Hallo,
Ik heb nu een Jura volautomaat staan maar wil een upgrade maken, ik maak alleen cappuccino's maar de melk maak ik altijd met een losse melk opschuimer.
Gezien de beperkte ruimte moet het wel een machine zijn met geintrigeerde maler.
Zit er veel verschil in de merken die machines met maler aanbieden zo ja welke heeft dan de beste maler, dat lijkt me dan een belangrijke afweging. Mag ook een goed 2e hands zijn, budget tot rond de €1000.
Alvast bedankt
Re: Welke half automaat met maler?
2Als je plaats hebt voor een Sage met geïntegreerde maler of Lelit Anita, dan heb je ook plaats voor een smallere espressomachine, zoals de Quick Mill 820, Rancilio Silva, Profitec Go of ECM Puristika met daarnaast een Eureka molen. Misschien iets boven uw budget, maar heb je tenminste een goede basis (maler + machine).
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064
3Ik zou ook voor Profitec Go met een Eureka maler gaan!RigolleM schreef:Als je plaats hebt voor een Sage met geïntegreerde maler of Lelit Anita, dan heb je ook plaats voor een smallere espressomachine, zoals de Quick Mill 820, Rancilio Silva, Profitec Go of ECM Puristika met daarnaast een Eureka molen. Misschien iets boven uw budget, maar heb je tenminste een goede basis (maler + machine).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
4Je wilt een upgrade, komt van een Jura. Waarom denk je dat je het leuk vindt om alles handmatig te doen? Wat doe jij nu om een lekkere koffie te drinken? Als je hier antwoord op geeft kunnen wij inschatten of je wel de juiste keuze maakt.Ramrod schreef:Hallo,
Ik heb nu een Jura volautomaat staan maar wil een upgrade maken, ik maak alleen cappuccino's maar de melk maak ik altijd met een losse melk opschuimer.
Gezien de beperkte ruimte moet het wel een machine zijn met geintrigeerde maler.
Zit er veel verschil in de merken die machines met maler aanbieden zo ja welke heeft dan de beste maler, dat lijkt me dan een belangrijke afweging. Mag ook een goed 2e hands zijn, budget tot rond de €1000.
Alvast bedankt
Je zal namelijk niet de 1e zijn die het manueel koffie brouwen niks vindt en daarachter komt na aanschaf van allerlei apparatuur. Boven alles moet je het leuk vinden en de uitdaging aan willen gaan. Een echt lekkere kop koffie zetten is niet moelijk maar je moet je wel even verdiepen in de materie en dan wat oefenen. Dat kost tijd en goede koffie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5Wellicht handig ook om te weten dat de ingebouwde molens nooit van hele goede kwaliteit zijn, terwijl de molen juist het belangrijkste mechanische onderdeel is (na de boon dus). Het is niet per se slecht, maar zal het nooit halen bij bijvoorbeeld een eureka.
Hier zal je dus vooral het advies krijgen om 2 losse apparaten neer te zetten
Volgens mij gebruiken ze (quickmill, sage, lelit, etc) allemaal vrijwel dezelfde soort molen, dus dat loopt niet zoveel uiteen.
Wel zou ik op het gebied van algehele bouwkwaliteit en betrouwbaarheid kijken naar een (tweedehands) quickmill 2835 of 3035, als je echt een ingebouwde molen wil.
Hier zal je dus vooral het advies krijgen om 2 losse apparaten neer te zetten

Volgens mij gebruiken ze (quickmill, sage, lelit, etc) allemaal vrijwel dezelfde soort molen, dus dat loopt niet zoveel uiteen.
Wel zou ik op het gebied van algehele bouwkwaliteit en betrouwbaarheid kijken naar een (tweedehands) quickmill 2835 of 3035, als je echt een ingebouwde molen wil.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S
6Daar kan nog aan toegevoegd worden dat de zetgroep van een espressoapparaat warm moet zijn en de koffiebonen in de hopper liefst niet.Verenjano schreef: zo 23 okt 2022, 10:08 Wellicht handig ook om te weten dat de ingebouwde molens nooit van hele goede kwaliteit zijn, terwijl de molen juist het belangrijkste mechanische onderdeel is (na de boon dus).
7Hallo,
Dank voor alle adviezen.
Voor de Jura heb ik wel een losse machine met een eureka maler gehad, te veel gedoe en te vaak troep op het aanrecht en ik ben niet zo,n purist dat ik alle zuurtjes, chocolade smaken en zo proef , ik drink ook altijd cappuccino met suiker
, Voor mij is een goede cappuccino vol en rond van smaak alle andere "bij smaken" proef ik echt niet, mijn smaak papillen zijn niet te goed ontwikkeld blijkbaar.
Om naar een middenweg te zoeken dacht ik bij een halfautomaat uit te komen, ik weet dat een losse molen een beter resultaat kan geven maar wil echt naar 1 apparaat toe, mits het een upgrade van de Jura E8 is .
Zat zelf aan een Quickmill 3035 te denken.
Dank voor alle adviezen.
Voor de Jura heb ik wel een losse machine met een eureka maler gehad, te veel gedoe en te vaak troep op het aanrecht en ik ben niet zo,n purist dat ik alle zuurtjes, chocolade smaken en zo proef , ik drink ook altijd cappuccino met suiker

Om naar een middenweg te zoeken dacht ik bij een halfautomaat uit te komen, ik weet dat een losse molen een beter resultaat kan geven maar wil echt naar 1 apparaat toe, mits het een upgrade van de Jura E8 is .
Zat zelf aan een Quickmill 3035 te denken.
8De Jura Giga 10 lijkt mij een upgrade van de Jura E8Ramrod schreef: ma 24 okt 2022, 16:47 wil echt naar 1 apparaat toe, mits het een upgrade van de Jura E8 is .
https://nl.jura.com/nl/voor-thuis/koffi ... k-EA-15478
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
10Deze week nog eens wat nagedacht en gelezen.
Als ik naar een losse maler met espresso apparaat zou gaan welke espresso machine zou voor mij dan geschikt zijn.
Zelf neig ik naar zo simpel mogelijk en voor NU niet al te veel instelling, mocht ik daar wel behoefte aan krijgen dan is dat een volgende stap. Voor nu liever een machine die fabriek af zeer goed is afgesteld qua water tempstuur en druk. Snelle opwarm tijd zeer gewenst.Chroom heeft ook een Pre
Met een melk stoomfunctie ga ik niets doen, ik drink max 3x per dag een kopje en ben de enige gebruiker.Zijn er überhaupt espresso machines zonder stoompijpje.
Hoor graag jullie adviezen , prijs nieuw tot €800
Als ik naar een losse maler met espresso apparaat zou gaan welke espresso machine zou voor mij dan geschikt zijn.
Zelf neig ik naar zo simpel mogelijk en voor NU niet al te veel instelling, mocht ik daar wel behoefte aan krijgen dan is dat een volgende stap. Voor nu liever een machine die fabriek af zeer goed is afgesteld qua water tempstuur en druk. Snelle opwarm tijd zeer gewenst.Chroom heeft ook een Pre
Met een melk stoomfunctie ga ik niets doen, ik drink max 3x per dag een kopje en ben de enige gebruiker.Zijn er überhaupt espresso machines zonder stoompijpje.
Hoor graag jullie adviezen , prijs nieuw tot €800
Laatst gewijzigd door Ramrod op za 29 okt 2022, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.