Re: Timemore Sculptor 064 en 078

901
Ik snap Yespresso niet. Ik geef alleen aan dat wat hij zegt niet juist is zodat anderen dat niet als waarheid gaan zien. Als je er vervolgens niks van wilt leren, je kop in het zand steekt en alleen maar naar de ander gaat wijzen is dat inderdaad niet constructief.
raoulraoul schreef: di 05 dec 2023, 13:28 Wata een vriendelijkheid, Erik. Lekker = lekker, lijkt mij!

En on topic: ik heb, met een goede puck prep, ook geen last van channeling met mijn nieuwe 078S. Met een naked portafilter!
Dat klopt maar daar ging het helemaal niet om, dat is wat Yespresso ervan gemaakt heeft door mijn woorden te verdraaien. Ik heb hem alleen gewezen op de fouten. Puckology is al 10 jaar naar het land der fabelen verwezen en iets verdoezelen laat het niet ineens weg zijn. Dat is het enige wat ik gezegd heb en niks over dat koffie niet lekker zou zijn of dat dat hij iets fout doet. Kwestie van gewoon goed lezen wat er staat en niet zo snel op je tenen getrapt zijn.

@bobbee. Je mag de laatste 2 pagina's anders best verwijderen want blijkbaar is juiste informatie verspreiden niet de bedoeling.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

902

Erik82 schreef:
@bobbee. Je mag de laatste 2 pagina's anders best verwijderen want blijkbaar is juiste informatie verspreiden niet de bedoeling.
Ik verwijder niks want ik wil niemand zijn mond snoeren, die rechten wil ik pertinent niet. Dit is gewoon een discussie over een ding van koffie zetten, en ik moet zeggen dat ik het als grapje zag dat hij geen channeling heeft gezien omdat hij geen naked heeft gebruikt. Iedereen snapt wel dat je op die manier niet kunt vaststellen of er channeling plaatsvind. Ik vind wel dat het geen vervelende discussie moet worden en enige wat ik verwacht is dat we daar allemaal aan meewerken. Ervaart iemand iets als niet leuk dan is dat heel simpel op te vangen en het een andere wending te geven terwijl toch de boodschap overkomt. Ik pleit daarvoor.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

903
Bij deze raad ik iedereen aan zo’n filterhouder met zo’n tuutje te gebruiken zodat je zeker geen last hebt van channeling. Is je koffie dan niet lekker dan is waarschijnlijk je espressomachine stuk. Maar voor de zekerheid kun je nog een hapje nemen van de puck. Puckofielen zijn het er al jaren over eens dat dat de manier is om channeling te herkennen ;)

Zullen we het nu weer over koffiemalers hebben?

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

906
Ik begrijp de hele discusie niet. Met gebruik van een naked kun je de extractie monitoren, zonder niet. That's it.
Hoe iemand dat verder wilt toepassen is voor iedereen zelf natuurlijk maar dit is hoe het is.

Wanneer gaan we het over variabele rpm hebben? [emoji1787]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

908
Op smaak, niet op roast type beoordeelt. Ik heb geen varibele RPM maler dus kan niks proberen.

Hogere RPM = minder uitgesproken lagen op smaak.
Lager is meer clearity, minder body etc.

Jullie al iets geprobeerd met de RPM setting tov smaak etc?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

910
Voor filter kiest men vaak voor low rpm omdat de koffie langer in contact is met water. Fines, kleinste maalsels gaan nadat ze hun smaak hebben afgegeven een bittere smaak afgeven. Dus minder fines zorgt in theorie voor een cleaner koffie op smaak.
Voor espresso wordt vaak een beetje body als lekker beoordeelt dus relatief meer fines icm de kortere extractie zorgt voor die body. Zodoende zou je dus de smaak kunnen sturen met alle andere parameters die er zijn. Temp, gewicht, doorlooptijd, rpm etc...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’