Voorstellen en advies gevraagd

1
Goedenavond, ik ben 37 jaar en woon in Hoorn. Ik ben op dit forum terecht gekomen door mijn zoektocht naar een espressomachine.
Ik heb nu een volautomaat Siemens, maar wil graag de overstap maken naar een halfautomaat omdat ik het idee heb daar lekkerdere espresso en cappuccino mee te maken is en minder gedoe is qua schoonmaak van de slangetjes etc. Ik ben dus een beginner op dit gebied en zoek een geschikte machine voor een beginner voor niet al te veel geld omdat ik nog moet ontdekken of dit echt iets voor me is en kan later altijd nog de overstap maken naar betere/duurdere. Mijn budget is max 800. Mag ook gereviseerd tweedehands zijn.
Ik had zelf de Quickmill 3035 op het oog of de Rancilio Silvia v6. Quickmill vind ik een voordeel dat de koffiemolen geïntegreerd is en niet een aparte molen op het aanrecht hoef te zetten. Eerder stond nog de Sage Barista Express op mijn lijst maar daar is iedereen op dit forum niet positief over.
Wat raden jullie mij aan als beginner van een espressomachine?

Re: Voorstellen en advies gevraagd

2
Mijn verhaal:
Ruim 20 jaar geleden ben ik begonnen met een QuickMill Aquaviva (zonder molen) en kocht gemalen koffie bij de branders in de stad. Ben ik heel lang tevreden mee geweest, zowel voor de espresso voor mij als de cappucino voor mijn vrouw. En toen ontdekte ik de losse molen. Het was maar een Nemox van 150 euro nieuw, maar wat een verschil!
De molen werd vervangen voor een Mini Mazzer (nieuw), ook weer een groot verschil. Een paar jaar daarna kwam er een La Pavoni Europiccola (gebruikt) bij voor de espresso's. Dat was heeel lang zoeken naar de juiste wijze van zetten, maar weer een flinke verbetering. Kort daarna kwam naast de Mazzer Mini een gebruikte Mazzer Major en een Rancilio Silvia V2 (geüpgrade door een forumlid), ik ben nu een gelukkig man voor wat de koffie betreft. En mijn vrouw is zeer tevreden met de Jura Ena.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

3
Ik zal straks uitgebreider reageren, maar wat denk je hiervan? Kun je ruilen? Aanbieder wil een volautomaat en zit redelijk in de buurt als hij ook in Alkmaar woont (waar de Rancilio kennelijk is gekocht).

https://link.marktplaats.nl/m1850626936 ... ialbuttons

In mijn mening zijn die gecombineerde machines een groter risico in verband met defecten. Je bent dan meteen je hele set kwijt omdat repareren vaak gelijk staat aan afschrijven in verband met de kosten. Dat gezegd hebbende kom ik zelf van een Sage af en ken ik de kwaliteit van een eventuele Quickmill niet.
Bij een enkele machine kun je makkelijker voldoen aan de upgraditis en een onderdeel van je setup vervangen door iets wat beter bij je wensen past. En als je ook voor tweedehands gaat van een gerenomeerde bron met onderhoudshistorie dan loop je een beperkt risico.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

6
Hallo AK84, welkom op dit forum. Van terzijde lees ik zoal het switchen tussen vol-automaat naar half-automaat. Kan heel terecht zijn als je het idee hebt dat je espresso nog beter en volwassen kan zijn. Ik vertel erbij " er gaat een wereld voor je open". Zoals je ook op dit forum kunt lezen is het fine-tuning een studie op zichzelf. Ik hoop dat je daar het geduld voor reserveert. Maar uiteindelijk zal de beloning het dubbel en dwars waard zijn. Ik ben zelf een jaar terug begonnen met een oude Quik Mill 3000 die ik een fixe onderhoudsbeurt moest geven en een relatief nieuwe maler van het zelfde merk en wel de 060 EVO. Ik ben redelijk tevreden met mijn resultaten tot nu toe maar beter kan altijd. Ik zou in de toekomst voor een maler gaan met een grotere maalschijf. Dan is er meer mogelijk qua maalgraad(fijner) Maar jouw eerste keuze voor een 3035 is helemaal niet verkeerd. Ik wens je veel succes en bovenal genieten van de uiteindelijk behaalde resultaten.
Quick Mill 3000/060

9
Geen probleem hoor!\Heb zelf vaker in Dld gekocht zowel bij winkels, bij websites en zelfs bij particulieren.
Altijd het idee dat ze in Dld echt heel netjes zijn en echt heel erg goed in de espresso zitten.
Vaak veel echte serieuze fanatiekelingen en mss zelfs meer dan in Nld.

Vergelijk het maar met bv muziekliefhebbers. In Nederland komt er wat publiek af op wat bijzondere muziek en de Duitsers zijn er met een hele bus! (Blues, jazz, modere muziek etc)

10
Natuurlijk gewoon doen als je bij een bakstenen winkel kunt kopen in Duitsland.

Op afstand kopen heeft zo zijn nadelen.
Als je een beetje handig bent kun je foutjes af-fabriek zelf herstellen, je machine afstellen etc. Als je dat niet wilt of kunt moet je de machine terugsturen, of het werk ergens anders op basis van uurtje-factuurtje laten doen.

Vertel me waar je een QM3000 met fatsoenlijke molen voor < €1.000,- kunt vinden. Dat gaat je niet lukken.
Dat is geen prijskwestie, maar een definitiekwestie. Wat is een fatsoenlijke molen.

Voor een Nederlandse prijs van een Quickmill 3000 (eventueel met opv) en een fatsoenlijke molen kun je mij een pb of mail sturen.

Edit = tijpfaut