Vraagje

1
Meteen maar met een vraag beginnen :)
Op het ogenblik hebben we een Nespresso apparaat staan, voordeel van deze machine is dat je snel een kopje koffie hebt.
De kinderen gebruiken hem ook regelmatig en maken er dan ijskoffie van, 1 druk op de knop en ze hebben koffie.
Ik vind de smaak echter niet altijd even lekker.
Heb een tijdje geleden een moka potje gekocht maar de koffie die daaruit komt is wel erg sterk, te sterk voor mij.
Met warme melk erbij is het te doen maar anders echt te sterk.

Ben nu dus aan het oriënteren naar de verschillende mogelijkheden, maar de keuze is reuze.
French press, pour over, automatisch apparaat, ik weet het even niet meer.
Ik heb geen honderden euro`s om een heel duur automatisch apparaat te kopen maar wil wel genieten van een lekker bakkie koffie
En ja, wat is lekker ?
Dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Voor mij is lekker niet al te sterk, ben bv geen espresso drinker.
Als ik aan een zak bonen ruik vind ik dat zo lekker ruiken, die geur wil ik proeven.

Wat zou jullie advies zijn ?
En wat is het verschil in smaak bij de diverse mogelijkheden ?

Alvast bedankt

Re: Vraagje

3
Hoi Eagle, als ik je verhaal zo lees, lijk je niet ontevreden met je nespresso apparaat. Alleen de koffie die eruit komt bevalt niet zo goed.

Alles begint met goede bonen. Dus koop van die herbruikbare nespresso cupjes die je zelf kunt vullen en laat je bij een koffiewinkel of branderij adviseren over een lekkere verse koffie. En laat de bonen malen. Ik denk dat dit al een heel verschil maakt.

Het kan natuurlijk allemaal veel beter maar dan gaat het (veel) geld kosten.

Ik ben benieuwd wat je hiermee gaat doen!

4
Hoi Eagle,
Het advies van OmeCo is een heel goed advies.
Bij ons thuis hebben we het ook geprobeerd om met z'n tweeën met één machine te werken, maar de mate van moeite willen doen voor een bakkie en wat we lekker vinden verschillen te veel, dus zijn het er twee (nou ja, drie) geworden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

5
Wat OmeCo zeg is inderdaad erg goed.

Alternatief is wellicht een Aeropress, handmaler en verse bonen. Maar dat kost per koffie wel meer tijd. Voordeel is dat je met een PuckPuck ook ijskoffie kunt zetten in *ahem* iets van een half uur- 3 kwartier. Dus de eis [snel] vervalt met de Aeropress.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

6
omeCo schreef: ma 03 okt 2022, 12:53 Alles begint met goede bonen. Dus koop van die herbruikbare nespresso cupjes die je zelf kunt vullen en laat je bij een koffiewinkel of branderij adviseren over een lekkere verse koffie. En laat de bonen malen. Ik denk dat dit al een heel verschil maakt.
Zoals deze:
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... o-capsules
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

7
Klinkt misschien als vloeken in de kerk maar de Hema heeft vaak verse koffiecupjes. Dat kun je zien aan de tht datum, kies de meest verse/lang houdbare. Van alle cupjes die ik ooit gedronken heb komen die er goed uit met een reebruin crema.

Dit beoordeel ik uiteraard met andere cupjes ernaast, niet in vergelijk met mijn Londinium / Niche en vers gebande koffiebonen!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Als ik je iets aan mag raden probeer eens een verse licht gebrande boon tot net over de eerste Crack, die kun je bij verschillende branders kopen.licht gebrande boon is wat minder sterk vandaar
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

9
Bedankt voor de reacties.
De hervulbare cupjes en de Hema cupjes is een goede tip, ga ik eens proberen.
Snel is voor mij persoonlijk niet echt een eis, natuurlijk is het makkelijk als ik niet veel tijd heb maar rustig koffie zetten vind ik ook wel fijn, vandaar dat ik het mokapotje had gekocht.
Ik zal die eens proberen met een lichtere boon.
Misschien is hij dan beter te drinken voor mij.
Anders maar eens verdiepen in de french press en de Hario V60
Heb nog niet echt terug gevonden wat het verschil in smaak is

10
Voor dat mokapotje, google eens op hoe je daar goed koffie mee zet, dat is best nog wel een dingetje. Zijn zat filmpjes over te vinden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.