cremalover schreef: vr 24 jun 2022, 08:30
50 whiskeys???
Je weet dat een geopende fles na een half jaar leeg moet zijn? Verliestr dan snel aan kwaliteit.
Na 20 jaar whisk(e)y ben ik 10 jaar geleden ovegestapt op de betere cognacs. Daarna op de brandy. En daar zit ik nu al een paar jaar. En zal ook nooit meer terug gaan.
Gelukkig is dat niet mijn ervaring. Heb al meermaals een fles 3 jaar open gehad die nog minstens even lekker was als na openen. Ik heb zelfs wel eens flessen die lekkerder zijn na 1 jaar open te zijn geweest.
Het zal misschien ook wel uitmaken per whisky hoe snel ze minder lekker worden. Maar hogere kwaliteit whisky en ook op hogere sterkte gebotteld dan de minimum 40% blijft in mijn ervaring erg lang goed.
Ik doe denk ik ook wel gemiddeld lang met een fles aangezien ik het niet zo snel in m’n eentje drink en ook standaard een fles of 10 open heb zodat er altijd wat te kiezen valt :p
Cognacs en brandy heb ik weinig ervaring mee, als ik iets anders drink qua sterke drank dan is het eerder een goed gerijpte Rum of Jenever.
maar misschien toch maar eens een Cognac/Armagnac/Brandy toevoegen voor de verandering.
zie dat van de whisky drinkers er hier wat meer neigen naar het rokerige. vind ik op z’n tijd ook wel lekker maar veruit het meeste is bij mij unpeated. De lekkerste rokerige whisky die ik tot nu toe heb gehad was een onafhankelijk gebottelde Ledaig van 14y gerijpt op sherry vaten, die is echt mondwaterend lekker.
Toen ik 30 werd heb ik mezelf getrakteerd op een 30 jaar oude Tomatin. Dat is tot nu toe wel de lekkerste whisky die ik heb gekocht. Die smaak is zo bijzonder en de afdronk blijft echt minuten lang hangen
Maar iemand hier advies voor een goede cognac/armagnac/brandy? Mag best wat kosten, een gemiddelde fles whisky die ik nu haal is minstens €60