Ponte Vecchio Export blijft lekken (opgelost!)

1
Beste hevel fanaten.
Mijn export lekte iets bij het opwarmen langs de zuiger.
Heb deze gedemonteerd, leek er eigenlijk allemaal netjes uit te zien, en vervolgens bij montage gesmeerd met Dow 111.
Voelt lekker aan maar...... hij lekt nog steeds bij het opwarmen, en zelfs ietsje meer.
Dus toch maar de keerringen vervangen is nu de vraag? of kan er iets anders aan de hand zijn.
Helaas blijft het douche scherm ook niet meer zitten. Dat gaat geen kapitaal kosten vroeg me alleen af of er wellicht een trucje is deze weer zittend te krijgen.

Gaarne jullie advies.
Gr. uit een overdadig zonnig limburg.
meg.

Re: Ponte Vecchio Export blijft lekken

2
meg schreef: do 23 apr 2020, 15:39 Beste hevel fanaten.
Mijn export lekte iets bij het opwarmen langs de zuiger.
Heb deze gedemonteerd, leek er eigenlijk allemaal netjes uit te zien, en vervolgens bij montage gesmeerd met Dow 111.
Voelt lekker aan maar...... hij lekt nog steeds bij het opwarmen, en zelfs ietsje meer.
Dus toch maar de keerringen vervangen is nu de vraag? of kan er iets anders aan de hand zijn.
Helaas blijft het douche scherm ook niet meer zitten. Dat gaat geen kapitaal kosten vroeg me alleen af of er wellicht een trucje is deze weer zittend te krijgen.

Gaarne jullie advies.
Gr. uit een overdadig zonnig limburg.
meg.
Hoop pech.Misschien een maandagmorgen model?
Seals kosten niet veel en een zeefje ook niet.
Geef het ding een beurtje of contacteer igv garantie gewoon de dealer. Dit hoort niet.
Maar is makkelijk zelf tedoen.

https://www.lamacchinadelcaffe.com/en/g ... cchio.html
Zeef 5 e en groepkitje 22 e.

3
Hmmm dat is vervelend...

Lekkende seals is niet iets wat ik ken van deze machines. Een bekend euvel van PV is dat de zuiger door slipt. Daarom heeft PV ook een jaar of wat geleden de seals aangepast. Dit wijst op wat anders en kan eigenlijk alleen een beschadigde keerring zijn. Gezien de leeftijd kan het nog geen ouderdom zijn. Beste is zuiger er met de tool uit halen en kijken of hij beschadigd is. Er staan op internet her en der filmpjes en handleidingen. Eerst even in verdiepen voor je de boel los haalt. Er staat veel spanning op de veer. Ik zou de seals sowieso maar alle drie vervangen als je bezig bent. Als het goed is heb je een reserve set. Let op dat je ze in de juiste positie installeert! Als het goed is moet het probleem dan opgelost zijn.

Het douche zit gewoon geklemd. Bij de nieuwe zeefjes is het een lastig klusje om hem er goed op te klemmen. Hij schiet namelijk door de spanning meteen los als hij niet rondom geklemd zit. Als je tegen de rand aan de ene kant duwt, dan schiet de andere kant vaak weer los. Maar als hij eenmaal klemt dan zit hij ook hartstikke vast! Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het na verloop van tijd gaat. Ik vermoed dus dat je hem niet goed geklemd krijgt. Een nieuw zeefje kopen heeft geen zin. Gewoon geduld hebben. Is echt precisiewerk. De Strietman heeft dezelfde constructie. Heb er op die machine een keer drie kwartier over gedaan...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Demontage was een fluitje van een cent met het door jouw geleverde tool.
De zuiger leek onbeschadigd en de seals zagen er eigenlijk nog goed uit, ik zal ze morgen vervangen. Je had er inderdaad nog een setje bijgeleverd.
Wat bedoel je met een "doorslippende zuiger"?
De Douche, daar ga ik dan nogmaals voor zitten :ugeek:
Al met al een leuk klusje!

Gr. Meg.

5
Dat als je de lever loslaat en de veer het overneemt hij met een schokje een stukke doorschiet. Mijn Elektra heeft dat ook trouwens. De Ponte staat er om bekend. De seals hebben dan iets te weinig grip of zo. Gebeurt meestal na een tijdje als de seals wat minder flexibel zijn.

Leuk klusje? Niet de douche. Is "stapelgek klusje". Maar je wordt er en handiger in het wordt elke keer makkelijker doordat de douche minder klemt...

Succes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Dan zal toch wel een van de seals niet top zijn. Denk de bovenste. Soms kan de volgorde veranderen ook al genoeg zijn. Dus oude niet meteen weg gooien. Let er op dat als je de zuiger met verse seals er weer in draait je de het randje van de seal helpt. Dus van de seal die tegen de keer in gaat. Anders beschadig je die!

Overigens iets doorschieten aan het begin is normaal omdat veer de max druk geeft en het koffiebed weerstand moe geven. Doorschieten (schokjes) halverwege je pull dus als flow mooi loopt is teken van seal issue.

8
Welke 'tool' hebben we het hier over?
De bekende aangepaste portafilter die bij de gelinkte Italiaanse webshop te krijgen is voor 100 euro?
Ben nog steeds aan het dubben of ik die aan moet schaffen. Mijn machine is pas een half jaar oud.

Ik zie wel regelmatig de zelfbouw-houtblokken-met-schroeven maar die
was voor de PV toch niet zo'n goed idee omdat hij de kop naar boven duwt tegen de niet zo stevige boiler?
Was wel geschikt voor de PV Lusso omdat die anders geconstrueerd is.

Ring set zal ik dan later bestellen anders drogen ze wellicht uit?
Waar kun je die DOW 111 lub kopen?

Kan iemand mij tevens vertellen of de PV ontkalkt moet worden, hoe en hoe vaak?
Ik gebruik de brita kan voor het filteren voor inschenken en hier in de buurt is de water kwaliteit prima, weinig kalk.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

9
Ontkalken hooguit 1x per jaar. Of minder! En alleen ketel. Machine niet op druk laten komen en ontkalker niet in groep laten komen want dan gaat de plating kapot. Beste met verdund citroenzuur.

Die PF tool kun je maken van de stock PF als je een naked PF hebt. Gat boren en tap erin...

10
Seals vervangen, douchescherm ging nu ook vlot.
Helaas lekt hij nog, nu na het opwarmen als hij op bedrijfstemperatuur is. Als ik de hevel in een iets kleinere hoek dan 90 gr heb stopt het lek.
Vooraf heb ik nogmaals gevoeld of de cilinder wellicht aan de binnenkant beschadigt is. kan hier echter niets van maken. Ik zal hem er weer uit halen. Mogelijk dat een seal niet zo mooi zit.
ps dow 111 heb ik hieronder gekocht.
https://tooltopper.nl/index.php?route=p ... EoQAvD_BwE.