Flowrestrictor

1
In een eerder topic "warmtewisselaar of dual boiler (met pid?)" schrijft Spironski dat hij in zijn HX machine een Flowrestrictor heeft geplaatst waardoor hij geen last meer heeft van een hete broeikop.

Nu dacht ik juist een beetje op de hoogte te zijn maar van een "Flowrestrictor" plaatsen heb ik nog niet eerder gehoord. Of wordt hier met een flowristrictor een OPV (Over Pressure Valve) bedoeld en is deze op de machine van Spironski vervangen door een ander type/model?

Als ik iets kan verbeteren aan mijn machine dan ben ik daar meestal wel voor in, vandaar mijn interesse. Ik vond het topic omdat ik ook de thermometer van Eric gebruik op mijn HX e61 machine.
Wie kan mij helpen door wat uitleg over een Flowrestrictor te geven.

Re: Flowrestrictor

2
Ik ken zijn machine niet, maar met een flowrestrictor zal hij willen aangeven dat er een andere maat Jet/sproeier in zijn Hex geplaats is.
Met sproeier bedoel ik een sproeier die je ook in een carburateur van een brommer vindt.
Door een kleinere of grotere Jet/Sproeier/cigleur whatever.. kan je de Thermosyphon door je HEX beinvloeden.

Standard zit er een Jet/sproeier/cigleur in elke E61, trouwens ook vaak in machines met een andere broeikop.
Samengevat: hij zal een restrictor/jet/sproeier/cigleur... met een kleinere doorlaat gemonteerd hebben.

In de onderstaande link vind je er wel een paar. part nr: 591734 & 591735

http://www.espressoparts.co.uk/futurmat_group.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door gamgra op ma 20 jul 2009, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

3
Oké, komt 'ie: een flowrestrictor is een klein koperen (soms kunststof) schijfje met een gaatje er in, dat je in je sifon stopt zodat het water dat de broeikop verhit minder snel stroomt, waardoor de balans in de broeikop tussen afkoelen en opwarmen verandert ten faveure van het afkoelen. Pff, lange zin! Maar is het duidelijk?

Het heeft dus niets met je OPV te maken. Het is een simpel "knoopje" dat je direct achter de E61 kop in het koperen buisje zet. Het is vooral handig voor machines die snel overhitten, en het maakt wel dat de hersteltijd voor je broeikop langer wordt.
De E61 is voor een commerciële omgeving ontworpen, waar overhitting minder snel zal gebeuren dus daar zou een flowrestrictor onwaarschijnlijk zijn. Maar voor thuis is het heel geschikt om de E61 te "temmen".
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Gamgra en Spironski, het is mij duidelijk, hartelijk dank voor de uitleg!

De kosten zijn het waarschijnlijk niet, ik wil gaan kijken wat voor invloed het heeft in mijn HX .

Spironski, waar heb jij het "knoopje" gekocht/besteld en zijn er verschillende afmetingen of dien ik ergens anders op te letten als ik ga bestellen?

5
Ik heb mijn flowrestrictor besteld bij de importeur van La Scala in Nederland. Ik legde ze mijn "probleem" uit, ze wisten waarover ik het had en hebben me toen de restrictor opgestuurd voor €15 incl. verzenden. Ik stel me voor dat er verschillende restrictors zijn qua doorlaat, maar dat de buitendiameter wel standaard zal zijn?
Misschien weet ESW wel meer, of Espressoparts, of iemand hier op het forum? Als je zit met een grote coolingflush kan zo'n ding zeker helpen, bij mij heeft het die ongeveer gehalveerd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder