Probleem met Bezzera Strega (R)

1
Hallo Iedereen,

Allereerst, ik ben een simpele espresso drinker, ik gebruik altijd dezelfde zuid Italiaanse bonen en ben een (zeldzame?) liefhebber van robusta en heb verder niet heel veel verstand van de machine zelf.
Ik heb al aan aantal jaar een Bezzera Strega, de R versie, dus zonder pomp en zonder tank, direct aangesloten op de waterleiding met filter ertussen.

Nu ging dit altijd helemaal prima, echter ben ik tijdelijk verhuisd van de begane grond in Amsterdam met een prima waterdruk naar 3 hoog in Amsterdam met een stuk mindere waterdruk (wel met hydrofoor)

Mijn Bezzera kan hier niet helemaal mee omgaan lijkt. Ik weet niet precies wat het verschil in druk is, maar voorheen als ik de lever naar beneden haalde dan duurde het 1 a 2 seconden totdat de eerste koffie eruit kwam. Nu kan ik hem naar beneden laten en er komt niets, haal ik dan de lever omhoog dan komt halverwege de 'tegendruk' waar dit voorheen vrijwel direct was.

Ik heb al geprobeerd mijn maling en alles aan te passen maar het lijkt erop dat ik er geen normale espresso meer uit krijg.

Nu zag ik al een hoop mensen hier met een Strega, iemand misschien advies? grotere hydrofoor? Peter mod om een pomp in te bouwen? is er een mogelijkheid om de druk in de machine af te stellen?

Ik ben verhuisd omdat mijn eigen huis verbouwd gaat worden het is dus maar voor 1,5 jaar waar ik waarschijnlijk een nieuw apparaat zal aanschaffen nadat ik terug verhuisd ben, maar die gehele tijd zonder espresso gaat nu al niet goed :shock: :shock:

Alvast bedankt!

Re: Probleem met Bezzera Strega (R)

2
Tja, ik weet niet of het de investering waard is.
Waarschijnlijk heb je een hydrofoor die inschakelt bij watervraag (als er een drukval is, of als er flow is).
In jouw geval zou je een hydrofoor moeten hebben die de leidingdruk constant houdt. Deze laatste soort werkt met een toerengeregelde pomp en is daardoor veel kostbaarder dan het aan/uit type.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

3
Ik neem toch aan dat je minimaal 1 bar op drie hoog hebt?
Dat is perfect om een zuiditaliaanse espresso mee te maken. Mijn machine werkt ook met iets meer dan 1 bar infusiedruk.Dat is perfect.
Ik heb soms een preinfusietijd van wel 40 seconden.
Dat er bij jou na 1 a 2 seconden al de eerste druppels verschijnen is minder.Je kunt dat niet echt pre infusie noemen.Bij pre infusie wil je dat de puck zich langzaam met water verzadigt en een beetje uitzet.Dit om channeling te voorkomen.

5
In m'n koffiekar gebruik ik een drukvat van 12 liter afgesteld op 2,4 bar, de pomp is zo'n bootpompje op 12 volt die leverd 8 liter per minuut, soortement van Hydrofoor die in tegenstelling van een Flojet af en toe aanslaat en veel minder herrie maakt dan de gebruikelijke bibberpomp in die Flojet voor mobiele toepasdingen . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
cremalover schreef:Ik neem toch aan dat je minimaal 1 bar op drie hoog hebt?
Dat is perfect om een zuiditaliaanse espresso mee te maken. Mijn machine werkt ook met iets meer dan 1 bar infusiedruk.Dat is perfect.
Ik heb soms een preinfusietijd van wel 40 seconden.
Dat er bij jou na 1 a 2 seconden al de eerste druppels verschijnen is minder.Je kunt dat niet echt pre infusie noemen.Bij pre infusie wil je dat de puck zich langzaam met water verzadigt en een beetje uitzet.Dit om channeling te voorkomen.
Tikkie grover malen of wat minder doseren?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

7
Hi,
stregamachine schreef: zo 19 mei 2019, 14:57 maar voorheen als ik de lever naar beneden haalde dan duurde het 1 a 2 seconden totdat de eerste koffie eruit kwam. Nu kan ik hem naar beneden laten en er komt niets, haal ik dan de lever omhoog dan komt halverwege de 'tegendruk' waar dit voorheen vrijwel direct was.

Vooral dat eerste stukje blijft maar aan me knagen. Zoals ik mijn Strega altijd kende: hevel naar beneden waardoor de groep wordt gevuld / druk opgebouwd. Pas als de groep helemaal gevuld is komt er een eerste druppel en kan de hevel weer 'los' worden gelaten zodat 'ie weer naar boven kan. Er zat zeker een seconde of 10 tussen hevel naar beneden en eerste druppel.

Vanzelfsprekend gaat dit proces sneller of trager afhankelijk van de gebruikte druk. Maar ik heb moeite me voor te stellen dat je eerdere druk van 3 bar uberhaupt voldoende is om al binnen enkele seconden een druppel te doen verschijnen. Iets zegt me dat je dan sowieso eerder fijner dan grover zou moeten gaan malen om de espresso te krijgen die ik zo waardeerde. Versere bonen gaan gebruiken zou overigens ook een oplossing zijn als je dat nu nog niet al doet - wat gebruik je nu?

Maar dan je huidige situatie - druk is lager en je geeft aan dat de hevel nu een stuk 'hoger' pas oppakt. Dit duidt er op dat de groep niet op maximale druk wordt gevuld, hetgeen klopt met de lagere druk. Met je huidige situatie zou ik 'vrede' hebben met dit gegeven of alsnog de pomp inbouwen zodat je met een hogere druk ook meer water in de groep krijgt of de hydrofoor zo instellen dat deze een hogere druk creeert.

Als laaste - klopt het dat je nu ook minder koffie in de kop krijgt dan voorheen? Dat zou namelijk in lijn zijn met bovenstaand verhaal...

Groet en succes, Vincent

8
Ik ken de Strega niet, maar ervaring met m'n Pavoni wil ik wel met je delen.
Misschien heb je er iets aan.
Bij de Pavoni moet de lever omhoog om water in de groep te krijgen, bij de Strega naar beneden.
De machine staat afgsteld op 1 bar en als ik de lever snel omhoog haal, ontstaat er veel flash gas, waardoor een sponsig gevoel tijdens de pull ontstaat en er minder koffie in m'n kopje komt.
Als ik de lever langzaam omhoog haal gebeurt dat niet.

Bij een hogere druk ontstaat minder snel flash gas, waardoor misschien het verschil kan worden verklaart.
Maw: verbetert je pull als je heel gedoseerd je lever naar beneden doet?
:ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

10
Dag allen,

Dank voor alle reacties! en excuus voor mijn late response,

- Ten eerste, de 2 seconde, ik heb even een filmpje opgezocht van mijn vorige extractie en heb hier wellicht wat overdreven, in het filmpje is het eerder 6-7 seconden voordat de eerste druppels eruitkomen.
- Ik denk inderdaad dat ik wel 1 bar druk heb in de nieuwe situatie, ik kan teminste ook nog (enigszins) acceptabel douchen en dat is nog een verdieping hoger.
- Mijn maler is een Fiorenzato F64 Evo en (stond) hetzelfde in oude en nieuwe situatie
- Er komt evenveel water uit in de nieuwe en oude situatie
- Bonen zijn altijd Passalacqua Cremador / Napoli
- Oude situatie zat waarschijnlijk rond de 4.5Bar druk
- Nieuwe situatie gok ik zo rond de 1.5 Bar
- Hydrofoor in nieuwe situatie kan alleen maar aan of uit (automatisch)

Als 1 bar druk afdoende zou moeten zijn moet ik misschien de lever gewoon veel meer tijd geven om de kamer te laten vullen. Ik zal ook (nog een keer) met de maling gaan spelen om te kijken of ik iets grover kan malen.

- Ik sta er voor open om een vibratiepomp in te bouwen, maar heb dan wel een bedrijf nodig die dat voor me kan doen
- De situatie accepteren zoals hij nu is, is niet echt een optie omdat er nu echt alleen een zooitje pleur uitkomt
- Ik zal proberen een filmpje te maken van de 'beste' extractie die ik eruit kan krijgen