Overdenkingen van een beginner

1
Hej!

Ik ben een beginner hier en in de "koffiewereld". Maar ben me nu wel op de espresso machines en koffiemolens aan het oriënteren. De grootste vraag die op dit moment speelt is of ik een nieuwe machine of een 2de hands moet kopen. Die vraag kunnen jullie niet beantwoorden, dat weet ik , maar toch wil ik hem proberen voor te leggen:

Ik drink op zich veel koffie, maar dat is vooral op mijn werk... Nou ja, "koffie" is wel een errug groot woord, maar het is zwart en het is warm. Is dat genoeg om het koffie te noemen, tsja... Het is gevriesdroogde koffieprut uit een DE automaat, waar dan iets van chemisch achtige melk doorheen gemixt wordt en dat heet dan cappuccino... :cry: Nou ja, bij gebrek aan beter drink ik dan dus liever die versneden koffie dan de gewone, want dat is helemaal niet te drinken. Thuis drink ik dan bijna nooit koffie, maar thee. Net als mijn vrouw, want die drinkt nml geen koffie, alleen af en toe koffiechoco van Senseo. :? Dus voor de hoeveelheid koffie die ik thuis drink of met een goede espresso machine denk thuis te gaan drinken, is het eigenlijk heel veel geld wat je uitgeeft hiervoor. Ik denk nml iets van 10 a 15 kopjes per week thuis te gaan drinken, waarvan minimaal de helft cappuccino.

Nu terug naar de vraag nieuw of gebruikt, een goede nieuwe machine kost tussen de 800 en de 2000 euro, afhankelijk wat voor machine je wilt. ALS ik een espresso machine wil, dan moet het in de lijn liggen van een ECM Manufactura/Giotto, Domobar, Bezzera, etc, etc... Een tweedehands machine begint vanaf een 300 euro tot 1500 euro, afhankelijk van de leeftijd en de staat. Als ik een nieuwe machine koop, heb ik dus een relatief dure machine tov de hoeveelheid koffie die ik denk te gaan drinken. Als ik een 2de hands koop is het goedkoper, maar kun je ellende hebben met je machine waardoor de lol er weer af gaat... Daarnaast weet je met een 2de hands nooit of je een goede deal maakt, of dat je genaaid bent... En je weet nooit hoe iemand de machine heeft behandeld... :roll:

Kortom dilemma dilemma. Jullie zullen natuurlijk zeggen dat je nooit meer anders wilt, de bocht op het werk links laat staan, je vrouw ook koffie gaat drinken als ze het eenmaal heeft ervaren, je het liever tig jaar eerder had gedaan, verzin de clichés maar, maar uiteindelijk moet je de beslissing nemen of je het geld eraan wilt uitgeven en hoeveel dat dan moet gaan worden. Wat is de restwaarde van een espresso machine en een molen eigenlijk? Kijkend naar de 2de hands prijzen, gaat het toch best rap naar beneden, terwijl iedereen roept dat je zo'n machine (de duurdere in ieder geval) voor minimaal 20 a 25 jaar kan gebruiken. Mits goed behandeld, onderhouden, etc natuurlijk... Dan zou je ook een daling in de prijs verwachten die minder stijl is dan nu te zien.

Op MP staat bijvoorbeeld een ECM Mechanika III voor 1600 euro, 6 maanden oud, volgens verkoper altijd goed behandeld, is dat dan een hoge prijs? Voor 1799 koop ik dezelfde machine nieuw! Moet ik er wel bij zeggen dat er nog voor een kleine 150 a 200 euro extra materiaal bij zit, zoals een ECM klopbak, een ECM tamper, een borstel en een blindfilter. Dus totale set nieuw rond de 2000 euro en nu 1600 euro. Het blijft een boel centen voor een paar bakkies troost per week...

Nieuw is bijvoorbeeld ook een Rancilio Silvia mogelijk, dat is volgens mij ook een vrij populaire machine en voor de prijs een aardige in zijn segment. Is dat voor een beginner een goede machine? Of zeggen jullie koop gelijk een goede? En moet dat dan voor de hoeveelheid koffie die gezet wordt een enkel boiler systeem worden, of een HX of een dubbel boiler systeem?

Kortom, een lang verhaal met veel hoofdbrekers voor mij in ieder geval... :roll: Ik ben er in ieder geval wel van overtuigd (voordat de discussie start... :lol: ) dat er absoluut een goede molen naast moet staan, dat staat buiten kijf!! De keuze is dus nu nog, of nieuw of 2de hands en wat voor type machine tov de geschatte hoeveelheid koffie die gedronken gaat worden...

Schiet maar, of niet, maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening of ideeën...

Rico
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

Re: Overdenkingen van een beginner

2
Ik zal er mijn eigen "verhaal' naast zetten:

30 koppen koffie per week, waarvan een fors deel cappuccino's (vriendin hè? ;) ). Machine 2-de hands (redelijk vergelijkbaar met zo'n ECM) €375 inclusief molen, die ik later voor €100 heb doorverkocht. Toen een 2-de hands Mazzer Major voor €130 gekocht waarvan €40 voor nieuwe schijven.
Ik had al eerder een ongebruikte Gaggia Factory gekocht voor €225 , die gebruik ik echter zelden.
Pech: 1x een brainbox moeten vernieuwen: €200 (auw!)

Nieuwwaarde: ruim €3100; betaald (incl. reparatie): €830. Koffie: errug goed (al zeg ik het zelf) :mrgreen: .

Je moet wel een beetje geduld hebben, even opletten wat je koopt, maar je kan ook wel redelijk zien hoe een machine onderhouden is.

Waardevermindering is niet lineair en is na de eerste eigenaar het grootst, daarna gaat het een stuk langzamer. Bovendien worden bekende machines als een Domobar 2-de hands vaak net zo duur verkocht als een onbekendere machine die nieuw twee keer zo duur was. Daar kan je dus ook je voordeel me doen.
Voor €800 moet je een heel goede machine kunnen scoren! Zo'n ECM verkopen voor €1600 gaat echt niet lukken.

Als je ook cappuccino's maakt: neem geen single boiler (als een Silvia of Domobar), maar meteen een HX (Dubbelboiler nog mooier, maar zie je zelden 2-de hands). Silvia is goed voor haar geld, maar niet de makkelijkste. Zeker in geval van 2-de hands zou ik iets meer uitgeven en een HX kopen.

Qua molen: de beste die je je kan veroorloven.

Hier een heel mooie aanbieding, ben je in één keer klaar.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Overdenkingen van een beginner

3
Tanx voor jou verhaal Spironski! Misschien dat ik mijn vrouw ook aan de cappuccino's kan krijgen... :P

Heb je zelf ook zo'n La Scala Butterfly A1(?) zoals die wordt aangeboden? Of heb je een L1? Het is wel een mooie set...! Ik zal ze eens bellen vandaag, dan vraag ik even wat de leeftijd ed is. Qua molen, is dat ook een goede die erbij zit?

Wat bedoel je met dat die 1600 euro voor die Mechanika niet gaat lukken? Is dat teveel? Wat zou die dan mogen kosten? :?:

R
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

Re: Overdenkingen van een beginner

4
Mijn La Scala is de halfautomaat (de L1 dus). Deze automaat kost normaal iets van €400 meer dan de half-automatische. Het zijn beide prima apparaten, ook die MC4 is zeer de moeite waard en ook die is automatisch. Ik had begrepen dat het showroom modellen zijn, dus veel zijn ze waarschijnlijk niet gebruikt. Dezelfde combinatie staat volgens mij nog een keer van iemand anders op MP voor €1995.

Dat "gaat niet lukken" slaat inderdaad op de prijs die gevraagd wordt voor de ECM. Ik geloof niet dat iemand zo'n bedrag gaat neerleggen voor een 2-de handse, ook al ie nog zo jong. Voor ietsje extra heb je hem nieuw.
Tja, wat zou die mogen kosten, wat geeft de gek er voor?? Wat redelijk is, is nog niet reëel. Je zou er natuurlijk een heel mooi apparaat mee kopen dat nog járen meegaat. Als je driekwart van de (Duitse) prijs rekent kom ik uit op ongeveer €1200.
Maar voor bijna het zelfde bedrag heb je met die Boretti dus een machine die net zulke lekkere koffie zet, maar krijg je d'r nog een goede molen bij ook!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Overdenkingen van een beginner

5
Op zich is het wel mooi natuurlijk zo'n automaat, dan kunnen anderen er evt ook wat makkelijker mee werken...

Ik ben het met je eens dat de ECM tov de La Scala duur is en dat je met de La Scala aanbieding een mooie complete set hebt. De prijs van de ECM was al 200 euro naar beneden naar 1400, maar dan nog is het relatief gezien duur. Ik heb echter (nog) geen idee of er op de La Scala ook nog garantie ed wordt geleverd en hoe lang deze al in de showroom staat en gebruikt wordt? Als alle klanten hier koffie uit krijgen, heeft die waarschijnlijk al de nodige koppen geproduceerd... :roll: En je weet nooit hoe ze hem hebben behandeld qua schoonmaken ed... Meestal nemen ze dat niet zo nauw in dat soort winkels en iedereen denkt ermee te kunnen werken, daarom zullen ze ook wel een vol automaat neergezet hebben... Ik zal wel even een belletje eraan wagen, vragen kost niks... ;)
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

Re: Overdenkingen van een beginner

7
PV Lusso's haal je tegenwoordig voor 673* uit Italia.
De PV lusso wordt voor $1100 dollar al omschreven als een goede deal. 670E is dus eigenlijk idioot laag voor zo'n machine.

*
http://cgi.ebay.it/MACCHINA-CAFFE-A-LEV ... e_del_Caff" onclick="window.open(this.href);return false;è?hash=item5d24dd3cfb&_trksid=p4634.c0.m14.l1262&_trkparms=%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A30
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Overdenkingen van een beginner

8
De La Scala machine is nog niet weg, heeft alleen als showmodel "mooi" staan zijn... :P Alleen de molen is gebruikt om koffie te malen voor de filter machine. Ik heb er voor nu een optie op, eerst nog even met de directie thuis overleggen... ;) En ik word vanmiddag nog gebeld met meer details wat er nou precies bij zit (staat nml ook een afklopbak onder), hoe oud die precies is (verkoper dacht dat die 3/4 jaar in de showroom had gestaan) en wat het geheel nou precies moet gaan kosten.

Er zit in ieder geval op de machine en de molen volledige 2 jaar fabrieksgarantie op, dus dat is ook prima. Als die in de showroom heeft gestaan voor 3/4 jaar, is het dan handig de rubbers te laten vervangen? Of ander onderhoud eraan te plegen voordat die in gebruik genomen gaat worden? En wat betreft de molen, moet ik daar nog op specifieke zaken letten?
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

Re: Overdenkingen van een beginner

9
Ik heb al veel Espressomachines gehad en heb sinds 3 weken een Bezzera BZ07 Manual HX machine (928 euro). Dit is voor mij de beste die ik tot nu toe heb gehad. Alles klopt en natuurlijk een hele aantrekkelijke prijs met 2 jaar garantie.
De Bezzera is heel degelijk gebouwd en heel prettig in gebruik, vooral de hevels i.p.v. draaiknoppen zijn heel praktisch. Hij heeft een warmtewisselaar en is relatief snel op temperatuur ( +/- 15 min.).
Het design spreekt mij ook zeer aan.
Ik drink voornamelijk Cappuccino' s en schuim veel op en dat gaat heel goed.

Succes met je beslissing.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

Re: Overdenkingen van een beginner

10
Spironski schreef:Ik zal er mijn eigen "verhaal' naast zetten:

30 koppen koffie per week, waarvan een fors deel cappuccino's (vriendin hè? ;) ). Machine 2-de hands (redelijk vergelijkbaar met zo'n ECM) €375 inclusief molen, die ik later voor €100 heb doorverkocht. Toen een 2-de hands Mazzer Major voor €130 gekocht waarvan €40 voor nieuwe schijven.
Ik had al eerder een ongebruikte Gaggia Factory gekocht voor €225 , die gebruik ik echter zelden.
Pech: 1x een brainbox moeten vernieuwen: €200 (auw!)

Nieuwwaarde ruim €3100, betaald (incl. reparatie): €830. Koffie: errug goed (al zeg ik het zelf) :mrgreen: .

Je moet wel een beetje geduld hebben, even opletten wat je koopt, maar je kan ook wel redelijk zien hoe een machine onderhouden is.

Waardevermindering is niet lineair en is na de eerste eigenaar het grootst, daarna gaat het een stuk langzamer. Bovendien worden bekende machines als een Domobar 2-de hands vaak net zo duur verkocht als een onbekendere machine die nieuw twee keer zo duur was. Daar kan je dus ook je voordeel me doen.
Voor €800 moet je een heel goede machine kunnen scoren! Zo'n ECM voor €1600 gaat echt niet lukken.

Als je ook cappuccino's maakt: neem geen single boiler (als een Silvia of Domobar), maar meteen een HX (Dubbelboiler nog mooier, maar zie je zelden 2-de hands). Silvia is goed voor haar geld, maar niet de makkelijkste. Zeker in geval van 2-de hands zou ik iets meer uitgeven en een HX kopen.

Qua molen: de beste die je je kan veroorloven.

Hier een heel mooie aanbieding, ben je in één keer klaar.
Waarom zou je een machine met dubbele boiler nemen t.o.v. een HX machine. Koffie smaakt zeker niet beter!
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....