Krijg de bonenmaler niet op een fijne maalstand

1
Aangezien mijn nieuwe (2e handse) bonenmaler te grof maalde en ik hem toch eerst schoon wilde maken, heb ik de bovenste maalschijf losgehad. Nu heb ik hem teruggeplaatst, maar krijg ik alleen vrij grof maalsen. De schijf is helemaal naar links gedraaid. Verder gaat echt niet. Hoe krijg ik de maler weer op een fijne maalstand? Heb nu zo'n beetje een hele zak bonen vermalen voor niets.. :?

Het betreft trouwens een Fiorenziato T80.

Re: Krijg de bonenmaler niet op een fijne maalstand

2
Ik heb geen antwoord voor je, maar heb wel deze link gevonden. Misschien heb je er wat aan:

http://www.home-barista.com/grinders/fi ... t2336.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het klinkt alsof de maalschijf er niet goed in zit. Je kan hem er nog een keer uithalen, controleren dat er echt geen koffie partikels tussen zitten en weer in elkaar zetten. Blazen werkt altijd ;)

Na het lezen van je post vroeg ik me wel af of je altijd een hele zak bonen in een keer maalt, of dat je een hele zak bonen nodig had om te ontdekken dat je hem echt niet fijn genoeg kreeg.

5
Bedankt voor de reacties! Ze hebben erg geholpen want ik kan nu de maalschijven tegen elkaar draaien. Dat kon eerst niet! Helaas kan ik het malen nu niet testen want de koffiebonen zijn op.

@rwielinga: nee ik maal normaal gesproken de hoeveelheid bonen die ik nodig heb voor een kopje. Maar ik heb de maler net en was aan het esperimenteren met de maalgraad. Vandaar dat er nogal wat verspild werd.

@ Karel: zal ik voortaan doen :)

6
Hallo Blueberrypancake,

Op een ander forum zag ik dat jouw probleem is opgelost. Maar niet helemaal precies hoe.....
Ik heb sinds 2 dagen de zelfde machine (van een ander merk) 8 maanden oud en heel weinig gebruikt. 2e hands gekocht en voor hem in gebruik te gaan nemen, heb ik hem heel grondig schoongemaakt. Alles weer op zijn plek gezet en nu heb ik ook veel te grove koffie.
Zonder bonen kan ik hem zo strak zetten dat ik de schijven hoor schuren (en eventueel zelfs verder), dan één tikje terug zodat het spul net vrij loopt en dan beetje koffie er in. En dan heb ik een soort van snelfilter maling.
Wat heeft bij jou uiteindelijk de oplossing gebracht?
Alvast bedankt voor je hulp.
La Scala Butterfly & Quamar T80A

7
Indien het maalsel te grof is wijst dat er op dat je schijven nog niet strak genoeg staan.
Doe even de volgende test;
Trek de stekker uit het stopcontact, draai de bovenste schijf naar boven of nog beter helemaal er af om hem goed te reinigen, maak de molen dus helemaal leeg, pak desnoods de stofzuiger en zuig alles er uit.

Nu draai je de bovenste getande ring waaraan de bovenste maalschijf zit naar beneden totdat je niet verder kunt.
Nu met de hand proberen om de as te draaien, indien je de as nog kan draaien ben je nog niet ver genoeg naar beneden, de schijven moeten bij deze test elkaar volledig blokkeren, anders is je molen niet goed gereinigd.

Indien de schijven wel blokkeren, moet je de bovenste ring een paar klikken terug draaien totdat de schijven elkaar net NIET meer raken.
Stekker er weer in en wat koffie in de molen doen, indien het maalsel nu nog te grof is, zijn waarschijnlijk de maalschijven aan vervanging toe.
Trouwens wat IS het merk van deze maler.
Succes.

8
En let er bij al dat draaien op dat je de schroefdraad niet beschadigd, bij aluminium is dat zomaar gebeurd. Als je je bovenste getande ring op de machine zet eerst even de verkeerde kant op draaien en dan voorzichtig proberen of de schroefdraad goed zit bij het aandraaien.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Hallo Gamgra,

Bedankt voor de uitleg.
Ik kan inderdaad de motor volledig blokkeren als ik de bovenste ring aandraai. Dat zou dan dus op versleten maalschijven duiden?
Er zijn 1076 “servings” mee gemalen en dat zou dan wel heel erg vlug zijn. Ze voelen trouwens eigenlijk wel scherp, heb ergens gelezen dat je dat met de bovenkant van je nagel kan proberen en dan kan ik er een mooi krulletje afschrapen.
Gelukkig is de machine van de 9e maand 2008 en dus nog in de garantie. Ga dus maar eens met de leverancier bellen.

Verder ga ik later deze week de Rocky en de Eureka maar eens tevoorschijn halen en dan de maalgraad onderling vergelijken.
Dan je laatste vraag wat voor merk het IS.
De Molen is een Quamar T80A, dat is identiek het zelfde als de Fiorenziato T80. Maar dat merk in 2005 overgenomen. Alleen Fiorenziato kent iedereen en Quamar geen mens (nou ja minder)
La Scala Butterfly & Quamar T80A

10
Na acht maanden kan een set schijven niet versleten zijn, mijn Fiorenzato T-80E heeft in tien jaar EEN set nieuwe schijven gehad. Ga er even een fotootje bijdoen van mijn molen die ik overigens onlangs vervangen heb door een nieuwer type Fiorenzato.

Ondanks hetgeen jij vertelde over de overname door Quamar, schijnt Fiorenzato nog steeds molens te maken en verkopen, zij stonden in Dec 2008 nog op de grote espresso beurs in Italie.
Misschien heeft Quamar de licentie rechten gekregen.
Fiat deed dit vroeger ook met het Spaanse SEAT, die mochten dan oudere FIAT modellen fabriceren en onder eigen Merknaam SEAT verkopen.
Het logo van Quamar lijkt ook verdacht veel op dat van Fiorenzato.