(VERKOCHT) Mahlkonig ‘Fortified’ Vario Home - nieuw model - Alicorn alignment

1
Beste allen, hierbij zet ik mijn Malhonig (Baratza) Vario Home in de aanbieding. Het betreft hier het nieuwe model met bouwjaar 2016, waaraan ik de nodige upgrades/verbeteringen heb doorgevoerd:

- Allereerst heb ik aan deze Vario de ‘Fortification-upgrades’ uitgevoerd. De maalkamer en de houder van de bovenste maalschijf zijn vervangen voor de metalen onderdelen van de (veel duurdere) Baratza Forte, waarmee het binnenwerk van deze machine praktisch gelijk is aan de Forte.

- Daarnaast heb ik de zogenaamde ‘Alicorn alignment’ mod uitgevoerd. Door een juiste positionering van het binnenwerk in de machine zijn beide maalschijven nagenoeg volledig parallel tegenover elkaar gezet, waardoor de consistentie van het koffiemaalsel enorm is toegenomen. Men zegt dat de kwaliteit van de gemaalde koffie kan zich daardoor meten met enkele van de echte ‘grote jongens’ in koffiemolenland.

- Tot slot is zeer recent (<1 maand geleden) de motorriem en de ‘belt pulley’ (tandwielelement dat aan de bovenkant van de motor is bevestigd) vervangen. Dit zijn bekende onderdelen die nog wel eens willen slijten bij deze machines, hij is hiermee voorlopig weer toekomstproof.

Desgewenst kan ik ook nog de bekende ‘flapper mod’ uitvoeren, waarmee de retentie drastisch afneemt. Omdat dit ook zorgt voor wat meer statische koffie (in het rond vliegende korreltjes), heb ik zelf deze mod niet in het dagelijks gebruik uitgevoerd.

Wat algemene info over de Mahlkonig/Baratza Vario: 54mm keramische maalschijven, 10 macro en 23 microinstellingen, voor een totaal van 230 maalinstellingen. Maaltijd op 0,1 seconde nauwkeurig in te stellen, maalsnelheid is ongeveer 1,5 gram per seconde.

De molen wordt geleverd met originele houder voor de portafilter, opvangbak voor filterkoffie en een stukje gereedschap om de bovenste maalschijf mee te verwijderen. De molen zelf is uiterlijk in meer dan prima staat. Je zult ongetwijfeld wat kleine gebruikssporen vinden, wat gezien het bouwjaar ook begrijpelijk is.

Hij gaat op Marktplaats voor 330 euro, een forumlid mag hem voor 295 hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding