Re: Bakeliet en hitte

4
Vocht en warmte zal je op lange duur zeker een gespleten handgreep opleveren, zou inderdaad erg zonde zijn. De koude filterdrager even warm flushen (met water uit de "thee"kraan) is een betere optie, of enkel het filterbakje even uitwisselen.

6
cremalover schreef: za 23 apr 2022, 08:34 Ok. Weet ik genoeg.Hoe is het met de bakeliten greep van de hendel? Die wordt toch ook behoorlijk heet?
De greep van de hefboom warmt langzaam op, blijft op temp, koelt langzaam af als je 'm uit zet.

Het handvat van het portafilter zit bij 15-20ºC in omgevings-temp aan je zetgroep en ligt dan weer in 50ºC hitte bovenop de machine, en weer op kamertemp, etc, die wisseling van ruim 30ºC op en neer kan op den duur zorgen voor splits en breuk.

Maar ik zou even afwachten wat pti ervan zegt!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
Bakeliet is bestand tegen temperaturen tot 300 °C. Zoek het maar na. Kan het echt kwaad dat beetje warmte op een espressomachine? Leg er desnoods iets onder. Plankje hout ofzo wat geen warmte geleid en wekt als buffer. Dan lijkt het mij helemaal geen probleem. Toch?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
bobbee schreef: za 23 apr 2022, 11:02 Bakeliet is bestand tegen temperaturen tot 300 °C. Zoek het maar na.
In het overzicht dat ik hierboven postte gaat het over 90º --105ºC

Maar het maakt uit of het voorwerpje hoogbejaard is en of het gedurende de dag wordt blootgesteld aan stevig wisselende temperaturen, overgangen van 20º-30ºC

Als er plek genoeg in huis is om het ding gewoon even neer te leggen op kamertemp, is er geen noodzaak die bovenop de hete machine te hebben liggen toch.

Pti schreef dat
Vocht en warmte zal je op lange duur zeker een gespleten handgreep opleveren,
Dus ik zou, tenzij ik er nog twee had liggen, de mooie vintage PF handgreep er niet aan wagen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino