Re: Shot Pavoni met naked portafilter

2
Ik kan er flink naast ziten maar lijkt een erg verse licht gebrande boon?

Extractie ziet er niet verkeerd uit.

Je kunt ook filmpje maken van het malen, welke maler, welk gewicht maalsel, hoe heb je de distributie gedaan, hoe getampt, hoe lang pre infusie etc...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Ik vind het er ook prima uit zien. Maar je hebt wel gelijk, het lijkt alsof het niet overal gelijkmatig doorstroomt. Ik schep een paar gram in de basket, tril aan, weer een paar gram en tril aan, totdat hij vol zit. IK heb geen naked filter maar zou denken dat mijn methode wel gelijkmatig doorstroomt. Maar heeft me ook een paar maanden gekost!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
De boon is een Colombia, finca los alpes van Brandzaak. Zak is nu bijna leeg. Branddatum is 14 oktober.
Maler is een Compak K5. 12 gram in. Fijn gemalen en goed aangetampt.
Espresso smaakt prima! Dit is een boon die ze tijdelijk hebben. Nu is die niet meer te bestellen. Wil dit weekend de Monsooned Malabar van Koffiekaravaan proberen. Nog zoekend naar de boon die blijft. De huidige beviel in ieder geval erg goed.

5
Ik zou actieve preinfusie doen dus beetje druk tot onderkant douche bedekt is en even houden. Dan pas druk opvoeren. Je kan ook eens een aeropress filterpapiertje op maat knippen (omtrek tamper) en boven op je luck leggen. Dit doet veel meer dan een distributor.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Of als het een licht branding is kun je ook rustig de actieven PI wat langer volhouden en dan meteen door. Dus niet terug omhoog. Op de premillenium machine breng je met een Fellini move de temperatuur flink omhoog!

Gewoon lekker uitproberen en kijken wat voor jou werkt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
Tips?
Wat vond je zelf van de smaak? Hij lijkt inderdaad niet helemaal gelijkmatig door te lopen, maar ziet er ook niet heel slecht uit, toch?

Ik ben zelf sinds enkele weken bezig met mijn Pavoni en heb ondervonden dat de actieve PI helpt om bij lichter gebrande bonen toch een mooie extractie te krijgen. Als ik de lever dan naar beneden haal, probeer ik de druk tot vrijwel aan het einde rond de 8 bar te houden in plaats van de flow gelijk te houden. Op die manier haal ik nu mooie resultaten.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

9
Smaak was prima. Moet zeggen dat de laatste tijd de extractie er ook beter uit ziet.
Sinds vandaag zijn mijn bonen op en ben ik over op monsooned malabar van de koffie karavaan. Deze zijn ook licht gebrand. Al hebben ze ook een andere kleur van zichzelf. De vorige waren trouwens niet heel licht gebrand hoor. Leek misschien wel zo.

10
Als ik de lever dan naar beneden haal, probeer ik de druk tot vrijwel aan het einde rond de 8 bar te houden in plaats van de flow gelijk te houden. Op die manier haal ik nu mooie resultaten.
En dat is zo leuk met de Pavoni! Ik kies er voor om juist wel de flow min of meer constant te houden en mik op 6 bar. Gewoon lekker experimenteren en varieren.