La Pavoni EP boiler naar group head gasket springt eruit

1
Niet lang geleden een La Pavoni zelf gerestaureerd. Alles was prima tot ik vanochtend het eens voor 25-30min aan had laten staan als test.

Toen ik probeerde een shot te trekken, ging de gasket tussen boiler en grouphead los (zie foto), alle stoom vloog eruit.

Ik had voor de zekerheid de gasket zelf vervangen en van pressure valve de veer en ventiel (dit had ik namelijk voorheen niet vervangen)

De foto is van na vervanging. Het ging nu zelfs mis zodra de stoom begon te ontstaan. Denk dat het nu sneller gaat omdat ik de gasket had ingesmeerd.

Ik heb een vermoede dat er niet eens zoveel druk daar hoort te ontstaan en dat het ergens vandaan ontsnapt.

Laatste dat me opviel dat water boiler luider is geworden, veel pop geluiden en naar mij idee meer trillingen.

Zodra ik de tijd heb, haal ik de onderkant eruit om naar de heating element te kijken.

Maar ik durf dus niet te zeggen wat er opeens mis gaat. Heeft een van jullie ideeen of ervaring hiermee?

Afbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: La Pavoni EP boiler naar group head gasket springt eruit

2
Koffie praat schreef: wo 23 mar 2022, 20:11 Ik heb een vermoede dat er niet eens zoveel druk daar hoort te ontstaan en dat het ergens vandaan ontsnapt.
Heb je een manomener erop zodat je de druk kunt aflezen?

Bij een van mijn Pavoni's heb ik die ribber ring tussen zetgroep en boiler ook net vervangen. Het kan zijn dat jij een iets te dikke ring hebt gepakt die niet goed in de groef past?

Ik heb ook een iets dikkere gebruikt laatst. Die zie ik wel een beetje uitstulpen, maar hij 'ontsnapt' niet. De 'pannenkoek' van rubber blijft tussen zetgroep en boiler plakken.

Heb je de twee 10mm bouten wel lekker vast (niet TE vast) gedraaid?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
fransg schreef:
Koffie praat schreef: wo 23 mar 2022, 20:11 Ik heb een vermoede dat er niet eens zoveel druk daar hoort te ontstaan en dat het ergens vandaan ontsnapt.
Heb je een manomener erop zodat je de druk kunt aflezen?

Bij een van mijn Pavoni's heb ik die ribber ring tussen zetgroep en boiler ook net vervangen. Het kan zijn dat jij een iets te dikke ring hebt gepakt die niet goed in de groef past?

Ik heb ook een iets dikkere gebruikt laatst. Die zie ik wel een beetje uitstulpen, maar hij 'ontsnapt' niet. De 'pannenkoek' van rubber blijft tussen zetgroep en boiler plakken.

Heb je de twee 10mm bouten wel lekker vast (niet TE vast) gedraaid?
Jammer genoeg geen manometer, maar gezien het al eerder kan gebeuren en ik de druk ventiel en veer heb vervangen, sluit ik teveel druk uit op dit moment.

De nieuwe rubberen ring is het zelfde als voorheen, volgens mij inderdaad een wat dikkere. De twee metalen platen raken elkaar net niet bij misschien 1-2mm. Ik had hiervoor (de oude) dezelfde dikte, die is nu een stuk platter.

Als deze ring vast zit dan steekt het net niet uit, zoals je omschrijft beetje uitstulpen. Ik had de moeten inderdaad niet “te vast” gedraaid, laatste test ze iets strakker gezet dan normaal maar dat had geen verschil gemaakt.

Ik zal eens moeten kijken in hoerverre het in een groef gaat, ik had de impressie dat er geen groef was.

7
fransg schreef:
Koffie praat schreef: wo 23 mar 2022, 20:49 Ik zal eens moeten kijken in hoerverre het in een groef gaat, ik had de impressie dat er geen groef was.
als er nog een oude ring in 'verstopt' zit is er geen groef?
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Dit verklaart het waarschijnlijk. De vorige eigenaar heeft het nooit onderhouden, dus alle rubberen ringen waren ontzettend hard en plat.

Gezien het m’n eerste is, leek het wel een plastic ring.

Ik ga het eruit snijden.

9
Vlot opgelost!

Als je er een manometer op plaatst / laat plaatsen kun je zien op welke druk de pressostaat is afgesteld (aannemende dat je er een hebt met pressostaat onderin). Wordt alles te heet dan kun je die lager afstellen. Je kunt ook een 'koelring' voor de zetgroep laten maken.

Er bestaat er ook een van hout maar die is alleen voor de sier ;=-)

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... avoni.html

Je kunt er ook een PID opzetten maar dat is in feite onzin:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

10
fransg schreef:Vlot opgelost!

Als je er een manometer op plaatst / laat plaatsen kun je zien op welke druk de pressostaat is afgesteld (aannemende dat je er een hebt met pressostaat onderin). Wordt alles te heet dan kun je die lager afstellen. Je kunt ook een 'koelring' voor de zetgroep laten maken.

Er bestaat er ook een van hout maar die is alleen voor de sier ;=-)

Je kunt er ook een PID opzetten maar dat is in feite onzin:

Er zit een pressostaat in. Manometer is verleidelijk, maar mijn portemonnee heeft een zere plek gekregen van al die onderdelen en rand apparatuur. Wel zeer nuttig.

Sier onderdelen, dat zal nog op zich moeten wachten. Het hobby effect is sterk. Gelukkig is het een praktische hobby.