Onlangs de SCA Foundation cursus gedaan (waar ik later nog een mooie review over zal typen). Nu wil ik thuis natuurlijk gaan oefenen en genieten van mijn beginnerskennis, waarmee ik vast al 10x lekkerdere koffie kan zetten dan dat water wat je krijgt bij menig cafe.
enfin..
Bij Guus stond een Delonghi machine van 800 en 1200 euro (single boiler en dual boiler). Dat vind ik een mooie categorie om thuis te oefenen op het cappuccino maken.
Nu lees ik hier dat SAGE nogal uitgekotst wordt, echter, als ik filmpjes, instagram etc opzoek van Barista's dan zie ik juist vaak dat ze thuis een Sage hebben staan. @amsterdani , Hoffman etc.
En die zijn prima te spreken over de machines.
Bij mij komt echter vraag... als niet Sage, Breville, Delonghi.... wat dan wel?
Re: Wat dan wel...
2Nahja uitgekotst niet, maar als je budget 1200 euro is dan kun je gewoon veeeeeeeel beter krijgen dan dat 'plastic fantastic' spul. Begrijp me niet verkeerd, ik begon er ook mee. Tot ik na 3 maanden toch overging op een Lelit MaraX omdat het me erg beperkte. Ik denk dat jij hetzelfde zult hebben als je al wat kennis hebt.
Overigens zegt James vaak dat hij thuis geen espresso zet. In zijn studio zal hij vast óók een Sage hebben staan, naast al het andere.
Overigens zegt James vaak dat hij thuis geen espresso zet. In zijn studio zal hij vast óók een Sage hebben staan, naast al het andere.
Vectis / Lagom 01
3THanks!
nu is 1200 wel meteen de bovengrens van mijn budget. Ik vind nu 800 veel beter klinken haha
nu is 1200 wel meteen de bovengrens van mijn budget. Ik vind nu 800 veel beter klinken haha
4Ik ben ook ooit begonnen met een Sage, om te snuiven. Mijn advies als je in dat stadium zit en je ertoe voelt aangetrokken: koop een goede tweedehandse:
- Meeste machines zijn meestal relatief kort gebruikt,
- Initiele investering ligt fors lager en je kunt hem later voor een beperkt verlies doorverkopen,
Als je het meteen goed wilt doen dan hier goed de tweedehandsjes op het forum in de gaten houden. Als ik het NU mag zeggen dan had ik persoonlijk liever direct een pistonmachine als eerste stap gekocht. Denk ook aan de maler, die is een fors deel van de kwaliteit - boze tongen beweren dat de maler HET belangrijkste is.
- Meeste machines zijn meestal relatief kort gebruikt,
- Initiele investering ligt fors lager en je kunt hem later voor een beperkt verlies doorverkopen,
Als je het meteen goed wilt doen dan hier goed de tweedehandsjes op het forum in de gaten houden. Als ik het NU mag zeggen dan had ik persoonlijk liever direct een pistonmachine als eerste stap gekocht. Denk ook aan de maler, die is een fors deel van de kwaliteit - boze tongen beweren dat de maler HET belangrijkste is.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
5Mijn eerste was een enigszins bejaarde Vibiemme Domobar single boiler. Het eerste jaar knalde de filterhouder er regelmatig uit. Tijdens een beurten kwam men erachter dat de houder wel bij een E61 hoorde maar geen Vibiemme was. Ik moest de filterhouder altijd met kracht tegenhouden om te voorkomen dat hij eruit zou knallen!!
Moraal van dit verhaal: koop geen Domobar met de verkeerde filterhouder als eerste machine.
Maar wat dan wel….
Moraal van dit verhaal: koop geen Domobar met de verkeerde filterhouder als eerste machine.
Maar wat dan wel….
6Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties. Je hebt een leuk budget om mee te werken. Daar kun je prima een tweedehands maler en halfautomaat voor kopen waar je veel langer plezier van gaat hebben dan een Delonghi of Sage.
In mijn zoektocht ben ik ooit begonnen met een Philips Grind en Brew koffiezetapparaat. Vervolgens een cafetiere met een hakselaar maler (ja echt), daarna kwam er een Delonghi volautomaat waarna ik mijn eerste echt halfautomaat kocht (Gaggia Classic) met een Macap maler. Na een jaar kon ik daar niet meer mee uit de voeten en heb ik een Lelit Bianca en G-iota maler gehaald. Als ik toen had geweten wat ik nu weet had ik veel van die tussenstappen overgeslagen.
Bedenk vooraf wel even goed wat je voor koffie wil gaan zetten. Wil je enkel espresso zetten of ook geregeld melkdranken?
Op het forum hier staat een leuke maler te koop waar je uitstekend mee uit de voeten kunt de komende jaren. Op MP worden vaak ook sets aangeboden van espressomachine en maler.
In mijn zoektocht ben ik ooit begonnen met een Philips Grind en Brew koffiezetapparaat. Vervolgens een cafetiere met een hakselaar maler (ja echt), daarna kwam er een Delonghi volautomaat waarna ik mijn eerste echt halfautomaat kocht (Gaggia Classic) met een Macap maler. Na een jaar kon ik daar niet meer mee uit de voeten en heb ik een Lelit Bianca en G-iota maler gehaald. Als ik toen had geweten wat ik nu weet had ik veel van die tussenstappen overgeslagen.
Bedenk vooraf wel even goed wat je voor koffie wil gaan zetten. Wil je enkel espresso zetten of ook geregeld melkdranken?
Op het forum hier staat een leuke maler te koop waar je uitstekend mee uit de voeten kunt de komende jaren. Op MP worden vaak ook sets aangeboden van espressomachine en maler.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2
7Ik zou met dat budget voor zoiets gaan:
https://link.marktplaats.nl/m1885025087
Kun je een heeeule tijd mee vooruit.
Staat wel aan de andere kant van het land voor je, zie ik nu. Nou ja, ter inspiratie dan
https://link.marktplaats.nl/m1885025087
Kun je een heeeule tijd mee vooruit.
Staat wel aan de andere kant van het land voor je, zie ik nu. Nou ja, ter inspiratie dan

La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S
8Ik begreep dat ECM ook een goed merk is. Die zie ik voor 600-800 voorbij komen. En dan de Eureka maler erbij.
9Ik heb zowel een ECM Giotto als een Rocket Giotto gehad, van de twee was Rocket zo stabiel als een huis, de ECM had flushes nodig om in de buurt van een goede temperatuur te komen. Tussen die twee merken zou ik telkenmale voor de Rocket kiezen. Maar de gelinkte set is een beest van een combinatie, daar kun je toch weer flink wat jaren mee door. Zowel de Eureka molen & de Rocket zijn beide uitmuntende machines.jaimiepeeters schreef: ma 12 sep 2022, 21:46 Ik begreep dat ECM ook een goed merk is. Die zie ik voor 600-800 voorbij komen. En dan de Eureka maler erbij.
10Is het ook. Liefst een beetje goed onderhouden, uiteraard.
Let wel, ECM giotto en cellini zijn oudere modellen, van voor 2007 als ik het goed heb. Dat is Rocket geworden. Mijn Rocket cellini komt uit 2008 en is dus van vlak na die naamswijziging.
Recentere machines met de naam ECM Manufacture hebben andere modelnamen en een duurdere prijsklasse.
Die appartemento (die ik linkte) is overigens de opvolger van de cellini.
Ik ben blij met mijn cellini, maar als je voor 200 euro meer (600 voor een ecm + 400 voor de maler, en dan heb ik het nog niet over evt. achterstallig onderhoud) meer een veel nieuwer apparaat kunt kopen, zou ik dat doen.
PS: forumgenoten, als ik onzin uitkraam, dan corrigeer je me maar
Let wel, ECM giotto en cellini zijn oudere modellen, van voor 2007 als ik het goed heb. Dat is Rocket geworden. Mijn Rocket cellini komt uit 2008 en is dus van vlak na die naamswijziging.
Recentere machines met de naam ECM Manufacture hebben andere modelnamen en een duurdere prijsklasse.
Die appartemento (die ik linkte) is overigens de opvolger van de cellini.
Ik ben blij met mijn cellini, maar als je voor 200 euro meer (600 voor een ecm + 400 voor de maler, en dan heb ik het nog niet over evt. achterstallig onderhoud) meer een veel nieuwer apparaat kunt kopen, zou ik dat doen.
PS: forumgenoten, als ik onzin uitkraam, dan corrigeer je me maar

La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S