Lekkage en aanslag broeikop/cylinder

1
Sinds december ben ik de blije eigenaar van een ECM Synchronika. Deze is aangesloten op het waternet via een BWT bestmax premium filter op stand 3.

Ik heb eigenlijk twee vragen:

1.Afgelopen tijd merkte ik dat er aanslag (groenig) begon te komen vanuit de de cylinder op de kop van de broeikop/zetgroep. Hier moet dus water lekken. Is dit normaal?
Afbeelding

2. Ik heb de kop open gemaakt en nu zie ik aardig wat aantasting/aanslag op het ventiel en de veer. Ook hier weer de vraag is dit normaal? Of kan het zijn dat er teveel of te weinig kalk in het water zit? Woon in Amsterdam waar het water redelijk zacht zou moeten zijn. Zie foto van het ventiel:
Afbeelding

Dank! Jaron

Re: Lekkage en aanslag broeikop/cylinder

2
J-ron schreef: 1.Afgelopen tijd merkte ik dat er aanslag (groenig) begon te komen vanuit de de cylinder op de kop van de broeikop/zetgroep. Hier moet dus water lekken. Is dit normaal?
Nee, dat is niet normaal. Je kunt de verchroomde moer nog een slagje geven met een Bahco. Let er wel even op dat de teflon seal die eronder zit dik genoeg is.
J-ron schreef: 2. Ik heb de kop open gemaakt en nu zie ik aardig wat aantasting/aanslag op het ventiel en de veer. Ook hier weer de vraag is dit normaal? Of kan het zijn dat er teveel of te weinig kalk in het water zit? Woon in Amsterdam waar het water redelijk zacht zou moeten zijn. Zie foto van het ventiel:
Geen probleem. Eventueel even schoonmaken met wat staalwol en het rubbertje nog een siliconenvetje (of Molykote) geven. Let op dat het rubbertje mooi schoon blijft.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk