Hallo,
Ik heb een tweedehandse Bezzera BZ09 overkocht en zal hiermee mijn eerste stappen in de espresso/cappuccino wereld zetten. Een tijd geleden heb ik een Comandante C40 gekocht voor mijn filterkoffie: werkt goed maar er zal vermoedelijk nood zijn aan een elektrische maler voor espresso.
Na zoeken en het krijgen van advies is mijn oog op de Eureka Mignon Silenzio (€339) gevallen. Deze machine trekt me aan omdat hij goed zou malen, en doserless is alsook retentieloos. Doserless is belangrijker voor mij: ik bewaar mijn bonen in een vacuumpot en weeg deze elke keer af voordat ik ga malen. Iets meer werk maar het is echt single-use. Voorts vind ik in de Eureka dat deze zeer onderhoudsvriendelijk is.
Is deze maler voldoende of zijn er betere machines in deze prijsklasse? Ik ben niet op zoek naar een tweedehands shopmaler, maar iets dat echt doserless/retentieloos is.
Thx!
D.
Re: Eureka Mignon Silenzio of toch een andere?
2Ik zou me niet al te zeer door het begrip "retentie "laten leiden.deschildred schreef: di 11 aug 2020, 10:39 Hallo,
Ik heb een tweedehandse Bezzera BZ09 overkocht en zal hiermee mijn eerste stappen in de espresso/cappuccino wereld zetten. Een tijd geleden heb ik een Comandante C40 gekocht voor mijn filterkoffie: werkt goed maar er zal vermoedelijk nood zijn aan een elektrische maler voor espresso.
Na zoeken en het krijgen van advies is mijn oog op de Eureka Mignon Silenzio (€339) gevallen. Deze machine trekt me aan omdat hij goed zou malen, en doserless is alsook retentieloos. Doserless is belangrijker voor mij: ik bewaar mijn bonen in een vacuumpot en weeg deze elke keer af voordat ik ga malen. Iets meer werk maar het is echt single-use. Voorts vind ik in de Eureka dat deze zeer onderhoudsvriendelijk is.
Is deze maler voldoende of zijn er betere machines in deze prijsklasse? Ik ben niet op zoek naar een tweedehands shopmaler, maar iets dat echt doserless/retentieloos is.
Thx!
D.
Ik denk dat het in de criteria voor een goede maler op de derde plaats thuis hoort.
1. Bouwkwaliteit
2. Geluid.
3.Ergonomie.
4. Retentie.
Een beetje retentie ga je niet proeven.Een flutdingetje dat alle kanten op beweegt als je het aanraakt en klinkt als een straaljager ga je haten.
3Koop niet de Silenzio maar de Specialita!
Die is net zo stil maar heeft grotere maalschijven. 55 of 50 mm maakt serieus uit. De Specialiata maalt niet alleen 1.5x sneller maar ik vind de kwaliteit van het maalsel en daarmee de smaak ook beter. De Specialita kan meekomen met een gemiddelde 64 mm maler. De Silenzio niet.
De retentie van de Specialita is klein. Ca. 3 gram. De Silenzio zal meer hebben vanwege de grotere gap. (Vergelijk Atom 60/65/75: de 75 heeft aanzienlijk minder retentie dan de 60).
Kortom, de Specialita is de extra investering absoluut waard als je het mij vraagt. Helemaal omdat de Specialita ook een mooi display heeft en een verstelbare houder voor je filterdrager.
Die is net zo stil maar heeft grotere maalschijven. 55 of 50 mm maakt serieus uit. De Specialiata maalt niet alleen 1.5x sneller maar ik vind de kwaliteit van het maalsel en daarmee de smaak ook beter. De Specialita kan meekomen met een gemiddelde 64 mm maler. De Silenzio niet.
De retentie van de Specialita is klein. Ca. 3 gram. De Silenzio zal meer hebben vanwege de grotere gap. (Vergelijk Atom 60/65/75: de 75 heeft aanzienlijk minder retentie dan de 60).
Kortom, de Specialita is de extra investering absoluut waard als je het mij vraagt. Helemaal omdat de Specialita ook een mooi display heeft en een verstelbare houder voor je filterdrager.
Laatst gewijzigd door bvds op di 11 aug 2020, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
4Zeker voor die paar tientjes verschil.bvds schreef: di 11 aug 2020, 12:14 Koop niet de Silenzio maar de Specialita!
5Goed punt. Wel geen promo voor deze bij home-barista, enig idee waar deze het goedkoopste staat?bvds schreef: di 11 aug 2020, 12:14 Koop niet de Silenzio maar de Specialita!
6Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Bas, specialita is de betere keuze.
Volgens mij is koffiewarenhuis het goedkoopste, of Elektros rechtstreeks in Italië.
Maar service kan een goede reden zijn om hem gewoon bij de officiële importeur, Van Pommeren in Utrecht te bestellen in plaats van bij een dozenschuiver.
Volgens mij is koffiewarenhuis het goedkoopste, of Elektros rechtstreeks in Italië.
Maar service kan een goede reden zijn om hem gewoon bij de officiële importeur, Van Pommeren in Utrecht te bestellen in plaats van bij een dozenschuiver.
7Prijs bij Van Pommeren is netjes. En inderdaad fijn als je ergens kan aankloppen.
Los daarvan is Elektro's een heel betrouwbaar adres. Gianni is erg behulpzaam.
Volgens mij verkoopt Pti ze ook als dat dichter bij voor je zou zijn...
Los daarvan is Elektro's een heel betrouwbaar adres. Gianni is erg behulpzaam.
Volgens mij verkoopt Pti ze ook als dat dichter bij voor je zou zijn...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
8Ik heb zeeeer goede ervaringen met Koffiewarenhuis.Zeker meer als een dozenschuiver.Ik zou daar te alle tijden iets durven kopen.Pti schreef: di 11 aug 2020, 15:45 Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Bas, specialita is de betere keuze.
Paar dingetjes gehad. Praat ik al over 10 jaar geleden en die werden snel en naar tevredenheid opgelost zoals het hoort.Prijs is niet altijd alles.
9Weinig of geen retentie werkt erg fijn en is zeker wel een ding om rekening mee te houden. Je proeft het en het is fijn werken als je de juiste maalgraad zoekt, zeker als je net begint met espresso maken. Zeker serieus mee laten wegen in de aankoop. Geluid vind ik minder belangrijk. Het kan hard zijn maar duurt hooguit 10 a 15 sec maximaal.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
10Zo zie je maar. Ik vind geluid wel relevant. Ook al is het maar 15 seconden...
Geluid van een niet gedempte vibratiepomp of een luidruchtige maler (bijv een Baratza Sette) vind ik bijzonder irritant.
Maar goed, ik kan ook slecht tegen het gezoem van een mug
Gelukkig heeft de Specialits weinig retentie en is hij super stil.
Geluid van een niet gedempte vibratiepomp of een luidruchtige maler (bijv een Baratza Sette) vind ik bijzonder irritant.
Maar goed, ik kan ook slecht tegen het gezoem van een mug
Gelukkig heeft de Specialits weinig retentie en is hij super stil.