Distributie koffiedeeltjes zichtbaar in transparante portafilter

1
Een maat van me stuurde deze instagrampost van yourcoffee_lab gister door, een kort filmpje waarin zichtbaar is hoe een distributietool de koffiedeeltjes beweegt in een portafilterbasket. Doordat het portafilterbasket transparant is kan je goed zien hoe (tegen mijn verwachting in!) tot welke diepte zo'n tool effect heeft op de deeltjes.

Wat ik zie is dat deeltjes tot op de bodem meebewegen met de draairichting met die van het tooltje, maar waarvan de mate van beweging afhankelijk is van de diepte (dieper minder ver mee). Mogelijke verplaatsing van koffiedeeltjes uit plekken waarin er meer zijn naar plekken waar er minder zijn (waar m.i. de WDT goed voor is) zie ik hier niet in terug, maar misschien kijk ik verkeerd?
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

Re: Distributie koffiedeeltjes zichtbaar in transparante portafilter

2
Leuk om te zien hoe de tool ook de dieper gelegen koffiedeeltjes beïnvloedt.
Ik heb zelf een Shot Collar van St. Anthony voor de distributie, maar heb er een gewoonte van gemaakt om de koffie in de portafilter eerst zo gelijk mogelijk te krijgen door wat op en af te schudden en vervolgens een klein tikje op het keukenblad om mogelijke luchtzakjes er uit te krijgen. Tenslotte met de distrubutietool levelen en tampen. Denk (hoop...) dat er op die manier niet al te veel ongelijkheid dieper in de puck is.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip