La Pavoni - False Pressure vraagje

1
Ik heb al een hele tijd een LP Stradivari in bruikleen, waar ik een beetje een haat/liefde verhouding mee had. Zit nu in de liefdes fase (sinds een post van Bobbee op IG ;) )

Volgens mij heeft de Stradivari dezelfde 'routing' voor het water als de Millenium LP's?
Nu dacht ik altijd de Millenium modellen geen last hadden van de 'False Pressure' (die je even moet aflaten via de stoomkraan), maar m'n shots zijn echt beduidend minder 'sponzig' als ik de stoomkraan wel even open zet (en de lever even beweeg) als de ketel op druk is gekomen.

Klopt dit? Dus moet je bij de Stradivari/Millenium modellen ook altijd even de lucht aflaten voor je een shot maakt?
Of is er wellicht iets mis met de mijne?
dus...

Re: La Pavoni - False Pressure vraagje

4
Als je last hebt van "valse" lucht, dan blijft je antivacuumventiel klepje plakken.
Erg innovatief dat gecombineerde antivacuum/overdruk ventiel klepje, maar in de praktijk niet geweldig. Het ouderwetse kogeltje/paddenstoeltjes en ontluchten met de stoomkraan werkte nog het beste.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

7
HanR schreef: vr 13 mar 2020, 17:07 Als je last hebt van "valse" lucht, dan blijft je antivacuumventiel klepje plakken.
Erg innovatief dat gecombineerde antivacuum/overdruk ventiel klepje, maar in de praktijk niet geweldig. Het ouderwetse kogeltje/paddenstoeltjes en ontluchten met de stoomkraan werkte nog het beste.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
^dat dus
Ouderwers op laten warmen met de stoomkraan open, deze dichtdoen zodra er duidelijk stoom uit komt.

8
bobbee schreef: vr 13 mar 2020, 19:37 Haal je de hevel snel omhoog of rustig? En haal je de hevel omhoog wanneer het verwarmingselement aanstaat?
Het kan helpen om de hevel rustig omhoog te halen.

Ik haal hem rustig omhoog, en dan net voor het water begint te stromen klik ik het portafilter erin. Dan de hevel helemaal omhoog en nog een tijdje daar houden, totdat een eerste druppel komt. Dan rustig naar beneden.
Vandaag ook met de maling gespeeld, en ik denk dat ik ook een te grof maalsel had. Aangezien ik maar 14-15gr voor de LP doseer, is het misschien ook wel logisch om fijner te malen dan voor de 19gr in de Strega? Om toch voldoende tegendruk te krijgen bij minder maalsel.
Met 1 haal komt er dan 32gr in het kopje, dus dat lijkt me wel redelijk normaal.

Ik kijk eigenlijk niet naar het lampje :o
Wat is daar de foef...?
dus...

9
Ik begrijp niet hoe je bij ieder shot valse lucht kunt hebben als je de boiler al via de stoomkraan ontlucht hebt. Eenmaal ontlucht via de stoomkraan, en het ontluchten is klaar.
Je klacht is toch sponzig gevoel op de hevel bij iedere extractie?

Ik denk dat je de groep moet inspecteren. Zijn de seals nog goed? Hoe zit het met de plastic sleeve in de groep? Wanneer voor het laatst gevet? Dat soort dingen.
Wat betreft het anit vacuumventiel. Ik had laatst ook dat ik bij een ontluchten na opwarmen een pressure drop kreeg bij openen stoomkraan. Geprobeerd los te maken om schoon te maken maar muurvast. Daarna heb ik de met wat lucht de valve schoon kunnen blazen want nu doet hij het al goed sindsdien.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Ik ontlucht altijd manueel. En flush de groep zodra machine op druk is. Dat ventiel doet wel wat maar is niet top.

32 gram yield met een enkele pull zonder Fellini vind ik ontzettend veel. Dat haal ik bij lange niet. Sowieso heb ik een Fellini nodig bij wijze van actieve preinfusie. Met passieve preinfusie minder goed resultaat. Duurt dan lang voor hele onderkant douch mooi met koffie is bedekt.

Pavoni's blijven wat dat betreft aparte machientjes. Het is echt zoeken naar een workflow die werkt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs