Veel verstandige aanbevelingen hierboven gelezen. Ik adviseer om in het begin zoveel mogelijk variabelen constant te houden. Steeds dezelfde hoeveelheid branden van steeds dezelfde boonsoort. Er is al genoeg variëteit die je niet in de hand hebt. Braziliaanse bonen zijn goedmoedig in de brander, goede boon om te beginnen.
Hoe donker de branding wordt is altijd wel een dingetje. Voor mij werkt het het beste om te sturen op eindtemperatuur bij afnemende rate of rise. Hoor je de tweede krak beginnen in je brander? De temperatuur waarop die begint kan je ijkpunt worden. Bij mijn Bullet 235 graden, maar dat zal bij elke brander anders liggen. Voor donkere espresso kan je die dan als eindpunt aanhouden. De meeste mensen houden van lichter gebrand.
Hieronder mijn branding van vandaag.
Wel op de gewenste temperatuur geëindigd, maar duurde te lang omdat ik aan het eind te weinig energie over had. 12 tot 13 minuten totaal is mijn richtsnoer.
De grafiek geeft twee lijnen voor temperatuur en ROR, een vanuit de bean probe ( rood en blauw) en een vanuit de infrarood sensor. ( zwart en paars)De laatste is meer precies.