Nu ben ik al een tijdje aan het oriënteren naar een levermachine. In eerste instantie dacht ik aan de Strega en nog steeds vind ik het een interessante machine. Alleen mond de zoektocht uit in dat ik het toch teveel geld vind voor een dergelijke machine. Ook, omdat de PSM modificatie er nog bij komt. Het hart wil wel, maar ik vind het toch te gortig worden.
De Pavoni is een stuk vriendelijker in zijn prijs en is gelijk en goede uitdaging in de reden waarom ik een lever wil. Ik wil meer kunnen spelen met druk en meer het ambacht van koffie zetten beleven. Mijn E61 machine werd wat saai. Gegeven moment lukte dat wel.
De Ponte Vecchio heeft ook de revue gepasseerd. Alleen is dat weer een lever met veer. Los van dat ik de Lusso en de Export er wat goedkoop/plastic uit vind zien. Lijkt een veer mij ook beperkend. Wel fijn voor de reproduceerbaarheid, maar minder vrijheid.
De Pavoni zal een professional versie worden met houten onderdelen. Nu zie ik daarin twee varianten:
1. La Pavoni Professional PLH
2. La Pavoni Stradivari SPH
Beiden hebben een andere bouw. Weten jullie of er los van de vorm verschillen zijn?
En wanneer ik er één koop. Wat heb ik nodig voor het onderhoudt? En welke ontkalk hulpmiddel raden jullie aan? Hij mag namelijk alleen gezond water drinken

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.