na al een tijdje wat serieuzer met filterkoffie bezig te zijn ben ik me nu al een paar maanden meer aan het verdiepen in espresso. Een tijd zat ik te denken om een kleiner budget te spenderen en voor een 2ehands Silvia te gaan om die zelf te modden met OPV en PID. Maar na meerdere berichten gelezen te hebben met adviezen iets meer uit te geven zodat je minder snel wil upgraden, en omdat ik toch zelf niet direct wilde gaan zitten sleutelen aan de machine heb Ik deze week de sprong gewaagd en een oud model 2ehands Vibiemme Domobar aangeschaft met wat upgrades en extras. Het bleek al wel meteen dat ik me dus niet genoeg ingelezen had want waar ik eerst dacht dat het om een HX machine zou gaan is dit de nog ouderen simpele enkele boiler model


Qua maler heb ik ook al een tijd 2ehands zitten kijken maar nog niet gevonden wat ik zou willen (ik wil toch voor iets met weinig retentie gaan om makkelijker te kunnen wisselen tussen verschillede bonen en zet methodes). Niche is buiten m'n budget, de Eureka Oro was een optie maar aangezien de machine er al staat wil ik niet nog tot januari wachten om koffie te zetten

Ik heb dus voor de G-iota DF64 gekozen. Ga nog wel wat pielen met het anti klonter flapje maar verder denk ik dat die voor wat ik wil geschikt zal zijn. De maler komt morgen binnen als het goed is dus dan ga ik lekker experimenteren.
Over de espresso machines had ik wel nog wat beginnersvraagjes. Aangezien het een simpele enkele boiler unit is moet die voor stoom extra op temperatuur komen en gebruik je gewoon de enkele boiler, maar ik begreep al van internet dat je met dit soort modellen niet te lang kan stomen omdat dan de boiler leeg raakt en deze schijnbaar alleen gevuld wordt op het moment dat je de pomp activeert? Dit wilde ik hier even verifiëren en ik hoop dat iemand me kan vertellen wat "niet te lang" stomen is? Ik ben namelijk al wat aan het oefenen geweest met water met een drupje zeep erin (met nog weinig succes, ook met echte melk overigens). Ik wil natuurlijk niet meteen de machine slopen

Daarnaast is het ook zo als ik na het stomen dus met de hendel de pomp activeer dat er dan bij de eerste poging geen water gaat stromen. Logisch natuurlijk dat de boiler eerst vooral stoom geeft aangezien de temperatuur dan veel hoger is. Ik moet dan een aantal keer de pomp aan en uit zetten met de hendel voordat er weer water gaat stromen. Is dit normaal of is er toch iets mis met de machine.
Ik zal er bij vermelden dat ik de machine in werking gezien heb en de espresso die dat opbracht geproefd heb en dat was gewoon lekker. De persoon waarvan die kwam zegt de machine goed onderhouden te hebben en volgens hem was de groepkop in het verleden (weet niet hoe lang geleden) volledig gereviseerd. De machine is overigens geupgrade met een competition douchescherm en er zit ook een thermometer op de groepkop (deze kan ook ingewisseld worden voor een manometer maar volgens de vorige eigenaar gaf hij altijd een goede druk (9 bar) dus hij had er liever standaard de thermometer op). De thermometer lijkt mij ook prettig omdat je dan toch beter een idee hebt wat de temperatuur doet tijdens je shot.
Een vraagje over de temperatuur was voor mij nog wel of het ook normaal is dat de groepkop niet zo heet wordt als het water in de boiler? Als de machine warm is geeft de temperatuur voordat ik water door de groepkop laat stromen ongeveer 83 graden, als ik er een tijd water door heen laat stromen stijgt dat naar boven de 90 tot die op een gegeven moment weer af koelt (doordat er koud water in de boiler bij komt? corrigeer me aub als ik dit verkeerd begrijp). Is dat dan ook wat er met het standaard temperatuur "surfen" bedoelt wordt? dat je initieel de zetgroep kan verwarmen met het water uit de boiler, en daarna als nodig ook weer kan koelen door de pomp aan te laten tot er koud water via de boiler mee gepompt zal worden?
hopelijk wordt ik niet meteen afgeschoten met verwijten me niet goed voorbereid te hebben
