Vervangen manometer Bezzera Magica

1
Hallo allemaal,

Onlangs is de naald van mijn manometer afgebroken in mijn Magica. Dit was een keer te verwachten want hij had last van het bekende trilprobleem. Ik wil deze gaan vervangen maar wil vragen of er tips zijn of andere zaken die belangrijk kunnen zijn of eventueel meteen ook gecontroleerd moeten worden. Ik heb ergens een keer vernomen dat de verbinding naar de manometer verlengd kan worden om het trillen tegen te gaan maar kan dit niet zo 123 terughalen.

Kortom, wie heeft het al eens gedaan of heeft interessante informatie.
Bedankt,

Martijn

-UPDATE- Inmiddels heb ik de manometer vervangen, ik zal aanvullend een ombouwverslagje in deze post plaatsen.
Laatst gewijzigd door jimmy_zeropm op wo 19 jan 2022, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

Re: Vervangen manometer Bezzera Magica

2

Een trillende manometer heeft vaak een van de volgende oorzaken:

1. Een "klapperende" opv. Meestal krijg je dat effect als deze ingesteld staat op het uiterste van het bereik. Je kunt proberen om je opv zodanig af te stellen dat je geen last meer hebt van de trillende manometer.

2. Een oorzaak kan ook nog zijn dat het cappilair van de manometer gedeeltelijk is gevuld met lucht en gedeeltelijk met water (damp). Een verlengd cappilair dient om dit effect zo veel mogelijk te voorkomen.

https://www.drtradingshop.nl/a-61100314 ... -f-120-cm/#

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

3
Bedankt voor de info HanR.

Ik heb verder nooit iets met het OPV gedaan. Het probleem kwam langzaam na enkele jaren gebruik, verergerde en uiteindelijk brak de naald over tijd. De machine functioneert verder nog prima. Heb vorig jaar een revisie van de groep gedaan en alles lijkt verder picobello. Zou het kunnen dat een OPV degradeert?

4
Nee, is kwestie van tijd.
Niet dat het iets met het probleem te maken heeft, maar heeft de machine ooit iets van onderhoud gezien?
Daar hoort namelijk ook de opv bij.
Net als antivacuumventiel, niveauelektrodes en het afstellen van druk en temperatuur.
Een paar klepjes vervangen op zich, heeft weinig met onderhoud te maken.
Waarom moeten die eigenlijk vervangen worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

5
Hij heeft een grote onderhoudsbeurt gehad bij de Espresso Dokter in Aalsmeer, vlak voordat de beste man kwam te overleiden. Vorig jaar heb ik dus zelf de broeigroep helemaal gedaan. Verder nooit één probleem. Ik heb nu ook niet het idee dat de druk af zou wijken maar ik vind een werkende meter toch fijn zeker gezien ik nog wel eens wissel met bonen en maalgraad.