Hoe zit dat nou?

1
Als je bonen te donker brand dan komt er olie te voorschijn.

dus lichter branden, maar na 1 week zie ik toch olie naar buiten komen

de smaak is prima volgens mijn beleving, maar die olie zou je molen versmeren

je zou toch zeggen dat die olie niet ontstaat door het roosteren, want die is altijd aanwezig in een boon, alleen niet te zien

als ik er dan van uitga dat die olie altijd aanwezig is. hoe kan het dan dat bij donker gebrande bonen de olie je molen versmeerd

en bij licht gebrande of medium gebrande bonen je molen niet versmeerd,die olie zit toch ook in die boon

hoe kijken jullie daar tegenaan?
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Re: Hoe zit dat nou?

2
Te hoge eind temperatuur zorgt voor olie op de bonen. Dus als je snel brand naar een laatste stukje op hoge temp kan de boon medium roast zijn en door 1e en 2e krak gaan bijvoorbeeld en toch olie creëren.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
bobbee schreef: do 12 jan 2023, 20:00 Te hoge eind temperatuur zorgt voor olie op de bonen. Dus als je snel brand naar een hoge temp kan de boon medium roast zijn bijvoorbeeld en toch olie creëren.
duidelijk

maar stel je hebt een medium gebrande boon, geen olie waarneembaar,dan zit er toch binnen in die boon de olie
en waarom versmeerd die dan niet je molen?

5
Ben70 schreef: do 12 jan 2023, 20:06 maar stel je hebt een medium gebrande boon, geen olie waarneembaar,dan zit er toch binnen in die boon de olie
Is een goeie vraag!

Ik denk dat het komt doordat de maler je bonen slijpt/versnippert en niet 'perst'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
fransg schreef: do 12 jan 2023, 20:09
Ben70 schreef: do 12 jan 2023, 20:06 maar stel je hebt een medium gebrande boon, geen olie waarneembaar,dan zit er toch binnen in die boon de olie
Is een goeie vraag!

Ik denk dat het komt doordat de maler je bonen slijpt/versnippert en niet 'perst'.
zou idd kunnen, klinkt aannemelijk