[Verkocht] Bezzera Unica

1
Met pijn in het hart heb ik de Salomon's oordeel geveld over van welke van mijn twee machines ik afscheid ga nemen. Of had het te maken met de fysieke bedreigingen van mijn wederhelft die het maar raar vindt dat er twee machines staan? Foto's van de setup van FransG maken dan weer geen indruk - "Ja maar schatje, het kan nog veel erger"... Vanwege de volledigere functionaliteit ga ik verder met de Ascaso. Positief nieuws is dus dat er exclusief voor de één van de gebruikers van dit forum een prima machine beschikbaar gaat komen waarmee stevige stappen gezet kunnen worden in de espresso reis.

Ik bied aan een Bezzera Unica E61 machine. Deze is door forumguru Manduca weer tot leven gebracht na een elektronisch technisch defect. Uit voorzorg zijn zowel de PID als de SSR vervangen. Zie voor een verslag van deze reparatie het forumtopic https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic. ... ca#p137314.

Machine is afgesteld op een pompdruk van 9,5 bar. Machine heeft eind januari een forse onderhoudsbeurt gehad.

Sindsdien heb ik hem altijd gebruikt met een ontkalkzakje. Ik heb zelf de groepring direct vervangen. In die maand heb ik er circa 100 espresso's mee gezet schat ik en periodiek de backflushes gedaan. Ik heb voor het gebruik de machine aangekleed, de volgende zaken zitten er bij:
- Portafilter dubbel uitloop
- Naked portafilter
- 1 bakje 18-22 gram
- Blindfilter
- Metalen tamper
- Motta funnel
- Roerder 3-poots
- Extra groepring
- Ontkalkingszakje in tank, nog goed voor 3 maanden.
Je kunt dus direct aan de slag. Tip om minstens een melkkannetje, Cafiza, een IMS/VST bakje en een mooie tamper aan te schaffen.

Ik ga geen winst maken op deze machine. Ik wil wel voor Manduca nog een zakje koffie regelen als bedankje, en een zakje voor mezelf. Voor dit alles kom ik dan op een prijs van 300 euro. Facturen van de aankleding zijn aanwezig. Prijs is niet onderhandelbaar, ook opdelen is geen optie. Bij een nieuwprijs in de orde van 1.000 euro voor alleen de machine lijkt mij dit meer dan fair.

Vanwege de hoge gunfactor van Manduca en sowieso iedereen op dit forum wil ik graag afstappen van eerst-komt-eerst-maalt principe. Bij meerdere mensen met interesse ga ik, misschien in overleg met wijze mensen op dit forum, de machine "toewijzen". Graag aanmelden in deze draad, ik beslis zondag 13 maart. Het is mijn bedoeling dat deze machine in "de familie" blijft.

Machine wordt niet verstuurd, in overleg ophalen in Helmond (thuis - met uitleg) of Eindhoven (kantoor - zonder uitleg). Tegen reiskostenvergoeding en misschien een aardigheidje wil ik overleggen om hem te komen brengen en installeren.
Laatst gewijzigd door ErikvW op wo 09 mar 2022, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: [TKA] Bezzera Unica

2
Ik ben wel geïnteresseerd.
Hoewel ik in espresso machines doe, hebben wij om financiële reden thuis niets.
Als espresso-only drinkers een ideale machine.

3
Wat gaaf! Kan me bij HanR geen betere forum-gerelateerde nieuwe thuisbasis ervoor indenken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Ja Han, ik ga niet over de gun maar goed, Han. Onze Han die interesse heeft mét serieus goede rede... What else?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
Gasten, dit is de makkelijkste beslissing ooit. Gooi maar slotje, Bobbee. Voor jou, HanR.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™