkelijkere manieren om meer over te houden aan het einde van de maand dan een risicovolle onderneming.

Er zit overigens niet heel veel plastic aan de machine, de buitenkant is metaal, de drip tray en water reservoir zijn van keramiek. Alleen de afdekplaat aan de achterkant is kunststof.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

97
fransg schreef: vr 15 okt 2021, 10:27
In August, we started to make a new version of the Decent Espresso
Machine, numbered v1.43. All our XL/XXL models are now in stock with
this.

We still had about 200 machines of v1.42 DE1PRO to build, which is why
this newer version wasn't immediately available in the DE1PRO model.

Yesterday, I change the "choose a model" page
https://decentespresso.com/model to let you choose v1.42 or v1.43, and
wrote up a page about the difference. The only change is the tablet
stand, and this video shows how it works.

If you're indifferent to the tablet stand improvement improvement, you
can save USD $100 by buying the v1.42 model now.

I've started taking pre-orders now for the DE1PRO v1.43, and they'll
ship toward the end of November.

We've been working extra hard since July to build up stock of machines
for the Christmas season. At the moment, we have stock of all Decent
models.

The barrage of news about chip and parts shortages has spooked me, and
we've been investing virtually all our profits into building up stock
of parts. We're paying a premium, of course, but that's much better
than risking "factory slowed down or closed", which surprisingly many
companies are having to do.

Here’s a video showing the new model:


-john
Zou Kees van der Westen ook elke twee jaar of zo een verebeterde Speedster op de markt brengen waardoor kopers van de eerste versie zich het lulletje voelen?
Marketing technisch zullen ze het bij Decent wel allemaal uitgecalculeerd hebben maar toch vind ik dit een kick in the face voor de eerste klanten die hun vertrouwen in de onderneming middels een aankoop hebben laten blijken.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

98
Huh, dus je doet een aankoop op een bepaald moment in tijd, voor een product waarvan je weet dat er nieuwe versies gaan komen (vergelijk het met een willekeurig computermerk), en dan moet vanaf dat moment het bedrijf stoppen met innoveren omdat dat een 'kick in the face' is?
En dat terwijl je heel veel dingen ook nog eens kan updaten op je bestaande machine, en dus gebruik kan maken van deze innovaties als je dat wilt.

Ben je ook boos op automakers als ze een nieuw model uitbrengen?

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

99
Volgens mij verbetert ook KvdW de machines steeds en kan men upgrades kopen. Maar dan gaat het vnl om andere onderdelen, fraaie knoppen, extra toeters en bellen en geen softwarepakket. En het hoeft niet met bombarie op Youtube want de klanten houden zelf wel vinger aan de pols, ook de grote wederverkopers weten hun klanten wel te vinden en tijdens het zeer frequent onderhoud de upgrades aan de man te brengen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

100
De beste espressomachines ontstonden toch halverwege vorige eeuw? Volgens mij brouwen die nog steeds een beste espresso. Alles relativeren aan de hand van de prijs is volgens mij een vorm van hypnose.
Geld is slechts het middel wat je voor heel veel verschillende dingen kunt ruilen en daarom raakt iemand (incl ikzelf) nog weleens in de war ovet wat bezit en levensvreugde daadwerkelijk inhoudt.

(Sorry, ik dwaal vreselijk af van het onderwerp merk ik nu, of toch ook weer niet.)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’