Hallo allemaal!
Ik ben op zoek naar hulp en hoop die hier te kunnen vinden. Mijn espresso apparaat zet geen koffie meer.
Merk & Model:
Philips EP3550/00 uit 2019
Symptomen:
Het begon ermee dat de machine steeds kleine kopjes koffie begon te zetten. Van halve kopjes tot zelfs bodempjes. Verder begon hij op een gegeven moment meer geluid te maken. Een soort hard brommend geluid wanneer normaal de koffie uit de uitloop zou moeten komen.
Constateringen:
Inmiddels een aantal dingen geconstateerd. Wanneer ik koffie probeer te zetten, lijkt hij aan de hand van de geluiden die ik hoor alle stappen te doorlopen. Er komt geen koffie uit, maar na het zetten van de koffie druppelt er langzaam aan, onder de machine, helder water in de lekbak.
Tijdens het ontkalken kwam er wel water uit de melkopschuimer, maar niet uit de koffie uitloop.
Het hete water komt er sputterend uit.
Ik kan het zwarte ventiel dat in de zetgroep wordt geschoven (excuses ik ken nog niet alle benamingen) niet met de mond doorblazen. Dit lukt wel wanneer ik deze demonteer (veertje met dat kruisje erop eruit halen).
Zelf ondernomen:
De meest voor de hand liggende handelingen heb ik uitgevoerd;
- Olie verwijderen m.b.v. de tabletten
- Ontkalken
- Zetgroep gereinigd (pijpje bovenop de puck ook gedemonteerd en doorgeblazen)
- Koffie uitloop gereinigd
- Pomp uit elkaar gehaald en doorgeblazen
- De slang die onder het waterreservoir wordt aangesloten doorgeblazen richting het kleine witte rondje waar nog een slang op aangesloten zit (die naar de pomp gaat)
Heeft iemand nog tips?
Nogmaals, sommige benamingen ken ik niet dus indien meer informatie gewenst is hoor ik het graag!
Alvast heel erg bedankt!
Thom.
Re: Philips EP3550/00 zet geen koffie meer.
2Heb je het waterfilter regelmatig vernieuwd ? zo niet trek het filter er eens uitdeel misschien is die dicht geslipt. succesThom schreef: za 31 dec 2022, 09:52 Hallo allemaal!
Ik ben op zoek naar hulp en hoop die hier te kunnen vinden. Mijn espresso apparaat zet geen koffie meer.
Merk & Model:
Philips EP3550/00 uit 2019
Symptomen:
Het begon ermee dat de machine steeds kleine kopjes koffie begon te zetten. Van halve kopjes tot zelfs bodempjes. Verder begon hij op een gegeven moment meer geluid te maken. Een soort hard brommend geluid wanneer normaal de koffie uit de uitloop zou moeten komen.
Constateringen:
Inmiddels een aantal dingen geconstateerd. Wanneer ik koffie probeer te zetten, lijkt hij aan de hand van de geluiden die ik hoor alle stappen te doorlopen. Er komt geen koffie uit, maar na het zetten van de koffie druppelt er langzaam aan, onder de machine, helder water in de lekbak.
Tijdens het ontkalken kwam er wel water uit de melkopschuimer, maar niet uit de koffie uitloop.
Het hete water komt er sputterend uit.
Ik kan het zwarte ventiel dat in de zetgroep wordt geschoven (excuses ik ken nog niet alle benamingen) niet met de mond doorblazen. Dit lukt wel wanneer ik deze demonteer (veertje met dat kruisje erop eruit halen).
Zelf ondernomen:
De meest voor de hand liggende handelingen heb ik uitgevoerd;
- Olie verwijderen m.b.v. de tabletten
- Ontkalken
- Zetgroep gereinigd (pijpje bovenop de puck ook gedemonteerd en doorgeblazen)
- Koffie uitloop gereinigd
- Pomp uit elkaar gehaald en doorgeblazen
- De slang die onder het waterreservoir wordt aangesloten doorgeblazen richting het kleine witte rondje waar nog een slang op aangesloten zit (die naar de pomp gaat)
Heeft iemand nog tips?
Nogmaals, sommige benamingen ken ik niet dus indien meer informatie gewenst is hoor ik het graag!
Alvast heel erg bedankt!
Thom.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder
3Ben70 schreef: za 31 dec 2022, 10:59 Heb je het waterfilter regelmatig vernieuwd ? zo niet trek het filter er eens uitdeel misschien is die dicht geslipt. succes
Ben,
Bedankt voor je reactie. Het filter is regelmatig vernieuwd en sinds de problemen zijn opgetreden heb ik ook hier alle stappen mee doorlopen (testen zonder filter, filter leeg schudden en opnieuw vullen met water). Maar zelfs zonder filter krijg ik geen koffie.
4ik had ooit een soortgelijk app. die kreeg kuren als die ontkalkt werd, dan zoog die lucht aan en geen water op advies van Philips de water tank net zolang er in en uit klikken tot dat die zich vast zoog,Thom schreef: za 31 dec 2022, 11:21Ben70 schreef: za 31 dec 2022, 10:59 Heb je het waterfilter regelmatig vernieuwd ? zo niet trek het filter er eens uitdeel misschien is die dicht geslipt. succes
Ben,
Bedankt voor je reactie. Het filter is regelmatig vernieuwd en sinds de problemen zijn opgetreden heb ik ook hier alle stappen mee doorlopen (testen zonder filter, filter leeg schudden en opnieuw vullen met water). Maar zelfs zonder filter krijg ik geen koffie.
Rocket Appartamento Compak E8
5Ben70 schreef: za 31 dec 2022, 12:10 ik had ooit een soortgelijk app. die kreeg kuren als die ontkalkt werd, dan zoog die lucht aan en geen water op advies van Philips de water tank net zolang er in en uit klikken tot dat die zich vast zoog,
Oke, ja ik moet zeggen dat ik dat reservoir er inmiddels ontelbare keren uit en in is geweest. Daarnaast zijn de problemen niet kort na het ontkalken ontstaan.
6Handmatig de schoonmaak procedure uitvoeren via het testmenu. Dan kan je langeren meer druk op de zetgroep zetten.
Zoek op service manual typenummer.
Loopt bij het schoonmaken met tabletten er wel water door?
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
7Nee ook bij het schoonmaken met tabletten loopt er geen water door de koffie uitloop. Dat test menu ga ik proberen zodra de machine weer in elkaar zit.Barista74 schreef: za 31 dec 2022, 21:17 Handmatig de schoonmaak procedure uitvoeren via het testmenu. Dan kan je langeren meer druk op de zetgroep zetten.
8Hier staat hoe dit werkt met het testmenu ( kopje reinigen). Bij deze machine werkt het misschien iets anders. hoe je het testmenu start moet je nog even uitzoeken voor deze machine.
https://www.koffiestrateeg.nl/2018/01/o ... lus-en-go/
Dus. Machine opwarmen. Testmenu. Tablet erin, zetgroep omhoog, pomp aan. Pomp uit. even wachten Dit met tussenpozen herhalen totdat er water uit de uitloop komt. Dan nog even door.
Dit gaat er dus vanuit dat je zetgroep verstopt zit. Er kan dus ook iets anders aan de hand zijn.
Edit: volgens mij is dit de service manual https://wiki.wholelattelove.com/File:MI ... Manual.pdf
Dus. Machine opwarmen. Testmenu. Tablet erin, zetgroep omhoog, pomp aan. Pomp uit. even wachten Dit met tussenpozen herhalen totdat er water uit de uitloop komt. Dan nog even door.
Dit gaat er dus vanuit dat je zetgroep verstopt zit. Er kan dus ook iets anders aan de hand zijn.
Edit: volgens mij is dit de service manual https://wiki.wholelattelove.com/File:MI ... Manual.pdf
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
9Oke,
Kleine toevoeging:
Vanmiddag heb ik geprobeerd met de zetgroep uit mijn machine, koffie te zetten in de machine van de buren (deze machine gebruikt dezelfde zetgroep) en dat ging prima. Een probleem met de zetgroep kunnen we dus uitsluiten.
Kleine toevoeging:
Vanmiddag heb ik geprobeerd met de zetgroep uit mijn machine, koffie te zetten in de machine van de buren (deze machine gebruikt dezelfde zetgroep) en dat ging prima. Een probleem met de zetgroep kunnen we dus uitsluiten.
10Maar dit kan ik alsnog wel proberen natuurlijk!Barista74 schreef: za 31 dec 2022, 22:32 Hier staat hoe dit werkt met het testmenu ( kopje reinigen). Bij deze machine werkt het misschien iets anders. hoe je het testmenu start moet je nog even uitzoeken voor deze machine.