Even voorstellen, project Silvia

1
Hallo allemaal,
Ik ben een handige jongen van midden dertig en kom uit de omgeving van Nijmegen. Na jaren in de horeca beschikking te hebben gehad over 3 groeps espressomachines en grote zware molens, begon een jaar of 10 geleden de kriebel om ook thuis een lekkere espresso kunnen zetten. Inmiddels heb ik ook geen horeca omgeving meer.

Op aanraden van een vriend heb ik toen een Rancilio Silvia gekocht. Omdat ik krap bij kas zat een defect exemplaar (V2), dat ik zelf gereviseerd heb. Bij het opbouwen van deze machine kreeg ik de smaak te pakken en met behulp van dezelfde vriend hebben we een PID op basis van een Arduino toegevoegd. Naast de Silvia heeft hij een mooie Mahlkonig Vario Home geadviseerd, die ik via marktplaats gekocht heb. In de loop der jaren hebben we met allerlei aanpassingen op de Silvia gespeeld, zoals
meerdere thermokoppels op zowel de boiler als de zetgroep,
een opwarmprogramma om in 18 minuten een volledig doorgewarmde machine te hebben,
reinigingsprogramma,
boilerisolatie,
geluidsisolatie waterpomp
Om dit te doen hebben we veel gebruik gemaakt van dit forum, waarvoor dank.

Nu zijn we begonnen aan een dual boiler Rancilio Silvia. Ik woon inmiddels niet meer alleen en mijn wederhelft wil graag cappuccino's. De wachttijden voor zowel het opwarmen als het afkoelen, maken dat ik een dual boiler machine wil, het liefst een 2 groeps. Wederom heb ik het web afgestruind naar 2 vervallen Silvia's (2xV1). Helaas bleken de 2 boilers niet op een goede manier in 1 behuizing te passen.

Na enig zoeken kwam er een Ascaso Steel Uno Professional op mijn pad, met allerlei defecten, waar de beide boilers in zouden moeten passen. Om de boilers op hun plek te houden heb ik een nieuw frame gemaakt, dat het bovendeel van de behuizing zodanig verhoogt dat ik mijn weegschaal beter kan gebruiken tijdens het zetten.

Water wordt door de pomp naar een T-stuk gebracht, waar het water verdeeld wordt over de beide boilers. Het overduk ventiel is naar de pomp verhuisd. Vanaf het T-stuk ben ik overgestapt op 4x6 koperen leiding, die om de boilers gewikkeld zit. Bij de aansluiting van de leiding op de espressoboiler zit een digitale drukmeter. Om de koperen leidingen heeft iedere boiler een isolerende mantel.

De espresso boiler heeft een blinde dop op de stoom aansluiting. In de stoomboiler zit een filter drager met enkele uitloop, die dienst doet als heet water tap. Hiernaast zit de originele stoompijp van de Silvia.
Iedere boiler heeft een thermokoppel op zowel de broeikop als de boiler. De driewegkleppen zijn met flexibele buis verbonden met de lekbak.

Op de frontplaat zitten 3 aan uit schakelaars ;
Start brew group 1
On/off group 2
Start brew group 2

en 3 keuze schakelaars;
Auto stop brew (27 sec)
Manual stop brew
Cleaning (5x 10 sec)

Soft pre infusion (geen pomp)
No pre infusion
Hard pre infusion (met pomp)

Espresso (91 C)
Hot water (101 C)
Steam (140 C)

In de aan/uit schakelaars zitten 3 leds per schakelaar; rood, groen en blauw. Op de buitenste 2 schakelaars wordt alleen de groene led gebruikt, knipperen= opwarmen en constant= klaar voor gebruik. De middelste kan zowel rood als blauw licht geven voor error cq water bijvullen.

Foto's toevoegen lukt nog niet, maar dat komt binnenkort vast goed.

Re: Even voorstellen, project Silvia

10
Dan tijd voor een espresso terwijl alle schakelaars, leds, ssr's en sensoren worden getest. Na het vervangen van een kapot gesoldeerde schakelaar en wat kleine aanpassingen in de kabelboom, is het heuglijke moment daar dat alles werkt. Nu wachten op de laatste onderdelen en de nieuwe software afmaken, waarop een kleine video zal volgen