Wat moet ik kopen???

1
Hallo allemaal,

Elke ochtend sta ik op en maak ik een lekker bakje cappuccino met mijn percolator. Vers gemalen koffie, soja melk, heerlijk.

Ik ben recent begonnen met mijn zoektocht naar een mooi espresso apparaat. Ik zag op bol.com een aanbieding voor de solis compact maar hier moet je de hoeveelheid maling aanpassen door de knop ingedrukt te houden en er zit dan ook gewoon een best wel slechte molen in dus heb toch besloten dat ik iets beters wil.

Ik ben een groot fan van 2e hands spullen om die weer nieuw leven in te blazen maar dat is toch best wel een zoektocht met duizend-en-een mogelijkheden.

Qua espresso apparaat zit ik nu te denken aan een QuickMill 820 of 810. Vanwege het thermoblock en het feit dat je die goed kunt laten repareren. Maar ik sta open voor andere suggesties. Ik drink cappuccino in de ochtend dus met een goed stoompijpje.

Dan de koffiemaler… Ik zoek iets wat ik in kan stellen qua maalgraad en hoeveelheid per keer zodat ik ‘s ochtends m’n piston eronder kan hangen en op een knopje kan duwen en de juiste hoeveelheid krijg.

Mijn budget is tussen de 400-600 euro maar het liefst rond de 400 aangezien ik een beginnend fanatiekeling ben en m’n geld liever een beetje op zak hou voor eventuele reparaties.

Ik heb al een aantal blogs hierover gelezen op dit forum en ik word heel vrolijk van het enthousiasme van de leden en de bereidheid elkaar te helpen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Wat moet ik kopen???

2
QM 810 is voor ESE servings, dus dan moet je er een ombouwsetje bij kopen. Ik zou eerder een mooie 820 zoeken. Op MP staat er al een voor 225.

Dan kun je er net een nieuwe eureka mignon specialita bij regelen. Tweedehands zijn ze niet veel goedkoper dan nieuw.

Of: er staat hier op het forum ook nog een heule dikke maler die binnen je budget past: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=12549

Kun je wel even mee vooruit.

Succes!
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

3
Ah ja goeie! Ik wilde nog uitzoeken hoe dat zat.
De koffiemolen op het forum ziet er inderdaad fantastisch uit, dankjewel!

Qua espresso apparaat, wat vinden jullie van de keuze voor de QuickMill? Goede keuze of kan ik beter naar een ander apparaat kijken?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

4
Lijkt me een prima keuze. Ik heb nog nooit iemand negatief over quickmill gehoord, hele degelijke machines :)

Voor jouw budget lijkt het me ook een voor de hand liggende keuze. Eventueel zou je een tweedehands la Pavoni kunnen overwegen, maar dat is wel een hele andere ervaring. Als je 1-2 cappuccino’s per keer maakt, is dat wel goed te doen.

Spaar door en je kunt naar een tweedehands E61 machine kijken, maar die zal wat ouder zijn en wellicht wat achterstallig onderhoud nodig hebben.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

6
Melk opschuimen met een Quickmill kan. Maar daar is ook alles mee gezegd.

Als je een Pavoni koopt, is een pro natuurlijk ideaal. In ieder geval gaat melk opschuimen stukken makkelijker dan met een Quickmill.

In het geval van een Quickmill, één met de nieuwe zware filterdrager.

7
Melk opschuimen met zo'n quick mill is inderdaad niet alles. Maar voor mij persoonlijk laat een pavoni ook heel wat te wensen over qua schuimen. Als eerste machine is een Pavoni denk ik ook niet de makkelijkste om alles goed te krijgen. Ik zou dan zoals anderen aangeven toch kijken naar een E61 machine of iets vergelijkbaars. Een oudere is prima te doen, mits (aantoonbaar) goed onderhouden. Kijk eens naar een Bezzera BZ07, 09, of 10. Die kun je soms voor een hele nette prijs kopen. Kost meer dan een Pavoni of Quick Mill, maar als je koffieliefhebber bent en al enige tijd met regelmaat met je percolator aan de gang bent ga je het waarschijnlijk alleen maar leuk vinden en zul je er geen spijt van krijgen.

Als je niet te veel geld wilt uitgeven kun je ook eens naar Sage kijken, al ben ik zelf (en de meesten met mij hier) niet zo gek op dat merk. Je zult er wel degelijke koffie (en melk) uit halen. Verder zijn er ook de Rancilio Silvia en Gaggia Classic, dat zijn prima machines, mits goed onderhouden. Zeker als je graag later zelf het een en ander wilt upgraden zijn die twee goede keuzes. Zelf zou ik denk ik voor de Bezzera gaan in jouw geval.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

8
Ik heb 20 jaar met een QuickMill mijn espresso gezet. Eerst met gemalen koffie van Simon Levelt en later met een goedkope molen en bonen van de lokale brander (Hilversum) en weer later van de beter branders. Mijn espresso ging er steeds een stap mee vooruit. Laatste fase met de QuickMill was die met de Mini Mazzer molen. Ik maakte er echt een bakkie mee die ik goed vond. Daarna naar de La Pavoni over gestapt (nu bijna drie jaar) en een Rancilio Silvia (nu bijna 2 jaar), getuned door Peter de Goede.
Ik wil maar zeggen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

9
Hey allemaal, bedankt voor alle reacties!

In de posts hierboven wordt het duidelijk dat de melkschuimer van de QuickMill niet fantastisch is. Dit is voor mij wel belangrijk aangezien ik eigenlijk altijd cappuccino drink op een enkele keer na. Daarnaast werd aangegeven dat de Pavoni niet bepaalt de makkelijkste machine is. Ik ben nog een beginner dus laat ik het mezelf niet al te moeilijk maken voor een eerste espresso apparaat. Dan maar wat duurder ;-)
maurice1 schreef: za 10 dec 2022, 17:07 Kijk eens naar een Bezzera BZ07, 09, of 10. Die kun je soms voor een hele nette prijs kopen.

Ik heb even rondgekeken en die Bezzera ziet er wel echt heel mooi uit (ik ben dan wel het type die dan overgehaald wordt: "als ik het doe, dan doe ik het goed.")
maurice1 schreef: za 10 dec 2022, 17:07 Verder zijn er ook de Rancilio Silvia en Gaggia Classic, dat zijn prima machines, mits goed onderhouden. Zeker als je graag later zelf het een en ander wilt upgraden zijn die twee goede keuzes. Zelf zou ik denk ik voor de Bezzera gaan in jouw geval.

Ik was redelijk overtuigd dat ik dan de Bezzera zou nemen tot ik op MP de Gaggia Classic tegenkwam, geheel gereviseerd en eventueel met upgrades.
Gaggia Classic link MP

Ik vraag me nu af hoe de Gaggia zich dan verhoudt tot een Bezzera (evt met updates). Ik zat dan te denken om een nieuwe messing sproeikopadapterschijf erop te zetten, nieuwe pomp en een nieuw stoompijpje. Een PID Thermostaat lijkt mij wat overdreven tenzij jullie zeggen dat dit wel echt een toegevoegde waarde is?

Ik heb nog steeds een beetje het gevoel dat ik door de bomen het bos niet goed kan zien en helemaal omdat ik natuurlijk in het 2e hands circuit zoek moeite heb met de juiste informatie naar boven halen.

Waar ik zeker van ben: Ik wil een goed espresso apparaat waarmee ik (zodra hij goed is afgesteld) 's ochtends met enig gemak een goede cappuccino kan maken en een espresso voor mijn vriendin en eventueel een 2e cappuccino in de ochtend om goed wakker te worden.
(voor mij is bonen malen, afwegen, stampen, aanzetten, melk schuimen, latte art: met enig gemak)

Daarvoor ben ik trouwens ook nog steeds op zoek naar een goede Bonenmaler, ik ben met Erik in gesprek over zijn maler die te koop staat wat mij een heel mooie optie lijkt Bonenmaler SM97 maar dit is in Eindhoven en ik woon in Utrecht. Nu vind ik dit geen heel groot probleem maar iets in de buurt is natuurlijk handiger (mijn vriendin woont in Amsterdam dus dat is voor mij ook in de buurt)

Ohja PS: De Rancilio Silvia valt sowieso af want het duurt erg lang voordat deze opgewarmd is.

EDIT: Ik kan ook een Gaggia Classic pro kopen voor 300 euro. Nieuw uit de doos, 3-4 keer gebruikt. Klinkt als een koopje, ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Gaggia Classic PRO link MP

10
Kijk eerst eens naar de verschillende werkingsprincipes.
Enkele boiler, dubbele boiler en warmtewisselaar machine.
Dan zijn er ook nog de machines met één of meerdere thermoblokken of thermoblok en ketel.

Opwarmtijd zegt niets over het gebruiksgemak van een machine.
Reken voor E61 hx machines 40 min.
Silvia een half uurtje. Bezzera BZ machines hebben aan een kwartiertje genoeg.
Expobar Brewtus is ook erg snel door de vrij lichte groep.
Allemaal niet erg belangrijk. Slimme stekker er tussen en opwarmtijd is geen issue meer.

Gezien je gebruik zou ik alle enkele boiler machines links laten liggen.