Kiezen tussen repareren of nieuwe machine?

1
Ik heb een Melitta CI volautomaat, die recent stuk gegaan is. Waarschijnlijk nog wel te repareren maar de machine is inmiddels 12 jaar oud en daarom zit ik aan een nieuwe te denken.

Ik drink voornamelijk cappuccino en vind daarbij stevige melkschuim belangrijk.
Nu heeft mijn Melitta nooit echt goede stevige melkschuim geproduceerd, welke melk ik ook gebruikte.

Vandaar dat ik nu dacht aan een nieuwe machine die dat wel kan produceren. Ik dacht zelf aan een DeLonghi of een Siemens, mede ook vanwege het makkelijke schoonmaken en een uitneembare zetgroep.

Mijn vragen voor nu zijn: 1) welke volautomaat raden jullie aan?
En vraag 2): ik las zojuist een review van de nieuwe Melitta CI Touch (welke volgens mij nog steeds erg lijkt op mijn machine), en daarvan werd gezegd dat deze ook een prachtig stevige melkschuim produceert. Als dat zo is dan vraag ik mij af ik met een nieuwe volautomaat wel die stevige melkschuim verbetering ga krijgen? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Gr Mattijs

Re: Kiezen tussen repareren of nieuwe machine?

2
Hoi Mattijs,

Ik snap je dilemma. Ik ben thuis in de Duitse en Zwitserse merken en mijn ervaring is dat de volautomaten eigenlijk heel slecht melkschuim produceren. Ook nieuwe machines. Die zullen in het begin waarschijnlijk prima doen (maar ook niet altijd), maar na verloop van tijd ben je weer bij af. Op één of andere manier lukt het de fabrikanten niet om dit probleem op te lossen.

Bij het repareren en/of reviseren van volautomaten modificeer ik standaard de inlaat op het keramisch ventiel. De inlaat zorgt er uiteindelijk voor (althans voor een belangrijk deel) de mate van melkschuim. Na de modificatie geeft de machine perfecte melkschuim.

Wil jij altijd perfecte melkschuim, dan zou de machine eens per twee jaar geserviced moeten worden. Ook volautomaten hebben onderhoud nodig.

Succes met je zoektocht.

KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!