Projectje Rocket Cellini v1 Premium Plus

1
Dag Koffiepraat,

Na enige jaren volautomatische Jura koffiemachines te hebben gerepareerd heb ik deze week een Rocket Cellini V1 Premium Plus gekocht met een probleempje (weet zelf ook niet waarom :) ).

Zelf ben ik een groentje in espresso machines en het volgende virusje dat de machine heeft, is dat het water in de watertank niet stroomt naar de boiler, maar je ziet wel bubbels in de watertank. De machine heb ik nog niet uit elkaar gehaald, maar ik vermoed dat kalk de boosdoener is (moet het nog uit proberen met water aansluiting).

Hoe zouden jullie het onderhoud van de machine aanpakken?
- Welke onderdelen zouden jullie vervangen?
- Welke upgrades?

Is de machine goed genoeg om nog jaren van te genieten, en welke koffiemolen is een aanrader (ik ga nog forums af voor een goede koffiemolen)?

Alvast bedankt.

Hilly

Re: Projectje Rocket Cellini v1 Premium Plus

2
Upgrades is onzin.
Gewoon groot onderhoud.
Kleprubbertjes, eventueel versleten nokjes en bedienas bijwerken of vervangen.
Bedienasrubbers vervangen.
Paddestoel evt ontkalken. Inspuiter evt doorprikken. Kun je ook opboren naar 0,75mm als het gaatje erg klein is.
Kalkfiltertje vervangen.
Stoom en waterkraan inspecteren.
Eventueel rubber en o-ringen vervangen.
Ringen in stoompijp- en waterpijpwartel vervangen.
Wartel/kraan o+ringen vervangen. Bij voorkeur door teflon ringen.
Niveausensor schoonmaken.
Vacuümventiel o+ring vervangen of helemaal vervangen.
Opv schoonmaken en evt rubbers vervangen.
Pomp testen, zowel op max. druk als op debiet.
Temperatuur afstellen.
Zoals bovenstaand ziet groot onderhoud er ongeveer uit.

Vulprobleem:
Kan van alles zijn.
Gewoon gestructureerd steeds een stukje verder (stroomopwaarts of stroomopwaarts) loshalen totdat er wel water komt.

Die luchtbellen zeggen niets.
Of er water terugstroomt via de opv zegt bijvoorbeeld wel iets.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

3
Thanks HanR..

Ik ben vandaag begonnen met sleutelen en alle onderdelen gingen vlotjes eruit, maar de boiler heb ik nog niet aangeraakt :).. Ik ben erachter gekomen dat de watertank niet is aangesloten (en ik maar denken kalk), omdat er altijd gebruik is gemaakt van wateraansluiting.

Tot nu toe zie ik op de boiler 3 plekjes met een bergje kalk en het zijn vooral bij de aansluitingen, zijn er tips hoe ik dit kan aanpakken of gewoon laten zitten? Ook zie ik een blauwspul op de schroefdraad en kalk wat kan dat zijn?

https://pasteboard.co/J3AUwxO.jpg

Is het handig om ventiel 1,2 of alle 3 van de ventielen te vervangen?

https://pasteboard.co/J3AVC0j.jpg

4
Voor de lekkages aan de koppelingen is het genoeg om los te halen, leidingen in de ontkalker en binnendraden goed schoonmaken.
Als je de bovenste hx-pijp weer vastzet. Eerst de moer aan de groep definitief vastzetten, daarna die aan de hx-kant.

Een verse niveausensor kan geen kwaad, maar hoeft meestal niet.
Hetzelfde geldt voor het Vacuümventiel. Meestal is het genoeg om alleen het o-ringetjes te vervangen.
Veiligheidsventiel vervangen is niet noodzakelijk, maar na 10 jaar doe ik het wel.

Als ik het goed heb, heb je de groep al klaar?

6
Citroenzuur kan altijd.
Boiler hoef je waarschijnlijk niet te ontkalken.
Kun je op 2 manieren doen.
Zuuroplossing er in Gieten. Om boiler te spoelen leeg hevelen en een paar keer met vers water spoelen. Als er veel ketelsteen in zit. Boiler loshalen, element er uit en hele boiler in "bad".

7
Nog steeds bezig met het opknappen van mijn ROcket :)

Na het verwijderen van alle onderdelen en alle koperonderdelen 2 dagen lang in citroenzuur (top spul) te zetten, zien de onderdelen er weer als nieuw uit :)

Wat er nog gedaan moet worden is dat de zegroep gereviseerd moet worden (dank HanR voor de onderdelen) en ik heb nog twee buizen die gesoldeerd moet worden met zilversoldeer. Ik heb door een loodgieter een leiding laten solderen (zacht) maar zonder succes, nu ben ik eigenlijk opzoek in deze Corona tijd naar een adresje omgeving Utrech/t Gooi/ Amsterdam die kan zilversolderen op sturen is ook geen probleem?