Dag allen,
Al enige maanden ben ik op zoek naar een instap koffiebrander. Tot nu toe grijp ik telkens mis, mankeert er wat, of worden er belachelijke prijzen gevraagd.
Mocht iemand een leuk brandertje in de kast onder het stof hebben liggen en deze voor een zacht prijsje weg willen doen. Dan houdt ik mij van harte aanbevolen. Het lijkt mij leuk om te ontdekken of branden wat voor mij is, zonder gelijk diep in de buidel te moeten tasten.
Het zou wel fijn zijn als hij iets meer bonen aankan dan een popcorn machine.
Re: Koffiebrander
2Pak een popcorn popper! Kun je voor weinig eens branden. Gaat best goed, zo ben ik begonnen. Ik dacht max 80 gram per keer.
Het apparaat moet de lucht schoepjes aan de zijkant hebben zitten in plaats van onderin.
Zie dit oude filmpje van mij ergens in 2013.
Het apparaat moet de lucht schoepjes aan de zijkant hebben zitten in plaats van onderin.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
3Heb je een gasfornuis en tolerante huisgenoten? Dan heb ik wel een Nestor Martin gietijzeren brander die je kunt lenen om je tenen eens in het water te dopen.
4Lief van je! Heb een dergelijk apparaat overwogen. Je hebt ook zo'n keramische brander zoals zenroast. Alleen denk ik dat ik plezier verlies omdat je dan een aantal minuten handmatig de bonen moet draaien of schudden. Het klinkt bijna lui nu ik het zo opschrijfPti schreef:Heb je een gasfornuis en tolerante huisgenoten? Dan heb ik wel een Nestor Martin gietijzeren brander die je kunt lenen om je tenen eens in het water te dopen.

Dus ben op zoek naar iets automatisch.
5Zal je filmpje eens bekijken. Enige wat mij hier tegenhoud is de hoeveelheid. Ik had gezien dat het resultaat met een popcorn machine best redelijk is, beter dan een notenbrander. Maar zoiets als een notenbrander lijkt mij op de lange termijn fijner vanwege dat je zo'n 200/250 gr per keer kan doen. Ik denk dat je snel uit een popcorn brander groeit.bobbee schreef:Pak een popcorn popper! Kun je voor weinig eens branden. Gaat best goed, zo ben ik begonnen. Ik dacht max 80 gram per keer.
6Je wilt eerst kijken of je het leuk vindt? Dit is de goedkoopste manier en je kunt er prima koffie mee branden hoor.Keyser schreef:Zal je filmpje eens bekijken. Enige wat mij hier tegenhoud is de hoeveelheid. Ik had gezien dat het resultaat met een popcorn machine best redelijk is, beter dan een notenbrander. Maar zoiets als een notenbrander lijkt mij op de lange termijn fijner vanwege dat je zo'n 200/250 gr per keer kan doen. Ik denk dat je snel uit een popcorn brander groeit.bobbee schreef:Pak een popcorn popper! Kun je voor weinig eens branden. Gaat best goed, zo ben ik begonnen. Ik dacht max 80 gram per keer.
Met een Gene Cafe of Behmor is het ook behelpen en resultaat is wisselend dus verwacht ook geen professionele wonderen van die branders en er is echt niemand die je voor een appel en ei zo'n brander verkoopt. Ik zou met de popcorn brander beginnen. Kringloop, marktplaats. Je kunt ook mooi het process volgen, 1e krak, 2e krak. Neem een washed high grown boon, die kan wel wat hebben.
Enfin, je moet zelf weten natuurlijk maar maak het niet ingewikkelder dan het is. De popcorn popper kun je altijd nog gebruiken voor, popcorn

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
7Haha nee dat klopt. De gene en behmor verwacht ik ook niet. Ik zoek inderdaad een stap daarvoor.
8Snap ik hoor!Keyser schreef:Lief van je! Heb een dergelijk apparaat overwogen. Je hebt ook zo'n keramische brander zoals zenroast. Alleen denk ik dat ik plezier verlies omdat je dan een aantal minuten handmatig de bonen moet draaien of schudden. Het klinkt bijna lui nu ik het zo opschrijfPti schreef:Heb je een gasfornuis en tolerante huisgenoten? Dan heb ik wel een Nestor Martin gietijzeren brander die je kunt lenen om je tenen eens in het water te dopen.
Dus ben op zoek naar iets automatisch.
Een tweedehands Gene zou ik trouwens wel aandurven. Je zet dan wel even wat geld vast maar als je er vanaf wil verlies je er niets op. Maarja, dan moet er wel eentje voorbij komen, ze lijken schaarser en schaarser te worden.
9Ja klopt, je ziet ze nog wel, maar vaak ook voor €400,- dan koop ik hem liever nieuw.
Ik wil er overigens ook nu best wel geld voor uittrekken. Had ook naar de schudbrander van Frans gekeken. €125,-. Alleen neemt die teveel ruimte in.
Dus mocht iemand wat hebben, de prijs komen we wel uit

Maar ga ook zeker kijken naar de popcorn machine. Misschien dan toch iets lager instappen.
Ik wil er overigens ook nu best wel geld voor uittrekken. Had ook naar de schudbrander van Frans gekeken. €125,-. Alleen neemt die teveel ruimte in.
Dus mocht iemand wat hebben, de prijs komen we wel uit

Maar ga ook zeker kijken naar de popcorn machine. Misschien dan toch iets lager instappen.
10Behmor kost nieuw 449 euro!