Beste forum leden,
Ik gebruik de losse zakjes in het water reservoir om het water te ontharden. Echter zie ik toch boven op de kop nu flinke kalkaanslag ontstaan (zie foto's). Is dit normaal? Het apparaat is eind december voor onderhoud geweest, dus sindsdien pas weer 4 maanden in gebruik.
Zegt dit ook iets over de kalkaanslag aan de binnenkant, of is dit een plaats waar het vaker voorkomt en is schoonmaken en eens in het jaar / 2 jaar regulier onderhoud alsnog voldoende?
Alvast bedankt!
Bob
Re: Kalk op E61 kop ondanks gebruik losse zakjes in waterreservoir
2Deze 'mushroom' is wel de plek waar je wat kalkaanslag mag verwachten, maar niet 4 maanden na service. Verder heb ik er geen ervaring mee.
Welke zakjes gebruik je, en hoe vaak vervang je deze? Weet je ook de hardheid van je water of zou je het waterrapport van jouw waterbedrijf/regio op kunnen zoeken en delen? Geef je de bilt zakjes voldoende tijd om hun werk te doen? Zie je ook aanslag in/bij het waterreservoir?
Antwoorden op die vragen zal kenners al helpen om de vraag te kunnen beantwoorden. Mijn eerste ingeving zou dan ook zijn om even contact op te nemen met waar je de service hebt laten doen.
Welke zakjes gebruik je, en hoe vaak vervang je deze? Weet je ook de hardheid van je water of zou je het waterrapport van jouw waterbedrijf/regio op kunnen zoeken en delen? Geef je de bilt zakjes voldoende tijd om hun werk te doen? Zie je ook aanslag in/bij het waterreservoir?
Antwoorden op die vragen zal kenners al helpen om de vraag te kunnen beantwoorden. Mijn eerste ingeving zou dan ook zijn om even contact op te nemen met waar je de service hebt laten doen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
3Ik vind de twee foto's niet erg duidelijk.
Is er daar een lek? Hoe komt het dat daar vocht uit kan lopen?
Hoe heb je vastgesteld dat het kalk zou zijn?
Heb je die bovenkant er ook even uitgehaald om te zien hoe het er van binnen uitziet?
Wat aanslag /neerslag van mineralen is zeker mogelijk tenzij je gedestilleerd water laat verdampen, maar gedestilleerd water moet je nooit in je espressomachine doen, dat zou de boel behoorlijk aanvreten.
Heb je e.e.a. ook gevraagd aan de winkel die het onderhoud heeft gedaan?
Is er daar een lek? Hoe komt het dat daar vocht uit kan lopen?
Hoe heb je vastgesteld dat het kalk zou zijn?
Heb je die bovenkant er ook even uitgehaald om te zien hoe het er van binnen uitziet?
Wat aanslag /neerslag van mineralen is zeker mogelijk tenzij je gedestilleerd water laat verdampen, maar gedestilleerd water moet je nooit in je espressomachine doen, dat zou de boel behoorlijk aanvreten.
Heb je e.e.a. ook gevraagd aan de winkel die het onderhoud heeft gedaan?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
4Niets kalk.
Het zijn lekkagesporen.
De paddo/trompet, of hoe je het ding noemt, is onvoldoende aangedraaid.
Het zijn lekkagesporen.
De paddo/trompet, of hoe je het ding noemt, is onvoldoende aangedraaid.
5Ah, helder. Zal ik dat proberen aan te draaien Onderhoud was bij jou Han De Mitica rond kerst
Edit: Iedereen bedankt voor de supersnelle reacties!
Edit: Iedereen bedankt voor de supersnelle reacties!
6Die teflon pakking die ertussen zit is gewoon wat gekrompen, als je het aandraait is de lekkage in elk geval verholpen. Met een doekje en een hele lichte zuuroplossing zou je die mineralenafzetting gemakkelijk moeten kunnen verwijderen.
7Dag allemaal,
Ik denk, ik ga geen nieuw topic maken maar momenteel ervaar ik een ander "probleem" met mijn Mitica. Met grote regelmaat, dus niet altijd, maakt de machine een soort schurend piepend geluid wanneer ik een espresso maak. Pompdruk is gewoon hetzelfde zoals altijd. Verder ook geen gekke afwijkingen. Zie deze link: https://youtube.com/shorts/S1LpzIJfJYY?feature=share voor het filmpje met het geluid.
Iemand een idee wat dit is en hoe ik dit op kan lossen? Alvast bedankt!
Groet,
Bob
Ik denk, ik ga geen nieuw topic maken maar momenteel ervaar ik een ander "probleem" met mijn Mitica. Met grote regelmaat, dus niet altijd, maakt de machine een soort schurend piepend geluid wanneer ik een espresso maak. Pompdruk is gewoon hetzelfde zoals altijd. Verder ook geen gekke afwijkingen. Zie deze link: https://youtube.com/shorts/S1LpzIJfJYY?feature=share voor het filmpje met het geluid.
Iemand een idee wat dit is en hoe ik dit op kan lossen? Alvast bedankt!
Groet,
Bob
8Is expansieventiel.
Typisch Bezzera kwaal. Heeft met het bereik van het ding te maken. Als je het ventiel rond 9 bar afstellen, heb je kans dat het ding gaat piepen, klapperen en fluiten. Helaas is dat alleen op te lossen door het ventiel hoer af te stellen.
Een nieuw ventiel kan ook.
Die schijven een groter bereik (naar beneden) te hebben.
Typisch Bezzera kwaal. Heeft met het bereik van het ding te maken. Als je het ventiel rond 9 bar afstellen, heb je kans dat het ding gaat piepen, klapperen en fluiten. Helaas is dat alleen op te lossen door het ventiel hoer af te stellen.
Een nieuw ventiel kan ook.
Die schijven een groter bereik (naar beneden) te hebben.
9Ah oke. helder, dankje Han!
Dan nemen we dat mee in de volgende onderhoudsbeurt wat mij betreft
Zo lang het geen kwaad kan, laat ik het voor nu maar piepen.
Dan nemen we dat mee in de volgende onderhoudsbeurt wat mij betreft
Zo lang het geen kwaad kan, laat ik het voor nu maar piepen.
10Nou, het is wel feest met mijn Mitica. Nu zie ik dat het douchescherm aan een kant een stukje los laat. Daardoor komt daarlangs ook water lopen bij aanzetten.
Is dit eenvoudig zelf op te lossen of moet er een nieuw douchescherm in? Kan het kwaad om het even zo te laten, beïnvloedt het iets anders?
Alvast bedankt.
Groet
Bob
Is dit eenvoudig zelf op te lossen of moet er een nieuw douchescherm in? Kan het kwaad om het even zo te laten, beïnvloedt het iets anders?
Alvast bedankt.
Groet
Bob