Sinds 2 maanden heb ik een cremina. Ik heb op de cylinder een manometer gezet. Ik krijg de beoogde 6 bar er niet uit tenzij ik mijn grinder maximaal fijn laat malen (niet lekker dus). Wie weet in Nederland iemand die een cremina kan checken en er dus ervaring mee heeft?
Ik ben een Hageneesje…. Een cremina enthousiast in de buurt zou ook leuk zijn. Ik brand mijn eigen bonen met een hottup..
Re: Check Olympia Cremina
2Hoi,
Meeste mensen beginnen hier op het forum.
viewforum.php?f=17&sid=cdc1fa6785477ff2e42870ef07692418
Vinden we leuk.
Meeste mensen beginnen hier op het forum.

viewforum.php?f=17&sid=cdc1fa6785477ff2e42870ef07692418
Vinden we leuk.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
3Welkom, even voorstellen wordt zoals Bobbee al zegt gewaardeerd...
Ik heb een Cremina. als je de 6 bar niet kan halen dan zal dat logischerwijs aan de weerstand van de koffie puck liggen. Dus uitgaande van een adequate dosering maal je te grof. Welke maler heb je? De Olympia maler heeft wel een troubles met het bereik...
Overigens ga ik op mijn levers incl mijn Cremina zelde boven de 7 bar. Meer druk is niet meer smaak...integendeel.
Je kan met een minder fijn maalsel de weerstand verhogen door tijdens de preinfusie snel veel druk te zetten en dan te houden...door de compressie verdicht de puck en neemt de weerstand toe.
Ik heb een Cremina. als je de 6 bar niet kan halen dan zal dat logischerwijs aan de weerstand van de koffie puck liggen. Dus uitgaande van een adequate dosering maal je te grof. Welke maler heb je? De Olympia maler heeft wel een troubles met het bereik...
Overigens ga ik op mijn levers incl mijn Cremina zelde boven de 7 bar. Meer druk is niet meer smaak...integendeel.
Je kan met een minder fijn maalsel de weerstand verhogen door tijdens de preinfusie snel veel druk te zetten en dan te houden...door de compressie verdicht de puck en neemt de weerstand toe.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
4Als met 6 bar de smaak niet lekker is, waarom wil je dan 6 bar halen?
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.
5Als je oude koffie gebruikt zeikt het er ook door heen.Hoe oud zijn de zelf gebrande bonen?
6goedendag koffie liefhebbers,
Ik ben Pier uit Den Haag met een paar passies waaronder een heerlijk espresso bereiden.
Ik ben ooit een korte tijd wijnboer in Frankrijk geweest, dus goed eten en drinken vind ik een belangrijk iets in mijn leven
(maar ook delta/parapentevliegen, snowboarden, muziek maken).
Ik had al een jaar of 30 een dombobar van Vibiemme en ik brand mijn eigen (kwaliteits) bonen; eerst met een eenvoudige brander, maar het laatste jaar met een Hottop met een laptopje. Nooit meer gebrande bonen uit een pakje...
Wat de Vibiemme betreft:
Toen ik eenmaal een koffie nam van een Cremina was ik verkocht ; zo veel meer smaaktonen dan de Vibiemme. Een Cremina gekocht; tweedehands want de nieuwprijs van zo'n apparaat is niet leuk meer.
Ik drink nauwelijks meer alcohol ( de huidige wijn zit vol met smaakmakertjes dat het voor mij als oud wijnboer niet meer lekker is) vandaar dat een kwaliteits espresso maken zo waardevol is.
Ik heb het idee dat ik pas bij het begin van de leercurve van een Cremina ben. Dus kom met suggesties svp.
Even op een paar reacties reageren :
Ik heb een forte' en is ingesteld op 1 F dat is fijn want het fijnste is 1A.(bvds)
bonen zijn 3 tot max 10 dagen oud
Ik haal dus geen 6 Bar, dus ik vraag me af of mijn machine een service beurt nodig heeft (ruben)
Ik ben Pier uit Den Haag met een paar passies waaronder een heerlijk espresso bereiden.
Ik ben ooit een korte tijd wijnboer in Frankrijk geweest, dus goed eten en drinken vind ik een belangrijk iets in mijn leven
(maar ook delta/parapentevliegen, snowboarden, muziek maken).
Ik had al een jaar of 30 een dombobar van Vibiemme en ik brand mijn eigen (kwaliteits) bonen; eerst met een eenvoudige brander, maar het laatste jaar met een Hottop met een laptopje. Nooit meer gebrande bonen uit een pakje...
Wat de Vibiemme betreft:
Toen ik eenmaal een koffie nam van een Cremina was ik verkocht ; zo veel meer smaaktonen dan de Vibiemme. Een Cremina gekocht; tweedehands want de nieuwprijs van zo'n apparaat is niet leuk meer.
Ik drink nauwelijks meer alcohol ( de huidige wijn zit vol met smaakmakertjes dat het voor mij als oud wijnboer niet meer lekker is) vandaar dat een kwaliteits espresso maken zo waardevol is.
Ik heb het idee dat ik pas bij het begin van de leercurve van een Cremina ben. Dus kom met suggesties svp.
Even op een paar reacties reageren :
Ik heb een forte' en is ingesteld op 1 F dat is fijn want het fijnste is 1A.(bvds)
bonen zijn 3 tot max 10 dagen oud
Ik haal dus geen 6 Bar, dus ik vraag me af of mijn machine een service beurt nodig heeft (ruben)
7Hoi Pier,
Nog een aantal vragen:
Hoeveel koffie gebruik je in de portafilter? Ik gebruikte altijd rond de 15,5 gram.
Hoe lang doe je de preinfusie?
Hoe lang staat hij al aan?
Wat is de temperatuur op de groepshoofd?
Voor de zekerheid, de manometer werkt wel goed?
Nog een aantal vragen:
Hoeveel koffie gebruik je in de portafilter? Ik gebruikte altijd rond de 15,5 gram.
Hoe lang doe je de preinfusie?
Hoe lang staat hij al aan?
Wat is de temperatuur op de groepshoofd?
Voor de zekerheid, de manometer werkt wel goed?
Laatst gewijzigd door Ruben- op ma 22 aug 2022, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
8Je zou ook eens andere bonen kunnen proberen, wel van en kwaliteits-brander, maar daarvan zijn er intussen wel een aantal.
Is de doorloop dan meer naar wens? Dan ligt het misschien aan jouw manier van branden.
Kan ook nog te maken hebben met details als de vraag of je het maalsel roert, hoe je het precies doet met dosering, of het douchescherm helemaal schoon en in orde is of dat de puck in de war wordt gespoten aan het begin van de pre-infusie...
Foto's en filmpje van je hele routine kunnen helpen.
Is de doorloop dan meer naar wens? Dan ligt het misschien aan jouw manier van branden.
Kan ook nog te maken hebben met details als de vraag of je het maalsel roert, hoe je het precies doet met dosering, of het douchescherm helemaal schoon en in orde is of dat de puck in de war wordt gespoten aan het begin van de pre-infusie...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
9Er zijn zoveel variabelenfransg schreef: ma 22 aug 2022, 10:00 Je zou ook eens andere bonen kunnen proberen, wel van en kwaliteits-brander, maar daarvan zijn er intussen wel een aantal.

10Een Forte maler zegt mij niks.1F derhalve ook niet. Maar een molen met "standen" wordt ik een beetje onrustig van.
Dat van smaakmakers in wijn vind ik apart. Is er geen wijn meer te krijgen die 100% uit gefermenteerd druivensap bestaat?
De Cremina is de enige machine waar ik echt nooit issues mee gehad heb. Altijd heerlijke shots.
Dit was geloof ik het eerste shot met mijn laatstev Cremina gelijk raak.
Ik gooi het op je maler. Denk dat je het daar moet zoeken.Als je ggen druk kunt opbouwen en het zou aan demachine liggen zou hij boven de seal moeten lekken en dat zie je.
Maler dus.
Dat van smaakmakers in wijn vind ik apart. Is er geen wijn meer te krijgen die 100% uit gefermenteerd druivensap bestaat?
De Cremina is de enige machine waar ik echt nooit issues mee gehad heb. Altijd heerlijke shots.
Dit was geloof ik het eerste shot met mijn laatstev Cremina gelijk raak.
Ik gooi het op je maler. Denk dat je het daar moet zoeken.Als je ggen druk kunt opbouwen en het zou aan demachine liggen zou hij boven de seal moeten lekken en dat zie je.
Maler dus.
Laatst gewijzigd door cremalover op ma 22 aug 2022, 12:24, 4 keer totaal gewijzigd.