La Pavoni - roest behandelen

1
Wie kan mij goed advies geven?

Ik kwam erachter dat ik roest vorming heb in de voet van mijn Pavoni. Helaas, de pressostaat heeft lopen lekken, dat heb ik zojuist verholpen maar nu wil ik de roest aanpakken. Het is de binnenkant dus je ziet het gelukkig niet maar moet niet verder gaan. De machine wordt goed heet dus weet niet of ik alles kan gebruiken om te behandelen. Moet niet gaan stinken ofzo. Poedercoating vind ik niks, hoop werk (voet moet van boiler gescheiden worden), duur dus kan dan net zo goed een nieuwe voet kopen van 70 euro. Ook vind ik een gekleurde voet niet mooi.

Iemand een goed idee? Ik heb geen idee dus hoop op een oplossing die 100% goed kan worden toegepast.

Foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: La Pavoni - roest behandelen

3
gilleko B. schreef:Misschien werkt dat hier totaal niet, maar lichte vorm van roest op mijn fiets kreeg ik wel eens weg door de schuren met aluminiumfolie en water.

Afbeelding
Zal ik morgen proberen! Wil sowieso alle roest weghebben voordat ik het behandel. Dank!
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
Ook mijn idee, ik heb de binnenkant van de voet van mijn LP met staalwol 00 geschuurd.
Dat ging prima en als er geen vocht meer bij komt is nabehandeling ook niet echt nodig.
Maar een beetje vet kan nooit kwaad…. :arrow:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

8
Dank jullie wel! Ik ga ermee aan de slag, wat voor vet zal ik erop doen? Iets wat niet stinkt bij verhitting. Ik denk gewoon het silicone vet war ook voor de machine zelf wordt gebruikt in de zetgroep?

9
Ik zou een dunne impregneerolie gebruiken, zoals Owatrol Deks Olje D1. Die dringt diep in de roest door en zet het oxidatieproces stil. Zulke olie wordt ook gebruikt door eigenaren van oude automobielen met wat roest die de originele lak niet willen overspuiten. Inwrijven of -kwasten, laten intrekken en de overtollige olie afvegen met een droge doek. Dan verder laten opdrogen en voor lief nemen dat je de olie nog een paar dagen ruikt. Dit soort olie is te verkrijgen in de betere scheepvaartwinkel.

bobbee schreef: wo 10 aug 2022, 08:08 Dank jullie wel! Ik ga ermee aan de slag, wat voor vet zal ik erop doen? Iets wat niet stinkt bij verhitting. Ik denk gewoon het silicone vet war ook voor de machine zelf wordt gebruikt in de zetgroep?
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1