Even voorstellen en impuls aankoop advies gevraagd

1
Hoi ik ben Jasper, 34 en roep al jaren dat ik een keer een fatsoenlijke espresso wil kunnen maken thuis. Ik heb altijd Aldi achtige plastic "espresso" apparaten gehad en wil nu eindelijk iets dergelijks in huis halen.

Ik heb redelijk impulsief een QuickMill 3000 aangeschaft (mede omdat mijn vrouw die zo mooi vond) en die staat nu in een doos te wachten hier. Gedurende de dagen dat ik op de levering wachtte was ik wat meer onderzoek gaan doen en ik zie bijna nergens lovende reviews of opmerkingen over Quickmills, en wordt vaak het advies gegeven om door te sparen voor een e61. Dus dat heeft me aan het twijfelen gebracht of ik die 750 euro niet beter kan investeren.

Vandaar dus mijn eerste forum post bij jullie :)

Wat vinden jullie? De Quickmill retourneren en iets anders aanschaffen?

Misschien handig om even mijn wensen en budget toe te lichten:

- Budget is max 1000 euro voor maler + espressomachine. Meer kan ik niet verantwoorden bij mijn vrouw ;)
- De maler + espressomachine moet niet teveel ruimte in beslag nemen
- Gebruiksgemak vind ik wel belangrijk (denk ik), dus een manometer en PID zijn een pre.
- Ik drink enkel espresso. Capuccino's o.i.d. maak ik nooit, wie weet wel met een nieuw apparaat, maar espresso zal altijd de prioriteit hebben. Daarom dacht ik zelf dat een SB prima is voor mijn doeleinde. Het nieuwe apparaat moet vooral een goede espresso kunnen maken.
- Qua maler vind ik handmalen prima omdat ik de enige ben die espresso drinkt thuis dus hoef ik maar voor 1 te malen (heb nu een Tiamo handmaler). - Opties voor malers die ik al had gevonden:
- 1Zpresso JX-pro of JE-plus (zijn jullie hiermee bekend?)
- Kinu m47 of een variant daarvan
- Niche Zero

Niche Zero spreekt me wel erg aan, de workflow lijkt me prettig. Maar ik vind het wel een erg duur apparaat, dan blijft er een stuk minder over voor de espressomachine.

Qua espressomachine vind ik het nog veel lastiger. De Lelit MaraX spreekt me heel erg aan omdat het een e61 is, maar toch redelijke korte opwarm tijd heeft, en temp control. Maarja, de prijs he...misschien toch maar wat langer sparen?

Goed, wat advies zou ik op prijs stellen :)

Re: Even voorstellen en impuls aankoop advies gevraagd

3
Ik zou gaan voor een goede maler en een 2e hands espressomachine.

Handmaler? Kinu M47 Simplicity.
Elektrisch? Niche Zero of Eureka Specialita.

Je zegt dat je zelden melk opschuimt. Ik zou dan bij Peter de Goede een gereviseerde Rancilio Silvia kopen met PID. Dan heb je een uitstekende en betrouwbare machine. De Eureka Specialita vindt je niet zo vaak tweede hands en zou ik nieuw kopen.

Een E61 machine is NIET snel warm. Reken op 40 minuten. En een HX is GEEN voordeel als je geen melk opschuimt.

En ja, die QM 3000 is zonde van je geld. Als je een QM wilt, pak dan de 820. Die koop je in DE of IT nieuw voor ca 400 euro. Als je er dan voor zeg 100 euro een OPV in laat zetten heb je een leuke machine. Snel warm, compact en goed resultaat. Desondanks is een Rancilio Silvia met PID net wat meer machine.
Laatst gewijzigd door bvds op wo 03 jun 2020, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Ander idee: koop een Kinu handmaler + de Cafalat robot.

Je hebt dan een analoge set. En met de Robot zet je makkelijker een top espresso dan met een pompmachine. Plus het potentieel is groter door de controle over preinfusie en druk.

Onderschat dit analoge spul niet. Kan niks kapot en kwalteit van de output is top!
Laatst gewijzigd door bvds op wo 03 jun 2020, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

5
Wat bvds zegt.
De Eureka Spec. Heb je voor €400
De Rancilio is er nieuw in twee modellen:
Zwart (jubileum editie) +/- €630,-
RVS +/- €590

Tweedehands met PID bij Peter zijn denk ik voordeliger.

Maar nieuw ben je dan met €1000 klaar

Er komt nog wel een Rancilio Pro op de markt met PID, weet niet wat die gaat doen in prijs.

Andere opties:
Niche en Eureka zijn twee andere soort molens qua gebruik. Kan je overwegen of je het de meerprijs waard vind. Forum staat vol met info.

Rond de €600 heb je best wat tweedehands te koop staan wat je ook mooi kan vinden. Hx en dubbel boiler heb je niet nodig voor opschuimen.

De MaraX is ook erg mooi. Daar kan PTI je een hoop over vertellen/laten zien. Maar dan ga je wel flink boven je budget.

Een kleine Pavoni (Alleen de Pro variant) of retro veer machine kan ook leuk zijn. De Pavoni is wel meer een uitdaging wanneer ik de verhalen moet geloven. Wel binnen het budget; tweedehands €250 - €450
Nieuw: +/- €700.

Kinu handmaler vergroot je budget voor de machine. Goed maalsel en gevoel van arbeid

Laatst gewijzigd door Keyser op wo 03 jun 2020, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

6
Deze waardevolle antwoorden zouden als vaste berichten in het "Beginnerstopic" kunnen, met adressen van Han R en Peter de G (en anderen?), want om de haverklap komt dezelfde vraag "welke machine met maler onder 1000 euro?" binnen en het is veel gedoe om telkens hetzelfde antwoord te herhalen...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Kort samen te vatten:

Starterspakket -- maler en machine onder € 1000?

Zie eveneens: viewtopic.php?f=50&t=3517

Goede adressen voor tweedehands set:
http://redspresso.nl/in-en-verkoop/
http://www.ranciliosilvia.info/

Handmaler: Kinu M47 Simplicity.

Elektrische maler: Niche Zero of Eureka Mignon Specialita.

Alternatieve set: Kinu handmaler + de Cafalat robot.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties! :)

Qua maler ben ik vrij zeker dat ik voor een Kinu m47 ga, welke variant weet ik nog niet maar als ik het goed begrijp is de maalkwaliteit van alle varianten even goed.

Rancilio Silvia had ik zelf niet genoemd omdat die best bewerkelijk is volgens velen. Maar met een PID kan ik die wel overwegen en blijf ik binnen budget. Alhoewel ik em niet heel mooi vind denk ik dat het beter is om met een Silvia te beginnen om te kijken wat ik van het hele espresso maken vind en kan ik later een betere machine kopen.

Een Cafelat Robot ben ik niet zeker van, lijkt me best een gedoe een handmatige espressomachine.

Ik zie dat lelit ook kleinere machines maakt met manometer en PID zoals de Lelit Grace PL81T en Lelit Victoria PL91T. Zijn dat goede machines in vergelijking met een Silvia met PID?

10
Silvia met PID is geen gedoe. Tenzij je veel melk zou opschuimen. Een E61 HX is meer gedoe!

De Robot is juist eenvoudiger in gebruik. Lees eens mijn uitgebreide review hier op het forum. Makkelijker espresso maken dan met de Robot gaat je niet lukken.

De Pavoni is iets lastiger, maar na wat gewenning een top machientje. Ik heb alles wel op mijn aanrecht gehad. Van thermoblock tot single boiler, van HX tot dual boiler, van E61 tot verzadigde groep, van pomp tot lever en van manual tot veer.

De Robot is de eenvoudigste machine waar je geen slecht shot mee kan maken. Als ik geen stoompijp nodig had dan zou die er nog staan. Mijn dagelijkse machine nu is een gepimpte Pavoni.

Van de pompmachines is de Dalla Corte mini mij het beste bevallen. De E61 machines met HX het minst.

Smaken verschillen.

Als je voor de Kinu gaat: Simplicity model beste keuze als je het mij vraagt. Misschien heeft Bob nog een 2e hands Classic staan. Nieuw erg aan de prijs, wel top gebouwd.