Ponte Vecchio Export rubber ring los

1
Het is zover. Na een paar maanden begint de Export zijn eerste problemen te vertonen.

Naast het niet blijven zitten van de filter bakjes in de meegeleverde PF, is nu de rubber isolatie ring aansluiting boiler eraf geleden en terug duwen dan schiet ie er zo weer vanaf.

Hij heeft overigens nooit echt goed gezeten en als je goed kijkt zie je dat de behuizing niet volledig symmetrisch zit tov de kop aansluiting.
(Zie je niet op de foto, maar als ik aan de rechterkant de dunne witte lijn volgt net tegen de behuizing, zie je dat die net niet overal even dik is, ik vermoed dat de rubberen ring hierop vast klemt).

Heeft iemand dit gehad? Vast plakken lijkt me geen goede optie. Behuizing anders uitlijnen lijkt mij ook niet mogelijk?
Afbeelding
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Re: Ponte Vecchio Export rubber ring los

3
Welnee is heel simpel te verhelpen. De moeren waarmee de groep vastzit even losdraaien, groep rechtdraaien en weer vast zetten.

Die isolatiering even ontvetten zodat hij wat stroever is. (Dus niet invetten!).

Dat het bakje niet goed blijft zitten komt omdat PV geen klemring gebruikt. Ik vind dat juist fijn omdat ik mijn bakje prepareer en dan pas in de PF doe.

Dit zijn typisch van die Italiaanse dingetjes. Een PV is nooit perfect afgewerkt. Maar altijd leuk en niet stuk te krijgen.
Laatst gewijzigd door bvds op zo 03 mei 2020, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Ik begrijp dat isoleren van de groep niet echt. Het is een echt "ik heb zin in een shot machientje". Machine aanzetten en binnen een paar minuten heb ik een heerlijke espresso cappu. Ik zette de machine dan gelijk weer uit tot het volgende shot. Dus zo'n ring om thermische stabiliteit te creeeren was voor mij nooit een issue. Maar wat Bas zegt .Zet hem ff terug. Ik dacht trouwens dat dit met een witte teflon ring gedaan was. Is die zwarte rubberen niet voor de sier/afdekking?

Maar ik heb die dingen jaren gebruikt zonder noemenswaardige problemen. Heerlijke machine.

5
Machine doet het nog prima. Zal geen merkbaar verschil maken. En ja, het is te verwachten bij Italiaanse makelaardij.

Die witte ring onder het rubber zal wel voor isolatie zijn. Rubber wellicht om dat metaal te isoleren eronder.

Maar goed, hier nog een foto waarbij je kunt zien dat de het rubber niet overal even ver over het koppelstuk geschoven kan worden, de behuizing zit niet recht tegen de boiler. Of anders gezegd, de boiler niet recht op de bodem denk ik. Dus of je dat met loshalen boutjes van de kop gaat verhelpen...?

Overigens is de verkoper Ponte Vecchio zelf. Deze komt rechtstreeks vanaf de fabriek. Na mijn transport schade hebben ze de base vervangen. Wellicht dat e.e.a. hierdoor wat scheef zit.
Afbeelding

6
Bid schreef: zo 03 mei 2020, 12:46 Machine doet het nog prima. Zal geen merkbaar verschil maken. En ja, het is te verwachten bij Italiaanse makelaardij.

Die witte ring onder het rubber zal wel voor isolatie zijn. Rubber wellicht om dat metaal te isoleren eronder.

Maar goed, hier nog een foto waarbij je kunt zien dat de het rubber niet overal even ver over het koppelstuk geschoven kan worden, de behuizing zit niet recht tegen de boiler. Of anders gezegd, de boiler niet recht op de bodem denk ik. Dus of je dat met loshalen boutjes van de kop gaat verhelpen...?

Overigens is de verkoper Ponte Vecchio zelf. Deze komt rechtstreeks vanaf de fabriek. Na mijn transport schade hebben ze de base vervangen. Wellicht dat e.e.a. hierdoor wat scheef zit.
Afbeelding
Denk dat het een afwerkingsrubber zondr echte functie is.
Zal wel warm worden en een beetje uitgelubberd zijn. Haal hem anders weg.

7
Rectificatie: zwarte ring niet invetten maar ontvetten. Sorry!

Die zwarte ring heeft geen functie. Is meer voor de sier. Zie je de naad niet zo tussen groepen boiler. Doen ze sinds 2018/2019. Kan je ook weglaten. De witte teflon ring tussen groep en boiler is essentieel om oververhitting tegen te gaan.

Tip van Peter de Goede: Bakje kan je met spijker tegen binnenwand voorzichtig klein tikje geven. Door de uitstulping naar binnen klemt het dan beter.

Als de groep recht zit lekker laten. Anders dus via de moeren voor recht zetten.

De behuizing sluit nooit naadloos aan op een PV.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
Wat dat filter bakje betreft. Dat is alleen lastig als je wilt afkloppen. Dan valt ie er steeds uit.
Naked PF heeft er geen last van.

Maar die heeft weer last van sprietjes koffie die rond spuiten en een zooitje maken. Vooral bij kleine shot glaasjes die ik voor espresso gebruik.
Lukt niet altijd in een consistent genoeg puck te maken. Channeling.
Kan m niet hard aandrukken als bekend bij PVE.
Misschien gaat het beter als ik de funnel heb en die roer techniek ga toepassen.

En zo experimenteren we verder.

Beste verbetering heb ik gehad met de temp strip op de kop en de PF mee laten opwarmen. Sindsdien tot de temp strip in het midden staat ipv alleen wachten tot het verwarm lampje uit ging. Wereld van verschil.

Suf eigenlijk want je graaft door stapels fora en kent de techniek goed, maar in de praktijk is het toch echt nog experimenteren en oefenen.

Latte Art is de volgende. Eerst maar eens de druk verlagen. Krijg nog niet de juiste micro foam.
Laatst gewijzigd door Bid op zo 03 mei 2020, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.