joey@vnvo.nl schreef: za 14 aug 2021, 15:22
Besloten om mijn budget wat op te rekken richting een goede HX machine... kom vooralsnog uit op de Lelit MaraX. Lees ik goede reviews over!!
Gaat een beetje van links naar rechts, maar op een gegeven moment maar gewoon gaan doen
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
Na mijn vakantie afspraak met lokale Casabarista! KYP.
Ik zou zeker de MaraX kopen als je budget het toestaat. Je moet ervan uitgaan dat je iets als dit koopt voor 5-15 jaar. Heb zelf lang over ideaal budget getwijfeld en uiteindelijk een dubbele boiler gekozen, vooral omdat HX nog niet zo goed was als de MaraX nu. Single boiler vond ik ook interessant maar was bang dat het wachten op stoom me zou gaan irriteren en de enige echt goeie optie met PID was een classika van ECM die ook heel duur is.
Enige wat me nu stoort is de afmetingen van het apparaat, maar dat geeft ook weer iets meer werkruimte.
De BZ09 heeft een instelbare thermostaat, maar ik weet niet of dit een accurate pid is of wat anders. De vibiemme lijkt zonder goeie thermostaat te komen (althans, dat was vroeger zo, lijkt nu nog zo bij dit model). Ik zou daar wel naar kijken. MaraX is redelijk goed qua temperatuur en sneller warm dan klassieke E61 machines. Bij mij duurt opwarmen 30-45min. tot de groep enigszins warm is, daar kun je ook naar kijken.
Lever machines zijn nog aantrekkelijk denk ik voor thuisgebruik als je doorgaans 1-2 koffies per keer zet en de leercurve wil overwinnen. Niet duur en mogelijkheid tot spelen met druk is soms fijn als je light roasts drinkt. Sommigen zijn ook heel snel warm van die apparaten, alternatief voor die opwarmtijden is gewoon een timer en machine laten aan staan.