Welke lever laat ik leveren

1
Besten,

Nu ben ik al een tijdje aan het oriënteren naar een levermachine. In eerste instantie dacht ik aan de Strega en nog steeds vind ik het een interessante machine. Alleen mond de zoektocht uit in dat ik het toch teveel geld vind voor een dergelijke machine. Ook, omdat de PSM modificatie er nog bij komt. Het hart wil wel, maar ik vind het toch te gortig worden.

De Pavoni is een stuk vriendelijker in zijn prijs en is gelijk en goede uitdaging in de reden waarom ik een lever wil. Ik wil meer kunnen spelen met druk en meer het ambacht van koffie zetten beleven. Mijn E61 machine werd wat saai. Gegeven moment lukte dat wel.
De Ponte Vecchio heeft ook de revue gepasseerd. Alleen is dat weer een lever met veer. Los van dat ik de Lusso en de Export er wat goedkoop/plastic uit vind zien. Lijkt een veer mij ook beperkend. Wel fijn voor de reproduceerbaarheid, maar minder vrijheid.

De Pavoni zal een professional versie worden met houten onderdelen. Nu zie ik daarin twee varianten:
1. La Pavoni Professional PLH
2. La Pavoni Stradivari SPH
Beiden hebben een andere bouw. Weten jullie of er los van de vorm verschillen zijn?

En wanneer ik er één koop. Wat heb ik nodig voor het onderhoudt? En welke ontkalk hulpmiddel raden jullie aan? Hij mag namelijk alleen gezond water drinken

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Re: Welke lever laat ik leveren

2
Ik heb een Gaggia Factory (la pavoni professional) en een la pavoni stradivari professional met hout enzo.
Er is qua techniek geen verschil. Zijn dezelfde machines in een iets ander jasje. De Stradivari heeft een wat zwaardere groep.
Tube silicone vet heb je nodig en wat steeksleutels. En een waterkan met BWT magnesium filters. Ontkalken is niet echt nodig. Wel af en toe het water schudden en eruit gieten, dan verwijder je residu wat onderin de boiler kann liggen en het buisje naar de pressostaat.

Hier is mijn 2 groeper :

Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
Als stomen niet nodig is dan zou ik de Cafelat Robot kopen!

Dat is de ideale machine voor er bij. Qua gebruiksgemak en temperatuur management top. Qua shots top. Ik heb vorig jaar een review van de Robot hier op het forum gepost:

viewtopic.php?t=10068

De Pavoni's zijn leuk. Als je eenmaal de slag te pakken hebt zeer capabele machines. De nieuwe Millenium modellen zijn qua temperatuur goed te beheersen. En met een pressure kit zijn ook de preinfusie en druk goed te reproduceren. Overigens zonder ook.

Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Oke dank je wel. Dat van de zwaardere groep vermoedde ik al. Betekent dat nog iets in de praktijk?

Het weg gooien van het water. Gaat dat zoals ik denk: apparaat op de kop boven de wasbak? Zelf dacht ik eerst dat je het oude water eruit pompt.
Met welke regelmaat ververs jij je water?

Mooie setup trouwens! Is er een praktische reden dat je voor beiden hebt gekozen? Of is het omdat je het gewoon mooi vindt?
Op de Stradivari heb je een spiegel op het pijlglas. Is dat om tijdens het zetten naar de eerste druppel te kunnen kijken?

Zijn er verder nog leuke adresjes voor accessoires voor de pavoni? Bijvoorbeeld het spiegeltje? Of een mooier pijlglas.

5
Dank je bvds!

De Robot staat zeker op mijn lijstje. Alleen meer in de lijst van alternatieve apparaten (voor de leuk/heb).

De Pavoni wordt mijn eerste machine. Ik heb er dan geen E61 of iets anders naast.
Zelf ben ik meer een cappuccino drinker. Dat zijn er twee op een dag. Wanneer mijn vriendin mee drinkt, zijn dat er drie.
Voor verjaardagen zal het geduld hebben worden voor de gasten .

Je foto is erg gaaf. Nu weet ik gelijk dat de advertentie van Seels op verkocht moet staan . Of zie ik dat verkeerd? Wat een parel is dat zeg! Die witte voet zie ik overigens nergens. Is dat laten doen?

6
Seels had hem van mij gekocht en ik heb hem daarna weer terug gekocht ;)

De voet is gegalvaniseerd en voorzien van crème witte poedercoating. De drip tray en pijl glas cover zijn van RVS en gemaakt door Tudor. Veel zwaarder dan de originele parts. De nakee PF, stoomtip, houten grepen (American walnut), tamper en lever pins (zonder clips) zijn afkomstig van Max Sitti. En de seal tussen de groep en boiler is van custom made teflon en draagt significant bij de stabiliteit.

Zodra de RVS huls van Tudor en Bong klaar is gaat die er ook in ter vervanging van de kunststof camiccia.

En zo kun je blijven pimpen. Subtiel zoals bij mij. Of minder subtiel tot aan kitsch aan toe. Kijk maar eens rond...

Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Tudor is coffeesensor.com Daar komt ook mijn pressure kit vandaan.
Ik had eerst de gaggia en nu de Stradivari. De gaggia gebruik ik eigenlijk niet meer maar ben er nog niet over uit of ik hem hou. Wel handig om een spare machine te hebben.

Het spiegeltje heb ik zelf gefabriceerd van een inspectie spiegeltje van 3 euro van de action. Beetje meten en inkorten van de antenne die erbij zat. Heb inmiddels weer een andere. Mooiere die ik van iemand heb overgenomen.
Op Ebay staan veel onderdelen om eea aan te passen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Mooi spul dat van coffee-sensor (Tudor) en Max Sitti. Hoe mooi is dat hout gaan de originele handvatten? Bij van Pommeren kost die dop van de boiler al €90. Dan is Max Sitti voordeliger. Misschien loont het dan om de machine met zwarte handvatten te kopen.
De knop van het stoom schijnt vast te zitten met een pin. Is dat ook bij de houten variant? Of komt dat makkelijk los?

Het is dat ik het dakje van de Gaggia niet zo mooi vind, anders had ik interesse. Maar Bob is er verschil tussen de zwaardere groep van de Stradivari en de prof? Bijvoorbeeld in temperatuur stabiliteit?

Hoe komen jullie aan die teflon pakking? En is dat eenvoudig te installeren?

Haha handig Bob! Ik vind het een ingenieus idee van die spiegel!

Laatst gewijzigd door Keyser op do 23 apr 2020, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

9
" De Ponte Vecchio heeft ook de revue gepasseerd. Alleen is dat weer een lever met veer. Los van dat ik de Lusso en de Export er wat goedkoop/plastic uit vind zien. Lijkt een veer mij ook beperkend. Wel fijn voor de reproduceerbaarheid, maar minder vrijheid."

De Pontes hebben een heel laag plasticgehalte.Zeker niet meer dan een Pavoni.

Ik heb ze beide gehad en mijn ervaring is ten eerste dat de Ponte Export een stuk gebruiksvriendelijker is.
Maar belangrijker dat de smaak van de Ponte vele malen lekkerder is dan van een Pavoni.
Verder is Export de betere stomer .

Voor mij een no brainer.

10
Dan vind ik dat ik mijn mening ook mag geven. Nee. Niet mee eens. Pavoni is beter en veelzijdiger. Maar wel een langere learning curve. Gevoel met de machine moet je ontwikkelen

Stomen wel. Dat doet de ponte vecchio krachtiger maar ook dat is even oefenen en leren. Dan is dat geen probleem met de pavoni.