Te koop gevraagd, tamper 58,5 mm

1
Wie heeft er een tamper met een doorsnee van 58,5 en wil deze voor een leuke prijs verkopen. Ik heb nu een tamper van 58,4 (Motta competition) welke nog steeds niet aansluit in mijn IMS 18 gram basket. Ik kan mijn huidige tamper helaas niet retourneren... Wellicht dat er nog iemand is die een exemplaar geeft liggen en hier vanaf wil :)

Re: Te koop gevraagd, tamper 58,5 mm

3
HanR schreef: di 08 nov 2022, 23:23 Ik heb IMS tamper, maar voor de zekerheid pas ik die even in een IMS bakje.
Gebruik zelf 58mm of 58,3mm in een ridged IMS bakje.
Iets ruimte bevalt goed.
Te ruimte passing zuigt, is mijn ervaring.
Met mijn 58,3 zie ik toch een rand die niet wordt getampt. Kan me voorstellen dat het water daar sneller doorheen loopt? Mocht je je IMS (58,5) tamper willen verkopen, let me know.

Afbeelding

4
Nee, daar proef en merk je niks van dat kleine randje. Je drukt de puck aan in een bakje, dat randje wat je ziet zit aan de bovenzijde, alles eronder is sowieso geperst tegen de zij en onderkant van het bakje. Anders zou je de koffie ook niet kunnen samen persen zonder bakje.
Belangrijk is een goede verdeling middels rdt en recht tampen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
Frup schreef: wo 09 nov 2022, 08:36 Hier is een aardig vergelijkend onderzoekje dat o.a. aantoont dat de extractie verschillen tussen tampers niet zomaar aan de maat kunnen worden toegerekend. Voor wat het waard is, want enigszins gedateerd.
http://socraticcoffee.com/2015/08/compa ... er-on-tds/
Wat een uitgebreid onderzoek, ik ga het even lezen! Thanks!

Aan de bovenstaande reacties te lezen is mijn huidige tamper goed. Toch zie ik een verschil in de puck bij de uiterste rand. Vandaar dat ik dacht dat het wel invloed kon hebben, die iets te kleine tamper.

8
Mijn ervaring met IMS ridgeless mandjes en een 58,5mm tamper is bijzonder goed. De LM/VST mandjes, daar trek je een vacuum na het tampen. Dat uit zich dat de puck omhoog komt, je ziet de puck wat omhoog staan met een kleine opening tussen koffie en mandje. Voor die mandjes gebruik ik mijn 58mm van Reg Barber.

9
gilleko B. schreef:Mijn ervaring met IMS ridgeless mandjes en een 58,5mm tamper is bijzonder goed. De LM/VST mandjes, daar trek je een vacuum na het tampen. Dat uit zich dat de puck omhoog komt, je ziet de puck wat omhoog staan met een kleine opening tussen koffie en mandje. Voor die mandjes gebruik ik mijn 58mm van Reg Barber.

Afbeelding
Draaiend uit het filterbakje halen zou de vacuüm moeten oplossen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Randy schreef:
Frup schreef: wo 09 nov 2022, 08:36 Hier is een aardig vergelijkend onderzoekje dat o.a. aantoont dat de extractie verschillen tussen tampers niet zomaar aan de maat kunnen worden toegerekend. Voor wat het waard is, want enigszins gedateerd.
http://socraticcoffee.com/2015/08/compa ... er-on-tds/
Wat een uitgebreid onderzoek, ik ga het even lezen! Thanks!

Aan de bovenstaande reacties te lezen is mijn huidige tamper goed. Toch zie ik een verschil in de puck bij de uiterste rand. Vandaar dat ik dacht dat het wel invloed kon hebben, die iets te kleine tamper.
Je ziet een verschil maar dat kan niet aan dat randje van 0,1 mm liggen.

Tikje mag ook gewoon tegen de filterdrager, dan valt het randje om. Daarna nog even tampen.