Wil me graag even voorstellen.

1
Goede middag allemaal.
Al enige tijd lees ik met veel plezier mee op dit leuke en erg actieve forum.
Probeer zo ongeveer alles wat los en vast geschreven staat in me op te nemen en heb al menig filmpje uit geposte links bekeken.

Ik ben Joas, 37 jaar en woonachtig in Gouda.
Heel in het algemeen hou ik van sterkte zwarte koffie (een goede kop koffie moet je niet verzieken met in mijn ogen allerlei 'zooi" er door heen)
Heb altijd de illusie gehad dat een kop koffie me eigenlijk niet sterk genoeg kan en kan een goede kop espresso dan ook enorm waarderen.
Dat dit wel degelijk te sterk kan zijn naar mijn smaak en er zo veel verschil in beleving, nuance, smaak en zoveel meer facetten zijn begin ik nu dus pas te ontdekken.

gezien ik thuis de meeste koffie drink zijn we eigenlijk altijd voornamelijk voor gemak gegaan. Senseo heb ik altijd erg vies gevonden, jaren lang is het bij Nespresso gebleven, wat niet top was maar zeker gezien het gemak wel acceptabel.

Enige tijd geleden heb ik van mijn vrouw een nieuwe koffie machine gekregen. We zijn hierbij uit gekomen bij de Sage barista express. in de zwarte uitvoering staat deze erg mooi in onze keuken vind ik.
dit forum heb ik eigenlijk pas gevonden Na dat we deze hebben aangeschaft, ik ben me dan ook bewust dat de meningen hier niet bepaald allemaal erg positief over zijn, zeker de ingebouwde maler.
Dan maar inzetten op goede en verse bonen en kijken hoe ver we daar mee komen.

Tot mijn grote vreugde ben ik met de beperkte tijd dat ik de machine heb hier zeer tevreden mee. Zonder slag of stoot is dit echter niet gegaan.

Ik heb niet de verwachting gehad dat ik hier meteen de perfecte espresso uit zou krijgen, en de eerste shots niet top zouden zijn.
Dat de eerste zak bonen echter zo verschrikkelijk vies zou zijn was echter zowel een verrassing als een enorme teleurstelling.
alle variabelen van over extractie tot en met heel erge onder extractie waren in het beste geval heel erg vies, tot en met ronduit verschrikkelijk. Ging overigens om een etiopie mansur al hiykam van branderij locals. met een zeer recente brand datum. Waarschijnlijk niet helemaal mijn boon, maar veel belangrijker door onkunde hier niks drinkbaars van weten te fabriceren.

Daarna omdat er toch acuut bonen in huis moesten komen bij Simon levelt van het huis dark gekocht. Hier uiteindelijk redelijke shots uit gekregen die niet perfect waren maar wel al zo veel beter als Nespresso voor mij ooit geweest was. Hier overigens wel van geleerd dat er waarschijnlijk dus wel degelijk iets is als een koffie boon die ik als te sterk(bitter) ervaar voor mijn smaak.

Momenteel bezig met de vintage espresso mix van het hoofdkwartier en ook nog een zak ugly betty van hun staan om aan te beginnen. Dat is dan weer zo leuk aan dit forum om zo op een branderij als deze terecht te komen.
Hier ging er eigenlijk echt een wereld voor mij open.
Wat een geuren, en wat een variatie in tonen en nuances die je met het aanpassen van kleine variabelen kan bereiken. Echt heel erg gaaf om te ontdekken en mee te experimenteren.

het resultaat dat voor mij het meest aangename smaakt is volgens onderstaande recept.
15 gram koffie in het dubbele filter mandje (uiteraard niet het meegeleverde dubbelwandige mandje)
hier haal ik dan 35 gram espresso uit in een totale tijd van 30 a 35 seconde (dit is inclusie ca 8 seconde pre infusie)
Ben hier echt gelukkig mee ook omdat ik dit redelijk consistent voor elkaar krijg. Zit hier dus niet op een brewratio van 1:2, maar er iets boven. minder output ervaar ik als te intens. Ik ben wel tevreden over de doorlooptijd.
Ook ben ik blij met de herhaalbaarheid hiervan en de ingebouwde molen die dus voor mij momenteel nog acceptabel genoeg is.

Waarschijnlijk zal het echt nog wel gaan kriebelen om de setup (te beginnen met een betere grinder) te upgraden, maar eerst hier maar eens mee experimenteren.

door het proeven van verschillende bonen op diverse plaatsen kan ik voor mijn eigen smaak wel voorzichtig een aantal aannames doen.
- Ik ben geen fan van een boon met een hoog zuurgehalte.
- de boon mag stevig smaken, maar kennelijk heeft de pittigheid die ik kan waarderen ook een max (eerder nooit gerealiseerd)
- tonen van melkchocolade en fruitigheid zonder dat dit zuur wordt kan ik erg waarderen.

dit in het achterhoofd: hoe verhoudt de yellow bourbon van het hoofdkwartier zich hiermee t.o.v. hun vintage espresso range. Aan de hand van de omschrijving ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar deze boon.

hebben jullie aanbevelingen voor een boon welke zou kunnen voldoen aan mijn voorliefde van smaken zoals ik die hierboven beschreef.

Zo is mijn voorstelrondje toch nog een aardig verhaal geworden. Hoop dat jullie er door heen (willen) komen en wellicht nog tips hebben wat ik anders / beter zou kunnen doen.

Hartelijke groet,

Joas

Re: Wil me graag even voorstellen.

2
Hi, en welkom!

Eerst even een vraag, kun je op die Sage van jou de (eind)temperatuur instellen?

Zo ja: Bij te zuur (meest licht gebrande bonen) temperatuur (bij mij rond de 92/93c) omhoog en/of wat fijner malen.
Bij te bitter, temperatuur omlaag (bij mij om en nabij de 85-87c) en/of wat grover malen (en dus iets meer gewicht in je mandje om dezelfde doorstroom te houden)
Het smaakverschil met de aangepaste temperatuur is verbazend, al werkt het niet altijd, de India van Fascino die ik aangekocht had krijg ik niet op een goed smaak profiel, erg puntig, veel bitternoten maar zelfs een daling van 2c gaf al erg veel zuren, dus helemaal naar 87c heb ik hem maar niet gebracht indachtig de dubro citron bakjes die ik op mijn oude machine wel eens had.
Maar bijvoorbeeld voor de Yellow Bourbon van Fascino, die klap in je gezicht bitter is op 92c, heerlijk soepel met wat zoets op de achtergrond op 87c, verbazend.
Maar bv de 3 Afrika melange van het Hoofdkwartier moet ik echt in de 90+ regionen houden anders is ie veel te zuur naar mijn smaak.

Zo zie je maar kleine wijzigingen kunnen je plezier sterk vergroten, je krijgt alleen nooit alle bonen perfect op jouw machine en maler, en mijn ervaring is dat vooral de licht gebrande bonen je (door de onnauwkeurige afstelling, te grote stappen) ingebouwde molen niet aankan.\

Indien dat niet kan, je temperatuur aanpassen, blijf dan inderdaad bij de wat donkerder bonen, Brandzaak brand donkerder, Fascino idem, en de Koepoort naar het schijnt ook.

Het Hoofdkwartier heeft bij elke boon staan hoe donker of licht hij gebrand is, maar zitten over het algemeen aan de lichtere kant.
Mijn zoon heeft de Sage The Oracle Touch, en heeft dezelfde problemen met lichte bonen, snel veel te zuur. Zijn favoriete boon, die van Brute Bonen, die ik zelf als abbonement heb omdat ik ze ook erg waardeer.

Veel plezier en succes!

3
Beste RoosW,
Ik kan inderdaad de temperatuur iets aanpassen. Vanaf de standaard ingestelde temperatuur kan ik deze 1 of 2 graden hoger of lager instellen. In totaal dus 4 graden.
Wat de standaard in gestelde temperatuur is kan ik dan weer nergens vinden. Heb hier ook nog niet mee geëxperimenteerd. Niet in de laatste plaats omdat ik niet met tig variabelen tegelijk bezig wilde zijn en eerst überhaupt een acceptabel shot uit de machine wilde krijgen alvorens aan enigszins verder verbeteren zou gaan denken.

Begrijp ik het goed dat ik de stelregel kan aanhouden bij verder gelijk blijvende variabelen dat een hogere temperatuur bitterder is en een lagere temperatuur zuurder?

Daarnaast: voor donker gebrande bonen zou de machine enigszins acceptabel zijn in jouw ogen, maar lichter gebrand niet volstaan? of begrijp ik je nu verkeerd.

Hartelijke groet,

Joas

4
Jd gouda schreef: vr 10 dec 2021, 12:12 Beste RoosW,
Ik kan inderdaad de temperatuur iets aanpassen. Vanaf de standaard ingestelde temperatuur kan ik deze 1 of 2 graden hoger of lager instellen. In totaal dus 4 graden.
Wat de standaard in gestelde temperatuur is kan ik dan weer nergens vinden. Heb hier ook nog niet mee geëxperimenteerd. Niet in de laatste plaats omdat ik niet met tig variabelen tegelijk bezig wilde zijn en eerst überhaupt een acceptabel shot uit de machine wilde krijgen alvorens aan enigszins verder verbeteren zou gaan denken.

Begrijp ik het goed dat ik de stelregel kan aanhouden bij verder gelijk blijvende variabelen dat een hogere temperatuur bitterder is en een lagere temperatuur zuurder?

Daarnaast: voor donker gebrande bonen zou de machine enigszins acceptabel zijn in jouw ogen, maar lichter gebrand niet volstaan? of begrijp ik je nu verkeerd.

Hartelijke groet,

Joas
Bij licht gebrande bonen de temperatuur omhoog = betere extractie bitterstoffen voor betere balans Zuur/Zoet/Bitter, bij donkerder bonen zijn meer bitterstoffen aanwezig en minder zuur, dan kan de temperatuur omlaag zodat je niet het leeuwendeel van de bitters meetrekt, maar ook nog wel of niet aanwezige zuurtjes en zoeten weet los te pulken.
De machine is prima acceptabel, alleen de molen die er in zit een stuk minder. Een redelijke molen ernaast (ja ik weet het, dat zal nooit je bedoeling geweest zijn, het lijkt zo handig een alles in één apparaat) bv een Eureka Mignon Specialita oid. danwel een single dose maler, zal je een klasse betere koffie opleveren. Het verbeteren van je molen is gewoon de makkelijkste winst die je kunt behalen, en zal de licht gebrande koffiebonen ook een aangename smaak laten geven, zoveel scheelt dat.
Een makkelijk experiment, schaf een (goede) 2e hands (ex)horeca molen aan van rond de 150/175, als je de winst daarvan merkt kun je een serieuzere aankoop van een nieuwe betere maler overwegen, de 2e handse zet je dan (na schoonmaak) weer voor inkoop terug op Marktplaats.
Wat je ook kan doen, ik zag in de Te Koop hoek een Macap staan, prima ding, alle onderdelen zijn te krijgen, makkelijk aan te knutselen, kun je je geen buil aan vallen.

7
Bedankt allen.
Leuke stad inderdaad met Zeker met een mooie oude binnenstad. Woon en werk er met veel plezier.
Ben niet echt van de sigaren, maar genoemde sigaren zaak zit er volgens mij nog steeds.

Het was inderdaad in beginsel
Absoluut niet de bedoeling er een losse maler bij neer te zetten. Niet eens perse om de investering, maar dan ga ik echt wat aan de vrouw uit te leggen hebben….

Ga er vanuit dat ik er uiteindelijk niet onderuit kom, maar vooralsnog heb ik al genoeg aanknopingspunten gelezen waarmee ik binnen de beperkingen van de huidige ingebouwde maler toch mee aan de slag kan gaan.

Daarnaast: zelfs met de huidige output waarbij er nog genoeg valt te fine tunen is het resultaat al zo veel beter dan verwacht en gehoopt. Ik ben op koffie gebied al een blij mens.

Kent iemand overigens de kaldi blend caramelisious?
Aan de hand van de omschrijving wel erg nieuwsgierig naar geworden.

Groet en bedankt weer.

8
Welkom!
"Leuk" om te zien dat jouw start een beetje hetzelfde rocky beginnetje had als ik zelf ervaren heb
(als zijnde voormalig Dolce Gusto gebruiker)

Leuk om er achter te komen dat ik, ondanks de toch met regelmaat hevige kritiek op dit forum, niet de enige ben die in
beginsel voor een Sage heeft gekozen. De kritiek en vooral op het gebied van de lichtere bonen, die herken ik wel
zelf ook erg bij het gebruik van de ingebouwde maler. Ik heb zelf een Sage Barista Touch (geen Oracle) maar die werkt geloof ik
wel zo'n beetje met dezelfde maler (conische schijven).

Hoofdkwartier heb ik inmiddels al een paar weken de Black Betty van in de machine zitten en deze doet het echt super! Heb qua temperatuur eigenlijk niks verandert t.o.v. de "standaard" maar ben wel iets anders qua verhoudingen gaan zitten. Ben zelf nu rond
de 18,5 gr in - 40 gram uit in een 28 seconden gaan zitten. Deze ratio werkt voor mij bij Espresso & Americano, en gefet daarnaat ook een best smaakje weg wanneer de espresso voor bijv. Cappuccino wordt gebruikt.

Zoals je zelf al aangeeft, ik verwacht niet dat wij het jaren gaan trekken met de ingebouwde bonenmaler, maar het is natuurlijk wel een
uitdaging om de voor jou lekkere smaak van koffie er zo uit te krijgen. Wanneer je al deze variabelen al met deze molen onder de
knie krijgt, kan dit met een betere maler eigenlijk alleen maar beter worden (zo zie ik het zelf althans).

Anyhoe: Veel plezier hier op het forum en stel vooral alle vragen aan de ervaren lui hier wanneer je ergens niet uit komt.

Zit een hoop kennis hier :lol:
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *