Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Dave, sinds 2016 in bezit van een half automaat namelijk een Gaggia Classic. Later heb ik een bonenmolen erbij aangeschaft namelijk de Eureka Specialita. Langzaam ben ik mezelf meer aan het verdiepen in de wereld van espresso, maar ik geniet ook van een lekker kop cappuccino.
Ik ben begonnen met koffiebonen in de supermarkt zoals AH, maar ik kwam snel erachter dat de bonen in de supermarkt niet vers zijn. Op het internet lees ik dat je verse bonen bij koffiebranders haalt dus ik heb verschillende koffiebranders uitgeprobeerd. Het is een leuk avontuur om uit te vogelen welk smaak prettig valt in de mond. In het begin van mijn nieuwe hobby lag ook een leercurve van de handelingen die nodig zijn om een lekker kopje te zetten. Afwegen, tampen, goede maalgraad zijn allemaal factoren voor een goed kopje espresso.
Na vier jaar ben ik mezelf al aan het verdiepen om de stap te doen naar een upgrade. Ik wilde namelijk een machine die kan stomen en koffiezetten tegelijkertijd. Hierbij ben ik tot de conclusie gekomen dat ik alleen twee keuzes heb, een dual boiler of warmtewisselaar. Uiteindelijk kwam ik uit bij een Lelit MaraX, want deze machine lijkt betaalbaar en checkt alle eisen wat ik van een "upgrade" zou willen. Met grote toeval zag ik vorige week de MaraX voordelig tweedehands aangeboden.
De eerste week van mijn MaraX begon frustrerend alles wat door de machine heen ging smaakte zuur. Er was duidelijk sprake van onderextractie. Te lichte kleur, vrijwel bijna geen crema, zuur en slappe espresso en helemaal geen unieke tonen. Na veel mislukte pogingen heb ik een bodemloze filterdrager en een 21g IMS basket besteld. Uiteindelijk lag het aan de basket die ik met de machine heb meegekregen. Hierna heb ik een erg lekker kopje uit de MaraX kunnen krijgen. Nog beter dan wat ik van de Gaggia gewend ben! Mooie kleur crema, goede balans en duidelijke aanwezigheid bonensmaak, geen hint van te zuur of te bitter. Voor mij is de MaraX een grote stap, maar zeer tevreden over de machine.
Tot slot komen we tot nu. Hieronder volgt er nog een foto van mijn espressobar in de woonkamer.
Re: Nieuwe koffieprater
2Wel apart, wij hebben juist weinig goede resultaten met de 21gr en gebruiken echt altijd de 14-18gr op Bianca en Mara. Maar het zijn twee flinke soepkommen die je daar op de machine hebt staan, daar kan je een espresso prima in verzuipen :O
Als je trouwens nog een setje houten knoppen voor de Mara zoekt om dat koffiehoekje mooi af te maken geef je maar een gil Er ligt hier nog één setje op de plank.
Als je trouwens nog een setje houten knoppen voor de Mara zoekt om dat koffiehoekje mooi af te maken geef je maar een gil Er ligt hier nog één setje op de plank.
3Ineens een idee terwijl ik jouw post lees, hoe lang van te voren zet je de MaraX aan? Is die wel helemaal op temperatuur gekomen?
Bijna iedereen die ik erover hoor (MaraX en overige HX varianten) gebruikt de 18gr mandjes, ikzelf ook, mede omdat ik slechte ervaringen met het door mij gekochte 21gr IMS mandje had.
Is de groepskop en ook je daarin hangende portafilterhouder heet genoeg als je begint met zetten?
Als je 'aan' tijd genoeg is (minimaal 25 minuten, liever 35) zou het zomaar kunnen zijn dat er technisch iets mis is. Hem na laten kijken door één van de reparatie techniekers die hier rond dwarrelen zou wellicht tot een oplossing kunnen leiden
Bijna iedereen die ik erover hoor (MaraX en overige HX varianten) gebruikt de 18gr mandjes, ikzelf ook, mede omdat ik slechte ervaringen met het door mij gekochte 21gr IMS mandje had.
Is de groepskop en ook je daarin hangende portafilterhouder heet genoeg als je begint met zetten?
Als je 'aan' tijd genoeg is (minimaal 25 minuten, liever 35) zou het zomaar kunnen zijn dat er technisch iets mis is. Hem na laten kijken door één van de reparatie techniekers die hier rond dwarrelen zou wellicht tot een oplossing kunnen leiden
4De bodemloze filterdrager die ik heb gekocht is officieel van Lelit and gemaakt voor de MaraX. Overigens staat deze ook officieel op de product pagina van de MaraX op Lelit.com. Het mandje dat bij de filterdrager zit is 18-21g van IMS. Het mandje die ik bij de MaraX kreeg van de verkoper is alleen 14-18g. Als het goed is zit er standaard ook een 18-21g mandje bij de MaraX, misschien gebruik je deze? Wat de tijd betreft, ik laat de machine goed opwarmen minimaal 25-30 minuten. Ik zorg er ook voor dat de zetgroep heet genoeg is.RoosW schreef: di 21 dec 2021, 15:20 Ineens een idee terwijl ik jouw post lees, hoe lang van te voren zet je de MaraX aan? Is die wel helemaal op temperatuur gekomen?
Ik ben zelf een fan van 18-21g mandje met de Gaggia. Ik weet wel bijna zeker dat het mandje de boosdoener was. Bij het eerste keren zetten had ik al raak. Ik heb een hele week slechte espresso bij de standaard 14-18g geleverde basket. Om eerlijk te zijn drink ik vaak dezelfde boon. Momenteel drink ik een medium roast van Bootkoffie.
Als dit mandje en filterdrager goed kopje zet ga ik ervan uit dat er niks mis is met de machine.
Inderdaad heel apart. 14-18g is het mandje dat ik gebruikte waaruit ik niks kon halen. Ja inderdaad, het zijn cappuccinokoppen, maar daarachter heb ik ook kopjes voor espresso Het zou misschien kunnen dat elke boon anders is.. ik heb tot nu toe alleen 1 boon op de MaraX geprobeerd. Wat het setje betreft, ik heb interesse ik zal je een DM sturen.Pti schreef: Wel apart, wij hebben juist weinig goede resultaten met de 21gr en gebruiken echt altijd de 14-18gr op Bianca en Mara. Maar het zijn twee flinke soepkommen die je daar op de machine hebt staan, daar kan je een espresso prima in verzuipen :O
5Wat een mooie tafeltje met die plek voor het gaspitje! Leuk!
En ja, welkom hier en plezier!
En ja, welkom hier en plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
6Mooie setup Dave.
Welkom hier.
Welkom hier.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
7Welkom!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
8He Dave mooie set up en hoek gecreeerd! Ik heb dezelfde set up. Gek dat je zulke slechte koffie in het begin had, nog geen last van gehad zoals jij beschrijft enkel met "verkeerde" bonen die ik dus niet goed krijg. De baskets die bij de MaraX zitten zijn in princiepe 3 IMS bakjes maar weet niet of je die er dus bij hebt gehad omdat je t over maar 1 bakje had.
Spelen met de temperatuur (knopje achter de stortbak) kan ook helpen om de zuurgraad wat te verminderen maar zou niet moeten uitmaken voor onderextractie. Goed dat je een ander bakje hebt aangeschaft en het nu beter gaat. Gebruik zelf de IMS competition 12-18g basket en die werkt perfect voor mij. Succes met je avontuur
Spelen met de temperatuur (knopje achter de stortbak) kan ook helpen om de zuurgraad wat te verminderen maar zou niet moeten uitmaken voor onderextractie. Goed dat je een ander bakje hebt aangeschaft en het nu beter gaat. Gebruik zelf de IMS competition 12-18g basket en die werkt perfect voor mij. Succes met je avontuur
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart
9Welkom en wat een leuk relaas om te lezen en herkenbaar in die zin dat na een bewuste poging tot verbetering er eerst wat teleurstelling moet worden overwonnen.
Quick Mill 3000/060