5
door xpresso
Hierbij een update na een maandje: Londinium R is een genot. Inderdaad heb ik de stoom/ water outlet af-fabriek om laten draaien. Scheelde werk (en krassen ) Ik was bang voor de stoom/ brew tegelijkertijd (komende van een dual boiler) maar dat blijkt geen probleem te zijn. Tegen de tijd dat ik de tweede 2 kopjes espresso zet, is de boiler al lang weer voldoende opgewarmd voor het schuimen. Het verschil tussen een vibratiepomp van de Dalla Corte Mini en deze rotatiepomp vind ik niet zo groot. De Ulka was al vervangen in de DC (ex4). De rotatiepomp in de Londinium lijkt niet geisoleerd en slaat een beetje aan bij de pre-infusie en bij het vullen van de ketel. Aangezien dat aanzienlijk korter is dan bij een vibratiepomp heb ik er geen last van. Capaciteit van de pomp daarentegen is wel aanzienlijk groter. Verder slaat het verwarmingselement vrij veel aan. Daar moest ik ff aan wennen (klik geluid). Dan de koffie. Tjsa... wat zal ik zeggen. "Zacht" is het woord dat me te binnen schiet. In feite ben je bezig met "profiling", alleen mechanisch. Wat ik had onderschat: de "beleving" .. Met beleving bedoel ik de tastbaarheid van het zetten van een espresso. Met een lever machine is de beleving groter. Je moet erbij blijven (was met de DC niet nodig) en het spannen van de veer brengt iets magisch met zich mee. O ja, ik ben over gestapt op een Pro Barista 18 gram van IMS. Die vul ik op 16.5-17. groetjes Dennis
Macap M7Dz
Kees van der Westen Speedster