fijner of grover malen

1
Wie kan mijn kennis een beetje bijschaven
koffie van bedenkelijke kwaliteit moet ik behoorlijk wat fijner malen

zelf gebrande brazil koffie moet behoorlijk wat grover worden gemalen
waar ligt dat aan? of wat kun je daarvan afleiden? ik weet het niet
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Re: fijner of grover malen

3
Ben70 schreef: ma 27 feb 2023, 12:44 koffie van bedenkelijke kwaliteit moet ik behoorlijk wat fijner malen
Goedkope bonentroep moet je sowieso vermijden als je hebt geïnvesteerd in nette hardware.

Als de groene bonen van slechte kwaliteit zijn dan moet de bulk brander die flink hard branden om in elk geval zoveel mogelijk onaangename smaken eruit te fikken. Net zoals de manegehouder die een goedkoop trekpaard met rug- en hoefproblemen koopt er flink op los moet zwepen om het beest in de dressuurles een beetje mee te krijgen.

De aldus toegetakelde bonen zijn half dood, zit weinig vitaliteit / leven in en het water sijpelt er snel doorheen want er zijn weinig lekkere aromatische en romige bestanddelen overgebleven om op te lossen in je kopje.

Maal je extreem fijn dan hindert die dikke modder de doorloop behoorlijk en dan heb je wat op een 'normale' doorloop lijkt.

Vergelijk het met wanneer je als kind een stokje zoethout kocht. Was het lekker vers dan gutste de dropsmaak je mond binnen zodra je je kaken erop zette en je eraan ging sabbelen.

Had het houtje érg lang in de zonnige etalage gelegen en was het nooit erg rijk van smaak, dan moest je flink hard kauwen en dan kreeg je behalve voornamelijk "hout" uiteindelijk ook wat "zoet" te proeven.

Voor zoethout van bedenkelijke kwaliteit moet je harder kauwen, maar beste kocht je voor die twee cent een goed stokje zoethout.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Oh ja die CO2 was ik nog vergeten.

Er is dan ook geen echte crema meer, geen fijne slagroom mix van lipiden en CO2

Bij goedkope machientjes (Senseo, Nespresso) bibberen ze dan nog wat dat op schuim lijkt, maar eerder spuug is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Dank jullie voor de uitleg, dus eigenlijk kun je zeggen dat als je van vers gebrande bonen. zeg 2 weken oud ,terug stapt op supermarkt bonen waarvan volgens de branddatum de bonen vers ZOUDEN moeten zijn, dit bedrog naar boven komt als je de molen zo ver naar kleiner malen moet zetten? begrijp ik dat zo goed?

7
Ben70 schreef: ma 27 feb 2023, 14:52terug stapt op supermarkt bonen waarvan volgens de branddatum de bonen vers ZOUDEN moeten zijn, dit bedrog naar boven komt
ze kunnen best vers zijn. In de betekenis van "nog maar kortgeleden toegetakeld / kapotgebrand op een branderij"

8
fransg schreef: ma 27 feb 2023, 13:41
Ben70 schreef: ma 27 feb 2023, 12:44 koffie van bedenkelijke kwaliteit moet ik behoorlijk wat fijner malen
Goedkope bonentroep moet je sowieso vermijden als je hebt geïnvesteerd in nette hardware.

Als de groene bonen van slechte kwaliteit zijn dan moet de bulk brander die flink hard branden om in elk geval zoveel mogelijk onaangename smaken eruit te fikken. Net zoals de manegehouder die een goedkoop trekpaard met rug- en hoefproblemen koopt er flink op los moet zwepen om het beest in de dressuurles een beetje mee te krijgen.

De aldus toegetakelde bonen zijn half dood, zit weinig vitaliteit / leven in en het water sijpelt er snel doorheen want er zijn weinig lekkere aromatische en romige bestanddelen overgebleven om op te lossen in je kopje.

Maal je extreem fijn dan hindert die dikke modder de doorloop behoorlijk en dan heb je wat op een 'normale' doorloop lijkt.

Vergelijk het met wanneer je als kind een stokje zoethout kocht. Was het lekker vers dan gutste de dropsmaak je mond binnen zodra je je kaken erop zette en je eraan ging sabbelen.

Had het houtje érg lang in de zonnige etalage gelegen en was het nooit erg rijk van smaak, dan moest je flink hard kauwen en dan kreeg je behalve voornamelijk "hout" uiteindelijk ook wat "zoet" te proeven.

Voor zoethout van bedenkelijke kwaliteit moet je harder kauwen, maar beste kocht je voor die twee cent een goed stokje zoethout.
ik heb wel eens dat als je bonen brand dat er lichte. en medium gebrande bonen worden, komt dat omdat de boon van verschillende plantages komt(wel zelfde soort) of hebben ze dan oude voorraad groene boon met nieuwe voorraad groene boon vermengd? of is er een andere oorzaak?

10
bobbee schreef: ma 27 feb 2023, 15:16 Het kan inderdaad van alles zijn, maar de.oorzaak is dus niet met zekerheid te bepalen.
De verkoper van de groene boon die zou het wel moeten weten, maar of die dat ook verteld?