Jelveen stelt zich voor

1
Goedemiddag, lees hier al een hele tijd mee en heb al veel informatie opgehaald. Nu ook nieuwe (tweedehands) spullen gekocht dus dan ook maar eens voorstellen:

Jelveen uit Den Haag. Altijd koffie gezet met een volautomatische Jura die hier ook nog steeds staat omdat hij (nog ;) ) niet weg mag van mijn vriendin maar ik was wel toe aan een nieuwe hobby. Het prutsen met mijn bialetti op vakantie was al leuk.
Veel sparen en inlezen heeft onderstaande set opgeleverd.
Nu druk in de weer met verschillende bonen. Lukt inmiddels vaak om er goede koffie mee te zetten maar met sommige bonen krijg ik alleen maar zure meuk. Smaak? Boon? Onkunde? Waarschijnlijk het laatste :D
Voorlopig vind ik de bonen van "brute bonen" erg lekker en ga ik daar maar eens mee experimenteren.

Foto maar als link. Krijg de maat niet goed .

https://photos.app.goo.gl/a9psgcGNCXxc8QHY7

Re: Jelveen stelt zich voor

2
Welkom Jelveen,
Geen verkeerde set lijkt mij.
Zure smaak is voor mij heel herkenbaar, had ik ook heel lang last van toen ik overstapte naar de La Pavoni. Uiteindelijk na veel lezen en uitptoberen heb ik de slag te pakken. Gewoon met het uitproberen doorgaan dus.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
Dirk Jan schreef: zo 17 jul 2022, 18:28 Welkom Jelveen,
Geen verkeerde set lijkt mij.
Zure smaak is voor mij heel herkenbaar, had ik ook heel lang last van toen ik overstapte naar de La Pavoni. Uiteindelijk na veel lezen en uitptoberen heb ik de slag te pakken. Gewoon met het uitproberen doorgaan dus.
Dankjewel! Blijven uitproberen is precies het plan :D veel te leuk ook.

5
Geenstijl schreef: zo 17 jul 2022, 18:29 Mooie setup, en vrolijke kopjes!
Ik ben ook net nieuw, op dit forum.

Wat is je favoriete boon? En of verhouding om jouw favorite espresso te maken?
Ik gebruik nu de bonen van "brute bonen". Ik kreeg een proefzakje toen ik van een van de eigenaar mijn silvia kocht. Ik gebruik nu 16 gram bonen voor 32 tot 40 gram espresso. Ben nu aan het proberen welke verhouding me het beste smaakt. Moet ze duidelijk eens naast elkaar zetten want had er vandaag 2 uur tussen en kon toen niet goed het verwchil benoemen.
Jij (of iemand anders) nog een goede beginnersbonen tip?

6
Silvia zonder pid is geen makkelijke machine.
Het is niet denkbeeldig dat je koffie zt met water dat 15 °C te koud is.

Als je googelt op "Rancilio Silvia temperature surfing" vind je waarschijnlijk de oplossing voor je probleem.

Nog mooier is het (laten) inbouwen van een pid in je Silvia. Dan heb je opeens een machine die een veel betere temperatuurstabiliteit heeft.

7
HanR schreef: zo 17 jul 2022, 20:55 Silvia zonder pid is geen makkelijke machine.
Het is niet denkbeeldig dat je koffie zt met water dat 15 °C te koud is.

Als je googelt op "Rancilio Silvia temperature surfing" vind je waarschijnlijk de oplossing voor je probleem.

Nog mooier is het (laten) inbouwen van een pid in je Silvia. Dan heb je opeens een machine die een veel betere temperatuurstabiliteit heeft.
Het temperature surfing is me bekend. Ben het aan het proberen. Een te lage temperatuur zou een verklaring voor de zure smaak kunnen zijn?
Ik ben de grootste kluns van het westelijk halfrond dus het zelf inbouw van een PID is op zn minst een uitdaging te noemen... :roll: . Maar eens googlen of ik iemand kan vinden die dat voor me zou kunndoen voor een redelijke prijs.