Upgrade naar serieuze machine

1
Hallo allemaal! Ik zal me eerst even kort voorstellen:
Ik ben Jannes en sinds een half jaar lekker enthousiast bezig met espresso en een melk drank af en toe. Begonnen met een Sage barista pro.

Na een tijdje ben ik steeds betere bonen gaan kopen waaronder single Estate. Ik had de grootste moeite om hier een goede bak van te zetten. Bijna alle shots veeel te zuur ondanks 17gr dosis en 34 gram uit in 30 seconden. Ook fijner malen voor een langere extractie of een hogere yield hielp allemaal niet. Ook geprobeerd de temperatuur op te schroeven. Dit had wel aardig effect. Ik heb een Quooker en zette mijn filter voor gebruik even in een mok kokend water.

Na veel op internet gelezen te hebben dacht ik dat de Maler mogelijk het probleem was en heb daarom een euroka specialita aangeschaft. Wat een fijne en stille Maler! Echter had dit nog steeds niet het gewenste effect. Shots waren nog steeds te zuur.

Ik besloot op zoek te gaan naar een andere machine. Ik had namelijk nu een losse maler dus het leek me logisch om er een losse machine naast te zetten ipv een combi. Tevens had ik gezien dat de temperatuur van de pro te laag en niet stabiel is.
Eisen waaraan de machine moet voldoen:
- snelle opwarm tijd. Ik heb onregelmatig werk dus timers etc werkt niet voor me. Dit is ook de #1 eis voor mij. Hierdoor vallen volgens mij helaas alle E61 machines af.
- gemakkelijk in gebruik. Mijn vriendin moet hem ook kunnen gebruiken. Hierdoor valt HX af (flushen), en blijft eigenlijk alleen dual boiler over.
- moet een knappe melk drank kunnen maken

De spoeling is door deze eisen al vrij dun geworden. Machines met een ring groep blijven over vanwege de snelle opwarm tijd. Ik had de profitec pro 300 op het oog en er eigenlijk al de knoop voor doorgehakt.

Sage op marktplaats gezet. Daar kwam ik met iemand in gesprek die vroeg naar de pre infusion functie van de machine (hoe lang dat kon). Dus ik testen: 10 seconden maximaal. Het shot smaakte nu 10x beter! Geen zuur meer!

Potverdorie, hierdoor valt eigenlijk ook de pro300 af... Nu zit ik te kijken naar een Sage dual boiler. Deze lijkt aan alle eisen te voldoen en valt zelfs te tweaken naar flow control. Ik sta nu op het punt om deze aan te schaffen. Ergens vind ik het jammer omdat ik liever een prosumer apparaat zou neerzetten (ook qua looks). Maar die kan ik simpelweg niet vinden. Zijn er nog andere alternatieven?

Re: Upgrade naar serieuze machine

2
Redelijk herkenbaar verhaal dit. Zure espresso kan vele redenen hebben - maar bij Sage barista Pro vermoed ik dat het de brouwdruk is. Een langere pre-infusie als manier om je zure espresso op te lossen is geen reden om de Profitec af te wijzen.

Tenzij Arjen nog een kopie wil maken van mijn machine (die alle boxjes keurig afvinkt) zou je volgens mij ook kunnen denken aan een Rancilio Silvia Pro (X).

Er zijn zat machines die doen wat jij wilt, maar dan zit je wel meteen aan forse stappen in je budget; de LaMarzocco Linea Mini en de Decent (al is die laatste misschien weer te ingewikkeld).

Andere beter geïnformeerde forumleden hebben vast nog aanvullingen.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

3
Profitec kan je ook nog een EX4 pomp in doen denk ik. wat langzamere drukopbouw.

maar lange preinfusie is niet de enige manier om zuur te temperen. er zijn zo veel meer variabelen!

los daarvan staat Single Estate niet bekend om zure koffie; zo licht branden ze daar niet.

weet niet hoe het met de levensduur van die Sage DB zit. zou mijn keuze in ieder geval niet zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Welkom Jannes,

Succes met je zoektocht, ik heb een heel andere machine en kan je er niet bij helpen.

Ik vind de Sages ‘plastic fantastic’ en daar moet je van houden, maar heb wel de indruk dat ze redelijk makkelijk te tweaken zijn tot iets beters.
Als je handig bent, tenminste.
Zo zou je kunnen oefenen met je eigen machine en als je weet wat je wilt een goede kopen die bij je past…. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

5
Bunos schreef: do 18 aug 2022, 14:03 Hallo allemaal! Ik zal me eerst even kort voorstellen:
Ik ben Jannes en sinds een half jaar lekker enthousiast bezig met espresso en een melk drank af en toe. Begonnen met een Sage barista pro.

Na een tijdje ben ik steeds betere bonen gaan kopen waaronder single Estate. Ik had de grootste moeite om hier een goede bak van te zetten. Bijna alle shots veeel te zuur ondanks 17gr dosis en 34 gram uit in 30 seconden. Ook fijner malen voor een langere extractie of een hogere yield hielp allemaal niet. Ook geprobeerd de temperatuur op te schroeven. Dit had wel aardig effect. Ik heb een Quooker en zette mijn filter voor gebruik even in een mok kokend water.

Na veel op internet gelezen te hebben dacht ik dat de Maler mogelijk het probleem was en heb daarom een euroka specialita aangeschaft. Wat een fijne en stille Maler! Echter had dit nog steeds niet het gewenste effect. Shots waren nog steeds te zuur.

Ik besloot op zoek te gaan naar een andere machine. Ik had namelijk nu een losse maler dus het leek me logisch om er een losse machine naast te zetten ipv een combi. Tevens had ik gezien dat de temperatuur van de pro te laag en niet stabiel is.
Eisen waaraan de machine moet voldoen:
- snelle opwarm tijd. Ik heb onregelmatig werk dus timers etc werkt niet voor me. Dit is ook de #1 eis voor mij. Hierdoor vallen volgens mij helaas alle E61 machines af.
- gemakkelijk in gebruik. Mijn vriendin moet hem ook kunnen gebruiken. Hierdoor valt HX af (flushen), en blijft eigenlijk alleen dual boiler over.
- moet een knappe melk drank kunnen maken

De spoeling is door deze eisen al vrij dun geworden. Machines met een ring groep blijven over vanwege de snelle opwarm tijd. Ik had de profitec pro 300 op het oog en er eigenlijk al de knoop voor doorgehakt.

Sage op marktplaats gezet. Daar kwam ik met iemand in gesprek die vroeg naar de pre infusion functie van de machine (hoe lang dat kon). Dus ik testen: 10 seconden maximaal. Het shot smaakte nu 10x beter! Geen zuur meer!

Potverdorie, hierdoor valt eigenlijk ook de pro300 af... Nu zit ik te kijken naar een Sage dual boiler. Deze lijkt aan alle eisen te voldoen en valt zelfs te tweaken naar flow control. Ik sta nu op het punt om deze aan te schaffen. Ergens vind ik het jammer omdat ik liever een prosumer apparaat zou neerzetten (ook qua looks). Maar die kan ik simpelweg niet vinden. Zijn er nog andere alternatieven?
Naar ik heb begrepen is de Dubbel Boiler versie (die zonder een maler) nog enigszins zelf te onderhouden (na garantie), met redelijk standaard onderdelen, iets dat niet opgaat voor al hun 'plastic fantastic' modellen.

6
Naar ik heb begrepen is de Dubbel Boiler versie (die zonder een maler) nog enigszins zelf te onderhouden (na garantie), met redelijk standaard onderdelen, iets dat niet opgaat voor al hun 'plastic fantastic' modellen.
Dat is vlgs mij gewoon die Breville dual boiler die op coffeegeek en homebarista al zeker 10 jaar erg populair is/was. Voor pakweg 1000 euro veel features en te modden. Maar heb mijn twijfels over de bouwkwaliteit...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Bunos schreef: do 18 aug 2022, 14:03Mijn vriendin moet hem ook kunnen gebruiken.
Hier in huis staat nu een Bezzera Matrix Top MN (een E61 dual boiler machine) en mijn dochters en veel vriendinnen gebruiken de machine dagelijks. Hiervoor een HX, ook geen probleem. Sterker nog, die vriendinnen kwamen toen al voor de koffie, omdat ze die hier zo lekker vonden.

8
Leuk om alle enthousiaste reacties tot nu toe te lezen. Hoewel budget in absoluut getal niet echt een limiet hoeft te hebben ben ik zelf altijd wel van een goede prijs/kwaliteit. Hierdoor vallen de machines van 3k+ toch een beetje af.
Maar door bovenstaande reacties her overweeg ik nu wel de profitec 300. Ik hoop dan alleen dat het flow profiling en pre infusion virus mij niet gaat pakken haha.
Zoals hier ook al benoemd denk ik dat de dual boiler (hoewel ik het uiterlijk niet fantastisch vind) best degelijke kwaliteit is. Rvs boilers etc en er is super veel info en er zijn veel mods beschikbaar. Ja slangen etc zijn siliconen ipv van koper/rvs omhulst. Maar de prijs is daar dan ook naar. Qua features volgens mij bijna onverslaanbaar. Voor mijn vriendin heel makkelijk.... Op 1 knopje drukken en klaar. En voor mij de mogelijkheid om alles te tweaken. Lastig.... Haha

9
Als je nu al denkt niet zonder flow profling te kunnen overweeg dan ook de Lelit Bianca!

Die is voor een E61 relatief snel op temperatuur door de 'turbo opwarm stand'.

Overigens heb je flow profiling niet nodig om lekkere shots te maken.