ESE-machine

1
Als koffienerd wordt ik door de gehele familie inmiddels als De Expert op dit vlak beschouwd en dus met enige regelmaat gevraagd om advies, wat ik natuurlijk leuk vind, maar lang niet altijd kan leveren omdat de meeste mensen gemak zoeken en niet de ultieme espresso, en ik eigenlijk alleen maar weet hoe mijn Silvia werkt.

Er is mij nu gevraagd om advies voor een ESE-machine, iets waar ik nooit mee werk en dus weinig van weet. Heb wel een filter bij mijn Silvia gekregen die geschikt moet zijn voor pads, maar nooit gebruikt. Een Ascaso Dream wordt elders in de familie tot tevredenheid gebruikt voor pads, maar die is te duur.

In eerste instantie had ik de gaggia classic geadviseerd, maar ben er inmiddels achter dat die een alumium boiler heeft, en iemand heeft gehoord dat aluminium slecht voor je eten is. Alle aluminium pannen zijn daar de deur uit en een aluminium boiler is dus ook out of the question, nog afgezien van het feit dat de warmtehoudende eigenschappen slechter zijn dan van brons, koper of messing.

Nu vind ik het op zich wel leuk als iemand meer weet van dit aluminium verhaal, want ik heb er al meer mensen over gehoord, maar een goede onderbouwing dat dit echt gebaseerd is op min of meer wetenschappelijk onderbouwde kennis heb ik nog niet gehoord, en ik had toch al niet veel aluminium spullen in huis. Maar echt relevant is het verder niet voor mijn zoekopdracht, behalve dat er liefst geen aluminium in het apparaat zit en zeker niet in de onderdelen die met water en koffie in contact komen.

Verder mag er geen kunstof buitenkant aan de machine zitten, want dat is niet mooi, het slachtoffer betreft overigens een vrouw ;) . De ascaso arc is om die reden dan ook al afgevallen.

Toen kwam ik op coffegeek de francisfrancis x3 met een redelijk positief oordeel tegen, waar in andere reviews weer aangetwijfeld werd en die blijkt vervolgens ook nog niet (meer) in Nederland geleverd te worden. Het moment waarop ik dacht, laat ik het anders eens vragen aan mensen die er meer verstand van hebben.

Conclusie:
Wie weet een pads-geschikt aluminiumloze metalen buitenkant goede espressozetter voor weinig? Eventueel adviseer ik ze alsnog de ascaso arc of dream, bedenkt ze zelf maar of ze kiest voor plastic of geld, maar misschien dat iemand de ultieme oplossing weet.

Re: ESE-machine

2
Gaggia boilers gaan na een tijdje kapot door galvanische corrosie.
Aluminium is men nog niet over uit of het slecht voor je is. Mensen met alzheimer hebben meer aluminium in hun hersenen, dat is waar. Maar of de alzheimer door aluminium komt of aluminium door de alzheimer weet niemand. Maar voor de veiligheid is het handig om aluminium dus niet te gaan eten. Water koken in een aluminium pan/ketel is daarentegen totaal niet gevaarlijk omdat aluminium niet oplost in water. Ook niet in warm water. Er kan altijd nog wat aluminium in het water terechtkomen door wat reacties met zouten in het water, maar die hoeveelheden zijn verwaarloosbaar klein.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: ESE-machine

3
Oke, is dat ook weer duidelijk.

Stiekem toch de gaggia maar adviseren en hopen dat ze er niet achter komt, die aluminium boiler. In de categorie wat niet weet, wat niet deert. Vind ik niet handig, denk ik, dus dan moet ik toch nog wat anders bedenken.

Maar bedankt voor het aluminiumadvies. Heb het net even gegoogled trouwens, zijn kennelijk wel veel mensen die zich druk maken over aluminum poisoning. Maar er zijn ook veel mensen die zeker weten dat 9-11 een complot was van mensen die bezwaar hadden tegen al die ranzige automaatkoffie in de twin towers.

Die X3 review was trouwens op het tweede gezicht helemaal niet zo positief over pad-performance van die machine, maar ja, wordt toch niet meer geleverd dus dat maakt ook niet veel uit.

Re: ESE-machine

4
De X3 is niet meer leverbaar, de X3-trio echter wel. Heb deze een tijdje mogen proberen, maar zou deze niemand aanraden. Leuk apparaat om te zien, maar de koffie was vrij lauw en de smaak niet om over naar huis te schrijven. Denk dat er betere opties op de markt zijn.

Re: ESE-machine

5
Ik denk dat je - gezien de wensen / eisen - voor 300,- (zo ongeveer de prijs voor een X3 of Gaggia Classic) redelijk op zoek bent naar een schaap met 5 poten....Voor die prijs zullen er altijd behoorlijke concessies zijn: alu boiler, kunststof, merkbetrouwbaarheid, levensduur, noem maar op.

Andersom gezegd: om al je wensen en eisen mee te nemen zul je al snel op het dubbele uitkomen.

Al aan tweedehands gedacht? Brengt uiteraard ook risico's met zich mee maar brengt ook het onhaalbare dichterbij.

Re: ESE-machine

6
Hier is een artikel waar een aantal van de genoemde apparaten met elkaar vergeleken worden.
>> Klik hier <<

De conclusie die je kunt trekken is dat de Fr.Fr. zo slecht nog niet is.
All in all, I give a hearty "recommended" for this machine. Not only does it look good, but the combination of small size, "big" performance, good parts inside and the choice between a pod or espresso portafilter (both in the box) make it a good starter machine
The Francis! Francis! X3 surprised me, and in many ways redeemed F! F!. For its target market, performance, looks and ability, it gets an 8 out of 10.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

Re: ESE-machine

7
Top, bedankt mensen :D , heb de X3-trio voor 325 gevonden op mr quality. Veel online espressowinkels zijn niet te vinden via de vele vergelijkingssites, waarschijnlijk omdat die daar weer geld voor willen hebben en dan moet je ze stuk voor stuk af. Ik heb deze geadviseerd, hopen dat ie mooi gevonden wordt!

Re: ESE-machine

8
Bakker1994 schreef:...voor 325 gevonden op [******]. Veel online espressowinkels....
Aiaiaia... nu maar hopen dat Espressotopia dit bericht niet leest.... :shock: :? :lol:
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: ESE-machine

9
Ach, is dit nu de sfeer op dit forum? Je bent nota bene beheerder, Martijn! Wil je alsjeblieft mijn account verwijderen? Ik heb geen zin meer om me in te zetten op een forum met zo'n -censuur- als eigenaar.